Μία σειρά προτάσεων, προσανατολισμένων στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση κατανάλωσης και εκπομπής ρύπων που οφείλονται στις οδικές μεταφορές, δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ανάμεσα στα μέτρα περιλαμβάνεται και η υποχρεωτική τοποθέτηση του ηλεκτρονικού προγράμματος ευστάθειας (ESP) σε όλα τα νέα μοντέλα που θα κυκλοφορήσουν στην αγορά από το 2012 και μετά.
Επίσης, προτείνεται η εγκατάσταση έως το 2013 – στα φορτηγά και τα υπόλοιπα βαρέα οχήματα – προηγμένων συστημάτων πέδησης έκτακτης ανάγκης (AEBS) και συστημάτων προειδοποίησης παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας (LDW). Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα μέτρα αυτά θα μειώσουν τον ετήσιο αριθμό των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα κατά 5.000.
Παράλληλα, η Επιτροπή προτείνει να θεσπιστεί υποχρεωτική χρήση από το 2012 ελαστικών χαμηλής αντίστασης τριβής κύλισης, τα οποία μειώνουν σημαντικά την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές CO2 και μπορούν επίσης να μειώσουν το θόρυβο. Υπολογίζεται ότι τα ελαστικά αυτά θα μειώσουν τις εκπομπές CO2 έως 7 γρ./χλμ., ενώ θα συμβάλλουν και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.
Μία ακόμη πρόταση αφορά την εισαγωγή συστημάτων παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών. Σύμφωνα με έρευνα που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χαμηλότερη από την ενδεικνυόμενη πίεση μπορεί να προκαλέσει έως και 4% αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου και ταυτόχρονα να μειώσει τη διάρκεια ζωής του ελαστικού κατά 45%. Η μηνιαία απώλεια πίεσης από τα ελαστικά κυμαίνεται από 3 έως 6% και ενδέχεται να μη γίνει αντιληπτή από τον οδηγό. Τα ξεφούσκωτα ελαστικά αποτελούν επίσης σημαντική αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων.
Για να εφαρμοστούν τα μέτρα που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, απαιτείται η έγκριση τόσο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου όσο και των κρατών-μελών της ΕΕ. Είναι αναμενόμενο βέβαια, ότι σε μία τέτοια περίπτωση η τιμή πώλησης των νέων αυτοκινήτων θα αυξηθεί. Εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε, πάντως, ότι από τη στιγμή που η τοποθέτηση των παραπάνω συστημάτων θα είναι υποχρεωτική σε όλα τα μοντέλα, τότε το κόστος τους θα περιοριστεί και η επιβάρυνση ανά αυτοκίνητο δεν θα ξεπερνά τα 300 ευρώ. Ποσό που θα αντισταθμίζεται από τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.