Τα μοντέλα που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Car of The Year» τη δεκαετία του ’80, άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στη διαδρομή της Αυτοκίνησης, εκείνα τα χρόνια. Ποιό άραγε θα ψηφίζατε, ως το καλύτερο από αυτά;
Στα 56 χρόνια από την πρώτη ψηφοφορία για το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σταδιοδρόμησαν με επιτυχία στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά πολύ σημαντικά μοντέλα. Οι νικητές κάθε ετήσιας τελικής ψηφοφορίας της Επιτροπής COTY έχουν βαρύ όνομα, καθώς οι περισσότεροι καθόρισαν τις τάσεις, τις εξελίξεις και τις τεχνικές επιλογές της εποχής τους. Ο θεσμός «Car of The Year» συστάθηκε για πρώτη φορά το 1964 από μια ομάδα δημοσιογράφων και περιοδικών του Ειδικού Τύπου. Στις ημέρες μας, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του COTY ανέρχονται στα 60, με την εκπροσώπηση 23 στο σύνολο χωρών στην κριτική Επιτροπή του. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ισπανία εκπροσωπούνται στο θεσμό με 6 εκλέκτορες η κάθε μια. Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει την τιμή να εκπροσωπείται στο θεσμό σταθερά από το 1982 και μετά, με τον ιδρυτή του περιοδικού «4Τροχοί» Κώστα Καββαθά να αποτελεί μόνιμο μέλος της Επιτροπής ως και το 2004 και τον διευθυντή του περιοδικού Στράτη Χατζηπαναγιώτου να αναλαμβάνει καθήκοντα στη θέση αυτή από την επόμενη χρονιά. Τη σκυτάλη από το 2021 παίρνει η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Ελένη Ξενάκη. Όμως, στη συνέχεια, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τους ετήσιους νικητές της δεκαετίας του ’70, τον καθένα τους ξεχωριστά.
1980 Lancia Delta
Ο Τζουτζάρο σχεδίασε την Delta και ήθελε να είναι το πρώτο αυτοκίνητο που θα είχε ένα συρόμενο πίσω κάθισμα για μεγαλύτερη χωροταξική ευελιξία. Τελικά αυτό δεν υιοθετήθηκε στο μοντέλο παραγωγής, με αποτέλεσμα η ευρύχωρη καμπίνα να πλαισιώνεται από ένα σχετικά μικρό πόρτ μπαγκάζ. Παρόλα αυτά από την γωνιώδη Delta δεν έλειπε η κομψότητα και η άνεση, ενώ η οδική συμπεριφορά έμελλε αργότερα να φθάσει σε θρυλικά επίπεδα χάρις στην πολυνίκη Integrale. Τα πρώτα χρόνια πάντως η Delta δεν φημίζονταν για την δύναμη των 1,3 και 1,5 συνόλων, κάτι που οδήγησε σε εγχώριες πατέντες.
1981 Ford Escort
Μπορεί η Ford να επέλεξε να διατηρήσει το όνομα, όλα τα υπόλοιπα όμως ήταν εντελώς καινούργια, στην νέα γενιά του εγκάρσιου κινητήρα και της εμπρός κίνησης, που εξελίχθηκε παράλληλα με το Opel Kadett και το οποίο κατάφερε τελικά να κερδίσει με σχετικά μικρή διαφορά στις ψήφους. Μπορεί το όνομα Escort να είχε γίνει συνώνυμο της πίσω κίνησης και των αγώνων, το νέο μοντέλο όμως δεν πρόσφερε ιδιαίτερα σπορτίφ συγκινήσεις, όντας ένα τίμιο και οικονομικό μέσο για τις καθημερινές μετακινήσεις.
1982 Renault 9
To νέο πρότζεκτ της Renault για ένα κόμπακτ αυτοκίνητο, πήρε την μορφή των Renault 9 και 11, για σεντάν και χάτσμπακ τύπο αμαξώματος αντίστοιχα. Το τελευταίο μάλιστα κατάφερε να έχει μεγαλύτερη αποδοχή σε σχέση με το Renault 14 που είχε εμφανιστεί τα προηγούμενα χρόνια. Ούτε οι τεχνολογικά αδιάφοροι κινητήρες κατάφεραν να ανακόψουν την πορεία του προς την επιτυχία, στην αγορά αλλά και τον θεσμό του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Λειτουργικότητα, άνεση και σωστή οδική συμπεριφορά ήταν τα ισχυρότερα πλεονεκτήματα του, ενώ η τοποθέτηση ενός κιβωτίου πέντε σχέσεων δεν συνηθίζετο σε ένα κόμπακτ προσιτό αυτοκίνητο εκείνης της εποχής.
1983 Audi 100
Μπορεί η Citroen CX να είχε το όνομα, το Audi 100 όμως ήταν εκείνο που βάσισε εν πολλοίς την φήμη του στην αεροδυναμική, διαφημίζοντας έναν εκπληκτικό για τα δεδομένα αεροδυναμικό συντελεστή, που οι τεχνικοί της εταιρείας ύστερα από ατελείωτες μελέτες στην αεροδυναμική σήραγγα, είχαν κατεβάσει στο 0,30. Επρόκειτο για μία μεγάλη λιμουζίνα που έφθανε τα 4,8 μ. και εδραίωσε περαιτέρω το status της Audi σε θέματα ποιότητας και οδικής συμπεριφοράς. Τις προσθιοκίνητες εκδόσεις πλαισίωσαν εκείνες με το περίφημο σύστημα Quattro με τις αγωνιστικές περγαμηνές, ενώ στα πλεονεκτήματα του συμπεριλαμβάνοντας οι πεντακύλινδροι κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου.
1984 Fiat Uno
Τα μικρά αυτοκίνητα είχαν πάντοτε την τιμητική τους στον θεσμό, με ένα σημαντικό μερίδιο να οφείλεται στην Fiat και τις επιτυχίες που σημείωσε με τα σούπερμινι της. Την περασμένη δεκαετία ήταν το 127 και αυτή την φορά ήταν σειρά του νέου της δημιουργήματος, του Uno. Η επικράτηση του μάλιστα εκείνη την χρονιά αποκτάει ακόμα μεγαλύτερη σημασία εάν σκεφθεί κανείς ότι κατάφερε να τερματίσει με διαφορά στήθους από τον μεγάλο αντίπαλο του το Peugeot 205, ενώ διόλου αμελητέα ήταν η τρίτη θέση του Golf. Σχεδιασμένο από τον Τζουτζάρο το Uno ήταν μιας πρώτης λύσεως εναλλακτική για μικρά βαλάντια, με τον βασικό κινητήρα των 903 κ.εκ να προέρχεται από το 127 και να πλαισιώνεται από τον 1.3 των 70 ίππων, ενώ η έκδοση Turbo υπόσχονταν περισσότερες συγκινήσεις.
1985 Opel Kadett
Μπορεί πριν από πέντε χρόνια να μην τα κατάφερε απέναντι στην Lancia Delta, το 1985 όμως ήταν η χρονιά του μικρομεσαίου μοντέλου της Opel. Το Kadett Ε όπως είναι η κωδική του ονομασία, ξεχώρισε αμέσως με την σχεδίαση του αμαξώματος που χαρακτηριζόταν από άφθονες καμπύλες και μία αεροδυναμική διαμόρφωση, που πλαιιώθηκε από πολλές βελτιώσεις για αυτό το δεύτερο προσθιοκίνητο Kadett. Συνοδεύτηκε από μία πλούσια γκάμα κινητήρων, ενώ υπήρχε και η κορυφαία έκδοση Gsi.
1986 Ford Scoprio
Ύστερα από δύο γενιές Granada, δηλαδή ενός κλασικού οχήματος τριών όγκων, η Ford Ευρώπης αποφάσισε να ακολουθήσει μία διαφορετική προσέγγιση για τις μεσαίες και μεγάλες κατηγορίες. Το Scorpio βασιζόταν στην πλατφόρμα του Sierra, από το οποίο δανείστηκε και ορισμένα σχεδιαστικά στοιχεία. Για ένα αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας πάντως το πεντάθυρο αμάξωμα με την χυτή ουρά και τις μεγάλες περιφερειακές γυάλινες επιφάνειες θεωρήθηκαν δείγμα νεωτερισμού, ενώ το φιλόξενο εσωτερικό με τον πλούσιο εξοπλισμό, ολοκλήρωσαν την προσπάθεια της Ford. Στα αξιοσημείωτα στοιχεία συμπεριλαμβάνεται ο 2.9 V6 κινητήρας, καθώς και η στάνταρ τοποθέτηση του ABS σε ολόκληρη την γκάμα.
1987 Opel Omega
Διαβλέποντας το πρόσφορο έδαφος για μεγάλα σεντάν, η Opel παρουσίασε το Omega. Αν και το τοποθέτησε χαμηλότερα από το Senator, στην πράξη είχε μεγαλύτερο μεταξόνιο και έτσι υπερτερούσε σε χώρους επιβατών και αποσκευών. Εξοπλίστηκε με προηγμένα τεχνολογικά στοιχεία όπως ο ηλεκτρονικός εγκέφαλος του κινητήρα, το ABS, ο αυτοδιαγνωστικός έλεγχος, ο υπολογιστής ταξιδιού ή ακόμα και ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων. Το αποτέλεσμα ήταν το Omega να αποσπάσει τον τίτλο, απέναντι σε αντιπάλους όπως το Audi 80 και η σειρά 7 της BMW.
1988 Peugeot 405
Με τα αισθητικά χαρακτηριστικά να είναι παρόμοια με εκείνα του 205, το 405 ενσωμάτωνε νέες τεχνολογίες, όπως το ABS και τον 1.9 υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα πετρελαίου με απόδοση 90 ίππων. Το 405 διέθετε επίσης την έκδοση Mi16, που υπήρξε ένα πραγματικό σημείο αναφοράς με τον κινητήρα των 160 ίππων να υιοθετεί την πιο αποδοτική τεχνολογία της εποχής εκείνης: το σύστημα 4 βαλβίδων ανά κύλινδρο. Πέρα από αυτά τα αγωνιστικά του «κατορθώματα», το 405 ήταν ένα εξαιρετικά δημοφιλές μοντέλο για την Peugeot με περισσότερες από 5 εκατομμύρια πωλήσεις.
1989 Fiat Tipo
Αν και μπορούσες να διακρίνεις κάποια στοιχεία από το μικρότερο Uno, η εμφάνιση του Tipo προκάλεσε ένα θετικό σοκ. Η τετραγωνισμένη σιλουέτα έκλεψε αμέσως τις εντυπώσεις, ενώ έκρυβε εξαιρετικούς χώρους για τους επιβάτες, που μπορούσαν να συγκριθούν με εκείνους από μοντέλα μεγαλύτερης κατηγορίας. Στην πλατφόρμα του βασίστηκαν αργότερα πολλά μοντέλα των Fiat, Lancia και Alfa Romeo. Οι πιο εμπορικοί κινητήρες δεν είχαν να επιδείξουν κάτι το ιδιαίτερο, κάτι όμως που δεν ίσχυε για το 2.0 Sedicivalvole (16βάλβιδο) το οποίο πρόσφερε καλύτερες επιδόσεις από ένα Golf Gti εκείνης της εποχής.
Για το καλύτερο αυτοκίνητο της δεκαετίας του ’70 ψηφίστε ΕΔΩ