Είναι σημαντικό τα λάστιχα που επιλέγεις να ταιριάζουν στο αυτοκίνητο, στο περιβάλλον και στον άνθρωπο. Στις ανάγκες του. Δύσκολη άσκηση η επιλογή ελαστικών. Το σημαντικότερο εξάρτημα του αυτοκινήτου απαιτεί ειδική διαχείριση.
Κατ’ αρχάς, όταν αγοράζεις καινούργιο αυτοκίνητο, συχνά σου δίνεται η δυνατότητα επιλογής των τροχών. Από σένα εξαρτάται να γνωρίζεις το σωστό ακολουθώντας τις εργοστασιακές «ρυθμίσεις», που θα πρέπει να προσαρμόσεις στις ανάγκες σου. Αν θέλουμε να υπερβάλουμε ή αν πρόκειται για αυτοκίνητο επιδόσεων, ακόμα και σε σχέση με το στυλ οδήγησής σου.
Να μείνουμε όμως στο έδαφος. Σε γήινες προτάσεις, θυσιάζεις 1-2 ίντσες στην επιλογή των τροχών για να διαλέξεις λάστιχα με πιο ψηλό προφίλ. Κακοί οι δρόμοι μας, ύπουλα τα πεζοδρόμια, και με 40-45 προφίλ, τραυματίζεις τις ζάντες, το λάστιχο στο πλάι, στην επιφάνεια που μόλις διακρίνεται και, το κυριότερο, την ψυχολογία σου, ενώ πληγώνεις και την τσέπη σου.
Όσο πιο ψηλό το προφίλ, τόσο πιο αξιόπιστο στους ελληνικούς δρόμους και ό,τι οριακά θα χάσεις στρίβοντας σε τέλειο οδόστρωμα, που άλλωστε δεν υφίσταται, θα το κερδίσεις x10 προστατεύοντας το όχημά σου, πέρα από τους τροχούς. Όπως και να έχουν ρυθμιστεί, τα αμορτισέρ, ανακουφίζονται στον ελληνικό παλιόδρομο χρησιμοποιώντας λάστιχα που μπορούν να συνεργαστούν μαζί τους.
Την επόμενη ημέρα
Μετά την πρώτη τοποθέτηση, κάποτε λέγαμε «αγόραζε λάστιχα από τους φημισμένους», τύπου Michelin ή Pirelli, με τα Continental και τα Bridgestone να τους ξεπερνούν. Εμείς, παιδιά των Dunlop και των Goodyear, με τους γονείς μας να θεωρούν premium τα Metzeler.
Σήμερα προτείνουμε να ψωνίζεις ελαστικά από εκεί που εμπιστεύεσαι και, αν ποτέ παρεξηγηθώ -το έχω εύκολο, με τους υπέροχους Παραδείση πατέρα και γιο-, τότε θα πάω στον Σπέγγο. Το κοινό τους στοιχείο, έντιμοι, γνώστες και μέσα στα πράγματα. Θα καταλάβουν τι θέλεις και θα προσαρμόσουν. Οι ίδιοι, αν επιμένεις, θα αναλύσουν και τις ανάγλυφες, συνήθως, ενδείξεις στο προφίλ.
Όπως η αγορά αυτοκινήτου και το σωστό λάστιχο… Όπως το παπούτσι για την κομψή κυρία, το αξεσουάρ που κάνει τη διαφορά και κρύβει ατέλειες. Σύμφωνοι, τα αθλητικά που φαίνονται ίδια είναι τα εργαλεία υψηλών επιδόσεων για όλους. Αλλά, κακά τα ψέματα, μια γόβα με ένα τζιν και ένα σακάκι στέλνουν αδιάβαστο τον οποιονδήποτε που έχει η κυρία απέναντί της. Την κολακεύει, όπως στο αυτοκίνητο το σωστό λάστιχο.
Ξεπερνάς κακοτοπιές, κερδίζεις πρόσφυση που συνδέεται με την ασφάλειά σου, ενώ μια σωστή επένδυση δικαιώνεται και στο ταμείο. Είπαμε, όπως το ακριβό παπούτσι. Εδώ η διαφορά δεν έχει να κάνει με χιλιόμετρα και μήνες που ακολουθούν προδιαγραφές, αλλά με τη συνολική ποιότητα κύλισης. Ό,τι αναβαθμίζει τις μετακινήσεις σου.
Κακά τα ψέματα
Να επιλέγετε πάντα τις πιέσεις που προτείνει ο κατασκευαστής. Γραμμένες σε αυτοκόλλητο, στο σασί ή στην πόρτα. Εκεί που θηλυκώνουν. Βαριέσαι και δε θα ψάξεις το βιβλίο, αλλά αντί να γκουγκλάρεις (sic) διάβασε τη σχετική ετικέτα. Αν είσαι της λεπτομέρειας, προσαρμόζεις τη μικρότερη αναγραφόμενη πίεση στο βρεγμένο, ή επιλέγεις τη μεγαλύτερη αν πας στην πίστα, σε trackday.
Με σύγχρονο αυτοκίνητο, αν οδηγείς με σπορ ρύθμιση, μείνε ψηλά σε ατμόσφαιρες. Αν μετακινείσαι με comfort ρύθμιση, επίλεξε τον μ.ό. και ποτέ μην υποτιμάς το όργανο που επιδεικνύει βλάβη (Tyre Monitor System), χαμένο αέρα στο λάστιχο. Σε έχει ξεγελάσει, αλλά κάποτε θα πει την αλήθεια, και ειδικά εσύ, ο σύγχρονος, χωρίς ρεζέρβα, θα ταλαιπωρηθείς.
Ο παλιός με το παλιό, πάντως, ξέρει και έχει μαζί του το αερόμετρο. Αγαπημένο του πατέρα μας, το χρησιμοποίησε πρώτος σε ελληνικούς αγώνες ο Κώστας Στεφανής, φροντίζοντας τα λάστιχα στους τροχούς του κ. Γιάννη.
Σχόλιο επίκαιρο σήμερα, μετά τη βόλτα τους στο Λουτράκι για το STAR, όπου προβάλλεται η εξαιρετική εκπομπή των Στεφανή. Ξεφύγαμε, αλλά δε θα σας παρασύρουμε σε συζήτηση για αγωνιστικά ελαστικά. Εκεί παίζουν ρόλο και οι γόμες, και δεν είναι τυχαίο ότι μας αρέσουν τα μαλακά σε γόμα λάστιχα, ώστε να έχεις πρόσφυση δώδεκα μήνες και σε κάθε οδόστρωμα.
Στο χιόνι
Οδηγείς με το μυαλό σου, και ένα καλό σετ χειμερινά ακόμα και για τον κάτοικο του κέντρου θα αποδειχθεί χρήσιμο. Τέσσερις σιδερένιες ζάντες για τρίμηνη χρήση, και ας γκρινιάζει η σύντροφος πως ακούγονται ενοχλητικά. Η οροφή της Spider δεν την ενοχλεί, τα λάστιχα την πείραξαν. Γυναίκες, αλλά γρήγορα αλλάζει γνώμη, όταν το Cherokee του γείτονα και το Q7 της γειτόνισσας καθηλώθηκαν. Τετρακίνηση αλλά με λάθος λάστιχα, οπότε το κλειδώνεις. Έτσι δεν κλείνεις δρόμους, και προσφέρεις στο κοινωνικό σύνολο.
Για χιόνι στην πόλη, αρκεί ένα προσθιοκίνητο Starlet ή Yaris, όπως Micra ή Saxo, αλλά αντίστοιχα 206-207 κ.ά. με στενά λάστιχα, ιδανικά χειμερινά και καθαρό μυαλό. Παραδείγματα ώστε να γίνει αντιληπτό ότι το τετρακίνητο τζιπ είναι κουτσό άλογο χωρίς τα σωστά λάστιχα. Με ένα ελαφρύ προσθιοκίνητο και αποστάσεις, «άντε γεια» και, κυρίως, με ασφάλεια.
Εννοείται πως θα επανέλθουμε, υπεράνω καιρικών συνθηκών. Πρόκειται για ένα θέμα all-weather. Είναι ανάγκη, πρόκειται για εξάρτημα που σε προστατεύει και απαιτεί το σεβασμό όλων μας._Σ.Χ.