«Επιχειρούμε» εντός πόλης με δύο προτάσεις που δημιουργήθηκαν για αυτό το περιβάλλον, και αξιολογούμε αν όντως τελικά είναι αγχωτική η περιορισμένη -συγκριτικά με των συμβατικών εκδόσεων- αυτονομία τους.
Η «επόμενη μέρα» είναι οριστικά εδώ. Οι άλλοτε επιδερμικές επαφές μας με ηλεκτροκίνητα μοντέλα έχουν πια μετατραπεί σε… κανονικότητα, ως αποτέλεσμα των εξελίξεων που αναμένονταν από καιρό, μέχρι που φτάσαμε να έχουμε και ταυτόχρονα λανσαρίσματα αυτοκινήτων με στοιχεία σύγκρισης. Το ακόμα καλύτερο είναι πως όλη αυτή η «φασαρία» αρχίζει να αποκτά πραγματική υπόσταση, αφού, πέραν των έως τώρα διαθέσιμων επιλογών, που κατά κανόνα απευθύνονταν σε λίγους λόγω υπέρογκων κοστολογίων, το πεδίο της ηλεκτροκίνησης αρχίζει να εμπλουτίζεται με περισσότερο mainstream προτάσεις, οι οποίες και θα κληθούν να «τραβήξουν το κουπί» στο δρόμο που έχει χαράξει η Ευρωπαϊκή Ένωση για καθαρότερες μετακινήσεις. Διανύουμε μια περίοδο όπου τα κονδύλια που έχουν εξασφαλίσει οι Βρυξέλλες θα πάρουν το δρόμο τους προς τις κατά τόπους αγορές, με τις εκάστοτε κυβερνήσεις να ανακοινώνουν σχετικές φοροελαφρύνσεις και προνόμια για την αγορά ηλεκτρικών μοντέλων.
Οι εξελίξεις πάντως όσον αφορά τις νέες εισόδους στην αγορά τρέχουν, και μάλιστα τη δεδομένη περίοδο το ηλεκτροκίνητο σκηνικό εμπλουτίστηκε με δύο προτάσεις περισσότερο κοντά στη νέα πραγματικότητα από οτιδήποτε άλλο. Ο λόγος για το Mini Cooper SE, ήτοι τον ηλεκτροκίνητο «αντίλογο» στο 3θυρο Cooper S, και το Peugeot e-208. Πρόκειται για δύο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, με αρκετά επιπλέον κοινά χαρακτηριστικά, όπως είναι ο αστικός τους χαρακτήρας, η ιδιαίτερη εμφάνιση, αλλά και -εκ του αποτελέσματος- η προτεραιότητα που δίνουν και τα δύο στον οδηγική απόλαυση.
Πάμε από την αρχή
Η υπόθεση «ηλεκτροκίνητα» μπορεί από τη μία να έρχεται να ανακατέψει την τράπουλα, είναι γεγονός όμως πως επιπλέον πρόκειται να απλοποιήσει και κατά ένα μεγάλο μέρος τον τρόπο με τον οποίο πλέον θα εστιάζει κανείς στα ενδότερα κάθε κατασκευής. Με λίγα λόγια, από τούδε και στο εξής όροι τύπου «διπλός χρονισμός βαλβίδων», «αυλοί εισαγωγής», «στροβιλοσυμπιεστής», «κιβώτιο διπλού συμπλέκτη» και δεκάδες άλλοι, εδώ αποκτούν ιστορική σημασία, και το μόνο που χρειάζεται να γνωρίζει κάποιος ως προς την τεχνολογία του ηλεκτρικού του αυτοκινήτου είναι το ενεργειακό περιεχόμενο της μπαταρίας του.
Στην προκειμένη περίπτωση, η Peugeot έρχεται να πάρει ξεκάθαρα το πάνω χέρι έναντι του Mini, μιας που μπορεί να μιλάμε για παρόμοιων διαστάσεων μοντέλα (210 χλστ. μακρύτερο το νέο «208»), το γαλλικό όμως έχει μελετηθεί από την αρχή ώστε στην γκάμα του να συμπεριληφθεί και η συγκεκριμένη έκδοση, όταν, αντίστοιχα, η απόφαση για ένα ηλεκτρικό Mini, το πρώτο στην ιστορία της μάρκας, ελήφθη πολύ μετά το λανσάρισμά του, και μάλιστα προς το παρόν αφορά μόνο την 3θυρη εκδοχή.
Έτσι, το e-208, που βασίζεται στην τελευταία γενιά της πλατφόρμας eCMP (Electric Common Modular Platform), η οποία σχεδιάστηκε για αυτοκίνητα των κατηγοριών B και C, διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 136 ίππων και μία μπαταρία ιόντων λιθίου 50 kWh, η οποία είναι εγκατεστημένη κάτω από τα πίσω καθίσματα, καταλαμβάνοντας συνολικό όγκο 220 λίτρων, χωρίς ωστόσο να επηρεάζει το χώρο αποσκευών (311 λίτρα με κιτ επισκευής). Η ροπή των 260 Nm μεταφέρεται ακατάπαυστα στη μέγιστη τιμή της αποκλειστικά στους εμπρός τροχούς.
Ιόντων λιθίου είναι και η μπαταρία του Cooper SE, μόνο που εδώ το ονομαστικό ενεργειακό περιεχόμενο φτάνει τις 32,6 kWh (το ωφέλιμο τις 28,9 kWh). Και στο Mini τα στοιχεία της μπαταρίας εδράζουν κάτω από τα πίσω καθίσματα, ενώ κάτω από το καπό βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας του BMW i3S με μέγιστη ισχύ 184 ίππων και ροπή της τάξης των 270 Nm.
Η πρώτη ανάγνωση των παραπάνω στοιχείων είναι αρκετή για ασφαλή εξαγωγή συμπερασμάτων, αφού μιλώντας για ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, πίσω από τους αριθμούς δεν μπορούν να κρυφτούν και πολλά. Από εκεί και πέρα, και τα δύο εργοστάσια προσέγγισαν διακριτικά και κομψά τη διαφορετικότητα των μοντέλων τους. Πιο συγκεκριμένα, το SE διαφοροποιείται από τα συμβατικής τεχνολογίας Mini Cooper από τα κίτρινα καπάκια στους καθρέφτες, από την «κλειστή» μάσκα εμπρός και τις νέες, ειδικά σχεδιασμένες για το συγκεκριμένο μοντέλο ζάντες. Όσον αφορά τις τελευταίες, εν είδει αστείου αναφέρουμε ότι το όνομα που αρχικά είχε επιλέξει να τους δώσει η εταιρεία ήταν «Corona», αλλά λόγω Covid-19, και άρα κορονοϊού, η Mini βρίσκεται σε αναζήτηση νέας ονομασίας.
Ακριβώς στο ίδιο μήκος κύματος, οι σχεδιαστές του e-208 για… την επισήμανση της έκδοσης εξωτερικά επέλεξαν το διακριτικό «e» στο λογότυπό του, αλλά και στις πίσω κολόνες, όπως και ζάντες με μεγαλύτερη επιφάνεια στα πλαϊνά τους, αποκλειστικά σχεδιασμένες για το μοντέλο, είτε πρόκειται για τα διακοσμητικά τάσια Plaka στις ατσάλινες 16άρες της έκδοσης Active, είτε για τις αλουμινένιες Elborn (16´´) και Cadmen (17´´) στις πλουσιότερες εκδόσεις. Στο εσωτερικό, ξεκινώντας αλφαβητικά από το Mini, νέος είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων, στον οποίο προβάλλονται όλες οι λεπτομέρειες σχετικά με το ποσοστό φόρτισης των μπαταριών, την κατανάλωση, το πρόγραμμα λειτουργίας κ.ά. Σε άλλες λεπτομέρειες, με την μπαταρία να είναι τοποθετημένη χαμηλά στο δάπεδο του αυτοκινήτου, ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 211 λίτρα (731 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων), ενώ το βάρος του SE είναι αυξημένο κατά 145 κιλά συγκριτικά με ενός 3θυρου S με αυτόματο κιβώτιο Steptronic, και ανέρχεται στα 1.365 κιλά. Συγκριτικά πάντα με το S, το SE είναι κατά 18 χλστ. ψηλότερο, με το κέντρο βάρους του ωστόσο να είναι κατά 30 χλστ. χαμηλότερο, λόγω του έξτρα βάρους και της θέσης των μπαταριών. Για τη διαχείριση των επιπλέον κιλών, οι μηχανικοί της εταιρείας έχουν προχωρήσει σε νέες ρυθμίσεις σε αμορτισέρ και ελατήρια, όπως και στο σύστημα διεύθυνσης.
Περνώντας στο e-208, το i-Cockpit έρχεται να παίξει με επιτυχία το ρόλο… του ρυθμιστή αναφορικά με την αναβαθμισμένη ποιότητα. Πάνω από το μικρό τιμόνι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων (από την έκδοση Allure), των 10 ιντσών με τις τρισδιάστατες απεικονίσεις, έχει άφθονες δυνατότητες παραμετροποίησης, και εν προκειμένω ο οδηγός μπορεί να εστιάζει στην κατανάλωση ενέργειας. Το σύστημα πολυμέσων διαθέτει μία μακρόστενη οθόνη αφής 7 ιντσών, που αποδεικνύεται εύκολη στο χειρισμό της, ενώ λίγο χαμηλότερα βρίσκεται μία συστοιχία διακοπτών αεροπορικού τύπου. Στο πίσω μέρος αυτών των διακοπτών είναι τοποθετημένοι οι διακόπτες αφής για την επιλογή των βασικών μενού της κεντρικής οθόνης, ενώ η διάταξη της κονσόλας έχει απελευθερώσει ικανό χώρο εμπρός από τον επιλογέα, και ανάλογα με την έκδοση, το e-208 μπορεί να διαθέτει και βάση επαγωγικής φόρτισης κινητού τηλεφώνου.
Σε απόλυτη σύγκριση, το Mini μπορεί να πάρει οριακά το προβάδισμα ως προς την ποιότητα των υλικών, όμως η καλύτερα μελετημένη εργονομία του e-208, με τις επιπλέον θήκες για μικροαντικείμενα, είναι αδιαμφισβήτητη, όπως γενικότερα και η υπεροχή του σε διαθέσιμους χώρους για τους επιβάτες. Το γαλλικό σουπερμίνι έχει όχι μόνο μεγαλύτερο μεταξόνιο (2.540 χλστ. έναντι 2.495 για το Mini), αλλά και δύο επιπλέον πόρτες για την απρόσκοπτη είσοδο των πίσω επιβατών που θα καθίσουν χωρίς παραχωρήσεις (αν πρόκειται για δύο), όταν στο βρετανικό μοντέλο ο συγκεκριμένος χώρος κρίνεται υποτυπώδης τόσο για τα γόνατα όσο και για τα κεφάλια τους, εξαιτίας του πιο ψηλά εγκατεστημένου πάγκου του πίσω καθίσματος συγκριτικά με το «απλό» Mini (λόγω μπαταριών).
Εκτός πρίζας
Ο σκόπελος που ακόμη έχουν να περάσουν όλα τα αυτοκίνητα του είδους λέγεται «αυτονομία». Έτσι, κάνοντας λόγο για μοντέλα πόλης, το νούμερο που προκύπτει είναι ανάλογο του μεγέθους τους, κάτι που σημαίνει ότι η τεχνολογία των μπαταριών δεν έχει φτάσει ακόμη στο να τους εξασφαλίζει ικανότητες ταξιδίου. Ανατρέχοντας στα στοιχεία, η μεν Peugeot για το e-208 «δίνει» 340 χλμ. αυτονομίας κατά WLTP, η δε Mini 270 για το Cooper SE, με ένα ρυθμό οδήγησης (σ.σ.: και στα δύο) όπου η κατανάλωση οριακά δε θα ξεπερνάει τις 15 kWh/100 χλμ. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, κάτι τέτοιο αποδεικνύεται ανέφικτο, εκτός κι αν ο οδηγός τους θέσει ως απόλυτη προτεραιότητα στις μετακινήσεις του την κατανάλωση. Εμείς, γράφοντας αρκετά χιλιόμετρα πίσω από το τιμόνι τους αυστηρά εντός πόλης (σε ανοιχτό δρόμο η παραπάνω ταχύτητα θα έχει επιπλέον συνέπειες), δεν καταφέραμε παρά να «ισορροπήσουμε» τη σχετική ένδειξη στο 16,9 στο Mini, και στο 17,3 στο e-208. Κάτι που μεταφράζεται σε σχεδόν 220 χλμ. αυτονομίας για το γαλλικό μοντέλο και σε περίπου 170 για το Mini, και πάντα έχοντας «απεμπολήσει» κάθε διάθεση για επιλογή των Sport προγραμμάτων και στα δύο. Αυτό που ωστόσο πρέπει να επισημανθεί είναι πως με μια μέση τιμή κιλοβατώρας τα 2 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και τελών ΕΡΤ), το κόστος «καυσίμου» είναι περίπου 3 ευρώ/100 χλμ., τιμή που σίγουρα δεν πλησιάζουν ούτε οι οικονομικότεροι ντίζελ.
Από εκεί και πέρα, από τη στιγμή που ο οδηγός θα «δεχτεί» το γεγονός ότι αυτά τα αυτοκίνητα στόχο έχουν την κίνηση στην πόλη και τις καθαρές, όσο και φθηνότερες μετακινήσεις, εύκολα θα ξεπεράσει το σοκ της περιορισμένης αυτονομίας, αφού πρακτικά ποτέ δε θα χρειαστεί να διανύσει περισσότερα από τα διαθέσιμα χιλιόμετρα. Αυτό που σίγουρα θα χρειαστεί είναι ένα wallbox ταχείας φόρτισης (με κόστος περίπου 1.000 ευρώ), αφού για μια πλήρη φόρτιση σε οικιακή πρίζα απαιτούνται παραπάνω από 10 ώρες.
Mιλώντας και για τα δύο, η οδήγησή τους είναι αν μη τι άλλο απολαυστική. Κανένα δεν έχει χάσει τίποτα από το σπιρτόζικο χαρακτήρα των συμβατικών εκδόσεών του και, πολύ περισσότερο, εδώ η εκμετάλλευση των τιμών ισχύος και ροπής είναι απολαυστική και ακατάπαυστη από το «0», μέχρι όπου επιλέξει να τα πιέσει κανείς. Η επιπλέον ισχύς του Mini είναι εμφανής με κάθε στυλ οδήγησης, και μάλιστα καταφέρνει να υπερκεράσει το επιπλέον βάρος του, όταν η λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα του e-208 των 1.530 κιλών είναι αισθητά πιο ήπια, χωρίς το ακαριαίο ξέσπασμα που χαρακτηρίζει τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Και στις δύο περιπτώσεις, πάντως, η εικόνα είναι ανάλογη των γρήγορων συμβατικών εκδόσεών τους, και μάλιστα ακόμα καλύτερη, καθώς φαίνονται καλύτερα ζυγισμένα και περισσότερο στιβαρά. Η αμεσότητα των συστημάτων διεύθυνσής τους και η απουσία κλίσεων αποτελούν κοινό γνώρισμα, με την ποιότητα κύλισης και στις δύο περιπτώσεις να βρίσκεται στα καλύτερά της. Κάπου εδώ θα πρέπει να ξεχωρίσουμε το Mini, εντούτοις το e-208 και το «208» γενικότερα φλερτάρουν άνετα με τον τίτλο «αντίπαλο δέος»…
Εδώ και τώρα
Μετρώντας αντίστροφα για την περίοδο που τα μοντέλα του είδους δε θα αποτελούν την εξαίρεση αλλά τον κανόνα για την κίνηση στην πόλη, σημειώνουμε ότι σε αυτήν την αρχική ακόμη φάση, τα δεδομένα είναι απόλυτα ενθαρρυντικά. Αν μιλούσαμε με απόλυτα οδηγοκεντρικά κριτήρια, το Μini ίσως να μην είχε αντίπαλο, και όχι απαραίτητα μόνο απέναντι σε αυτοκίνητα της κατηγορίας. Ωστόσο, η νέα πραγματικότητα, δηλαδή αυτή των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αναπόφευκτα μας βάζει σε νέα μονοπάτια όσον αφορά τις συγκρίσεις. Και το συμπέρασμα εδώ δίνει τον τίτλο στην Peugeot, που έχοντας λανσάρει ένα έτσι κι αλλιώς άρτιο μοντέλο, στην έκδοση e-208 πετυχαίνει να διατηρήσει το χαρακτήρα, παντρεύοντάς τον με στοιχεία τεχνολογίας που το φέρνουν μπροστά από τον ανταγωνιστή του. Την ίδια ώρα, χωρίς να υπολείπεται σε επιδόσεις ή οδηγική αίσθηση, εκμεταλλεύεται τους αναβαθμισμένους χώρους του, τη συγκριτικά καλύτερη εργονομία, και συνολικά αναδεικνύεται σε έναν περισσότερο έτοιμο σύμμαχο στην καθημερινότητα.
MINI COOPER SE
Μεγ. Ισχύς ηλεκτροκινητήρα > 184 ίπποι Μεγ. Ροπή ηλεκτροκινητήρα > 270 Nm Τύπος μπαταρίας > Ιόντων λιθίου Χωρητικότητα μπαταρίας (μικτή) > 32,6 kWh Φόρτιση 0 – 80% > 2,5 ώρες σε Mini Electric Wallbox 11 kW Φόρτιση 0 – 80% > 3,2 ώρες σε Mini Electric Wallbox 7,4 kW Φόρτιση 0 – 100% > 3,5 ώρες σε Mini Electric Wallbox 11 kW Φόρτιση 0 – 100% > 4,2 ώρες σε Mini Electric Wallbox 7,4 kW Φόρτιση 0 – 80% > 35 λεπτά σε ταχυφορτιστή 50 kW (DC) Φόρτιση 0 – 100% > 1,4 ώρες σε ταχυφορτιστή 50 kW (DC) Αυτονομία > 235-270 (WLTP) Μέση κατανάλωση δοκιμής > 16,9 kWh/100 χλμ. 0-60 χλμ./ώρα > 3,9 δλ. 0-100 χλμ./ώρα > 7,3 δλ. Τελική ταχύτητα > 150 χλμ./ώρα Μήκος x Πλάτος x Ύψος > 3.845 x 1.727 x 1.432 χλστ. Μεταξόνιο > 2.495 χλστ. Βάρος > 1.365 κιλά
ΥΠΕΡ Επιδόσεις, Αίσθηση τιμονιού
ΚΑΤΑ Τιμή, Χώροι
PEUGEOT e-208
Μεγ. Ισχύς ηλεκτροκινητήρα > 136 ίπποι Μεγ. Ροπή ηλεκτροκινητήρα > 260 Nm Τύπος μπαταρίας > Ιόντων λιθίου Χωρητικότητα μπαταρίας (μικτή) > 50 kWh Φόρτιση 0 – 100% > 5,15 ώρες σε Wallbox 11 kW Φόρτιση 0 – 100% > 8 ώρες σε Wallbox 7,4 kW Φόρτιση 0 – 80% > 30 λεπτά σε ταχυφορτιστή 100 kW (DC) Αυτονομία > 235-270 (WLTP) Μέση κατανάλωση δοκιμής > 17,3 kWh/100 χλμ. 0-50 χλμ./ώρα > 2,8 δλ. 0-100 χλμ./ώρα > 8,1 δλ Τελική ταχύτητα > 150 χλμ./ώρα Μήκος x Πλάτος x Ύψος > 4.055 x 1.745 x 1.430 χλστ. Μεταξόνιο > 2.540 χλστ. Βάρος > 1.455 κιλά
ΥΠΕΡ Αυτονομία, Εργονομία
ΚΑΤΑ Απόσβεση ανάρτησης (συγκριτικά)
Ευχαριστούμε το Polis Park (Ριζάρη 4, Κολωνάκι) που μας υποδέχτηκε για τις ανάγκες της φωτογράφισης
Φωτογραφίες: Γιάννης Κουσκούτης