Τα μοντέλα που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Car of The Year» μεταξύ των ετών 2010 και 2020, χαρακτηρίζουν κατά κύριο λόγο τη σύγχρονη εποχή της Αυτοκίνησης. Εσείς, ποιο θα ψηφίζατε, ως το καλύτερο από αυτά;
Στα 56 χρόνια από την πρώτη ψηφοφορία για το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σταδιοδρόμησαν με επιτυχία στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά πολύ σημαντικά μοντέλα. Οι νικητές κάθε ετήσιας τελικής ψηφοφορίας της Επιτροπής COTY έχουν βαρύ όνομα, καθώς οι περισσότεροι καθόρισαν τις τάσεις, τις εξελίξεις και τις τεχνικές επιλογές της εποχής τους. Ο θεσμός «Car of The Year» συστάθηκε για πρώτη φορά το 1964 από μια ομάδα δημοσιογράφων και περιοδικών του Ειδικού Τύπου. Στις ημέρες μας, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του COTY ανέρχονται στα 60, με την εκπροσώπηση 23 στο σύνολο χωρών στην κριτική Επιτροπή του. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ισπανία εκπροσωπούνται στο θεσμό με 6 εκλέκτορες η κάθε μια. Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει την τιμή να εκπροσωπείται στο θεσμό σταθερά από το 1982 και μετά, με τον ιδρυτή του περιοδικού «4Τροχοί» Κώστα Καββαθά να αποτελεί μόνιμο μέλος της Επιτροπής ως και το 2004 και τον διευθυντή του περιοδικού Στράτη Χατζηπαναγιώτου να αναλαμβάνει καθήκοντα στη θέση αυτή από την επόμενη χρονιά. Τη σκυτάλη από το 2021 παίρνει η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Ελένη Ξενάκη. Όμως, στη συνέχεια, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τους ετήσιους νικητές της περιόδου 2010-2020, τον καθένα τους ξεχωριστά.
2010 VW Polo
Οι μικρότερες κατηγορίες εκπροσωπήθηκαν στο τοπ 3 αυτής της χρονιάς. Νικητής αναδείχθηκε το Polo, που κατάφερε να τερματίσει στην πρώτη θέση, με διαφορά μόλις 10 ψήφων από το λιλιπούτειο Toyota IQ, ενώ ξεκάθαρα πιο πίσω βρέθηκε το Opel Astra. Έτσι με αυτό το βραβείο μπήκε τέλος σε μία περίοδο ανομβρίας για την VW, μιας και η τελευταία πρωτιά για τον Γερμανό κατασκευαστή ήταν το 1992 για το Golf. Αν και ο μεγαλύτερος αδελφός δεν τα είχε καταφέρει την προηγούμενη χρονιά, εντούτοις η υπό κλίμακα μετενσάρκωση του, το Polo, έδειξε να χαίρει της εκτίμησης από μία μεγάλη μερίδα των εκλεκτόρων. Η πολύ καλή εκμετάλλευση χώρων στην ποιοτική καμπίνα και μία ευρείας αποδοχής σχεδιαστική γλώσσα, ήρθαν να προστεθούν στο τεχνολογικό προφίλ του Polo. Σε αυτό το προφίλ, εκτός από το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, μία πλούσια γκάμα downsized TSI και TDI κινητήρων, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και δύο εκδόσεις Blue Motion.
2011 Nissan Leaf
Το Leaf ήταν το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατάφερε να αποσπάσει τον τίτλο για το 2011. Η επικράτηση μόνο εύκολη δεν ήταν, μιας και πολύ κοντά τερμάτισαν, στην δεύτερη θέση η Alfa Romeo Giulietta και στην τρίτη θέση το Opel Meriva. Έτσι αντικατοπτρίστηκαν οι διαφορετικές προσεγγίσεις των εκλεκτόρων, απέναντι στην τεχνολογία (Leaf), το υπάρχον καθεστώς (Giulieeta) και την πρακτική πρωτοτυπία (Meriva). Παρά το περιορισμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης και την σχετικά μικρή αυτονομία, το Leaf αντιπροσώπευε ένα τεχνικό και εμπορικό στοίχημα, που θα μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες ορισμένων αγοραστών, ειδικά όπου υπήρχε η ανάλογη κρατική βοήθεια, για να αντισταθμίσει το αυξημένο κόστος. Πέρα από την ηλεκτρική του υλοποίηση (κινητήρας 109 ίππων και μία μπαταρία που χρειαζόταν περίπου 8 ώρες φόρτισης σε οικιακή πρίζα), το Leaf ήταν ένα τυπικό χάτσμπακ με συμβατικές αναρτήσεις (γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω), μία άνετη κύλιση και ένα πρακτικό αμάξωμα με έμφαση στην αεροδυναμική σχεδίαση, όπου τις πρώτες εντυπώσεις έκλεβαν η έλλειψη μηχανικών θορύβων και η αμεσότητα στις εντολές του δεξιού πεντάλ.
2012 Ampera/Volt
Η τεχνολογική διαφορετικότητα έδειξε ότι αποτελούσε προτεραιότητα για τους εκλέκτορες και αυτή την χρονιά. Το δίδυμο της GM, Chevrolet Volt και Opel Ampera, βρέθηκαν στην πρώτη θέση, ξεκάθαρα εμπρός από το δεύτερο VW Up και το τρίτο Ford Focus. Στόχος της εταιρείας ήταν η δημιουργία ενός υβριδικού αυτοκινήτου, με ένα ενσωματωμένο range extender. Έτσι λοιπόν η επαναφορτιζόμενη μπαταρία εξασφάλιζε στο Ampera μία ηλεκτρική αυτονομία 60 χλμ., όπου κατόπιν ο θερμικός κινητήρας των 1.4 λίτρων τροφοδοτούσε μία γεννήτρια για την φόρτιση της μπαταρία, ενώ υπό προϋποθέσεις μπορούσε να κινεί τους τροχούς για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα του όλου συστήματος. Σε μία εποχή λοιπόν που τα δίκτυα φόρτισης δεν ήταν τόσο εκτεταμένα, οι εκλέκτορες είδαν ότι το concept της GM μπορούσε να καλύψει τις ανάγκες του αγοραστικού κοινού πιο αποτελεσματικά σε σχέση με ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα.
2013 VW Golf
Αυτή ήταν η χρονιά της VW, αφού ούτε το κουπέ των Subaru/Toyota, ούτε το Volvo V40 κατάφεραν να προβάλουν κάποια αντίσταση, με αποτέλεσμα το γερμανικό χάτσμπακ να πάρει τον τίτλο με υπερδιπλάσιες ψήφους από τον δεύτερο BRZ/GT 86. Μπορεί κάθε γενιά του Golf να τερμάτιζε στο τοπ 3 της κατάταξης, αλλά μόνο η τρίτη γενιά το 1992 είχε καταφέρει να πάρει τον τίτλο. Έτσι με την πρωτιά του μοντέλου της έβδομης γενιάς το Golf (μαζί με το Renault Clio) έχει καταφέρει να αποσπάσει τον τίτλο πάνω από μία φορά. Τα στοιχεία που κέρδισαν την προτίμηση της συντριπτικής πλειοψηφίας των εκλεκτόρων αφορούσαν σε θέματα ασφάλειας, απόδοσης καυσίμου, οδικής συμπεριφοράς και άνεσης. Αν και διατηρούσε την παραδοσιακή του εικόνα, το Golf VII ήταν εντελώς νέο, μιας και βασιζόταν στην νέα MQB πλατφόρμα του γερμανικού γκρουπ, που τα επόμενα χρόνια θα καθόριζε την πλειοψηφία των μοντέλων της εταιρείας με εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα. Πέρα από την ανανεωμένη λειτουργία του ESP η νέα γενιά πλαισιώθηκε από μία εντυπωσιακή γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας. Αρχικά λανσαρίστηκαν οι τρίθυρες και πεντάθυρες εκδοχές, ενώ αργότερα ακολούθησαν και άλλες εκδόσεις αμαξωμάτων.
2014 Peugeot 308
Αυτή την χρονιά οι εκλέκτορες έδωσαν έμφαση σε παραδοσιακές αξίες έναντι της ηλεκτρικής τεχνολογίας. Έτσι το 308 κατάφερε να τερματίσει ξεκάθαρα εμπρός από το «ηλεκτρικό» ντέρμπι που εκτυλίχθηκε ανάμεσα στο BMW i3 και το Tesla Model S. Το 2014, η Peugeot εγκαινιάζει μια νέα εποχή και η αλλαγή του κωδικού ήταν αυτή που δεν επέτρεψε στο μικρομεσαίο χάτσμπακ των Γάλλων να συμπεριληφθεί σε αυτό την μικρή ομάδα των μοντέλων που έχουν κερδίσει τον τίτλο πάνω από μία φορά, κάτι που είχε καταφέρει το 307. Χάρη στη νέα πλατφόρμα EMP2, το 308 που λανσαρίστηκε σε πενταθέσιες και στέισον εκδοχές, είχε συμπαγείς διαστάσεις και χαμηλότερο βάρος σε σχέση με τον προκάτοχό του συμβάλλοντας σε μια οδηγική συμπεριφορά – σημείο αναφοράς στην κατηγορία του. Την ίδια στιγμή, το cockpit του 308 ενσωμάτωνε νέες τεχνολογίες και είχε σχεδιαστεί για να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία οδήγησης: Η χρήση ελαφρύτερων υλικών βελτίωσε το βάρος της κατασκευής, κάτι που έφερε οφέλη στην οικονομία καυσίμου και την απόδοση. Σε αυτό συνέβαλαν και η νέα οικογένεια κινητήρων βενζίνης (PureTech) και πετρελαίου (BlueHDi), ενώ σε αντίθεση με αρκετούς κατασκευαστές που προτίμησαν τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, η Peugeot παρουσίασε ένα νέο αυτόματο εξάρι κιβώτιο με μετατροπέα ροπής.
2015 VW Passat
Το διαχρονικό VW Passat κατάφερε με μεγάλη διαφορά να βρεθεί εμπρός από το ιδιαίτερο Citroen C4 Cactus. Μετά από μία σταδιοδρομία 41 ετών το Passat έχει εδραιώσει την θέση του στην κατηγορία των μεσαίων αυτοκινήτων, καταφέρνοντας να ακροβατεί μεταξύ premium και πιό καθημερινών μοντέλων. Πρόκειται για ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, το οποίο όπως και το Golf της προηγούμενης χρονιάς, βασίστηκε στην MQB πλατφόρμα, παραμένοντας πάντως ένα τυπικό δείγμα γραφής της εταιρείας σε ότι αφορά τα επίπεδα ποιότητας και πρακτικότητας. Αν και ελαφρύτερο από τον προκάτοχο του, πρόσφερε μεγαλύτερη ακαμψία. Παρά τις γενναιόδωρες διαστάσεις το αποτύπωμα του στο δρόμο ήταν σχετικά κόμπακτ σε σύγκριση με αρκετούς ανταγωνιστές, διατηρώντας μία ευρύχωρη καμπίνα επιβατών και έναν τεράστιο χώρο αποσκευών, ειδικά δε στην περίπτωση της στέισον έκδοσης. Βασισμένη στην τελευταία ήταν η νέα έκδοση Alltrack, τονίζοντας έναν crossover χαρακτήρα με περισσότερες εκδρομικές προεκτάσεις. Στην γκάμα των κινητήρων ξεχώριζε η κορυφαία πετρελαιοκίνητη εκδοχή με τον 2λιτρο biturbo TDCI κινητήρα των 240 ίππων, ενώ η έμφαση στις τεχνολογικές καινοτομίες υλοποιήθηκε μέσω της plug in υβριδικής έκδοσης GTE.
2016 Opel Astra
To Οπελ Αστρα κατάφερε τελικά να επικρατήσει του δεύτερου Volvo XC90, ενώ το ρόουνστερ Mazda MX-5 έμεινε ξεκάθαρα τρίτο. Ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της GM στην Ευρωπαϊκή αγορά, το Opel Astra , ανανεώθηκε εκ βάθρων προκειμένου να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό σε θέματα πρακτικότητα, απόδοσης, οικονομίας και γενικότερης εικόνας. Πιο κόμπακτ από τον προκάτοχο του αλλά με βελτιωμένη ευρυχωρία, η νέα αυτή γενιά του Astra βασίστηκε στην νέα πλατφόρμα D2XX της Opel. Το νέο μοντέλο ήταν σημαντικά ελαφρύτερο ανάλογα με την έκδοση, κάτι που είχε κατακριθεί στις προηγούμενες γενιές του μοντέλου. Η γκάμα των κινητήρων ξεκίναγε από τον ταπεινό τρικύλινδρο χιλιάρη και έφθανε μέχρι την κορυφαία έκδοση OPC, ενώ φυσικά δεν θα μπορούσαν να λείπουν και οι αποδοτικοί CDTI πετρελαιοκινητήρες με κορυφαίο τον 1600αρη Biturbo των 160 ίππων.
2017 Peugeot 3008
Αυτό που δεν κατάφερε το XC90 την προηγούμενη χρονιά το πέτυχε το 3008 και έγινε το πρώτο SUV που κέρδισε το βραβείο στο «Car Of The Year» από την ίδρυση του θεσμού το 1964. Το Peugeot 3008, μοιράστηκε μόνο το όνομα σε σχέση με την προηγούμενη γενιά και σηματοδότησε τη μετακίνηση της μάρκας σε έναν πιο premium χαρακτήρα. Το 3008 προσφέρει μέχρι και σήμερα ένα μοναδικό συνδυασμό στιλ, άνεσης και οδηγικής απόλαυσης, ενώ πρωτοστατεί με το προηγμένο τεχνολογικά i-Cockpit. Το τελευταίο προσφέρει μια μοναδική οδηγική εμπειρία πίσω από το κόμπακτ τιμόνι, τα πλήρως ψηφιακά όργανα και την υψηλών προδιαγραφών οθόνη αφής στην κεντρική κονσόλα που πλαισιώνεται από τους πρωτότυπους διακόπτες αεροπορικού τύπου. Επιπρόσθετα το νέο Peugeot 3008 διαθέτει πολλές τεχνολογικές καινοτομίες, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται τα τελευταίας γενιάς συστήματα άνεσης και υποβοήθησης της οδήγησης, όπως και το σύστημα επαυξημένης πρόσφυσης σε συνδυασμό με τα ελαστικά μικτής χρήσης. Κάτω από το καπό το παρών δίνουν τα μηχανικά σύνολα PureTech βενζινοκινητήρων και BlueHDI πετρελαιοκινητήρων.
2018 Volvo XC40
To XC40 έφερε για πρώτη φορά το βραβείο σε ένα μοντέλο του Σουηδού κατασκευαστή. Το νέο αυτό SUV που πλαισίωσε την γκάμα των SUV της Volvo, κατάφερε να βρεθεί στην πρώτη θέση μιας ετερόκλητης τριάδας, που συμπληρώθηκε από το δεύτερο Seat Ibiza και την σειρά 5 της BMW στην τρίτη θέση. Το γεγονός ότι το XC40 είναι σημαντικά πιο κόμπακτ σε σχέση με το XC60 και χάρις στο φρέσκο σχεδιαστικό του στυλ, του επέτρεψε να απευθυνθεί σε ένα διαφορετικό κοινό. Η ξεχωριστή εξωτερική σχεδίαση συνδυάστηκε με μία καμπίνα τυπική για τα δεδομένα της εταιρείας αναφορικά με την ποιότητα, το φινίρισμα, την εικόνα των υλικών και το χαρακτηριστικό σύστημα πολυμέσων. Βασίστηκε και αυτό στην αρθρωτή πλατφόρμα της εταιρείας, προσφέροντας μία πλούσια γκάμα αποδοτικών κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου, που επεκτάθηκε και σε χαμηλότερα στρώματα χάρις στον τρικύλινδρο 1500αρη της εταιρείας. Οι εκδρομικές του αποστολές υποστηρίζονται από την γενναιόδωρη απόσταση από το έδαφος και την τετρακίνηση, ενώ ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ποιότητα κύλισης και την άνεση.
2019 Jaguar i-Pace
To απόλυτο θρίλερ εκτυλίχθηκε αυτή την χρονιά, σε μία διελκυστίνδα διαφορετικότητα μεταξύ τεχνολογικής καινοτομίας και σπορτίφ χαρακτήρα. Αν και ισοψήφησαν η ηλεκτρική SUV Jaguar i-Pace με την σπορ κουπέ Alpine A110, τελικός νικητής αναδείχθηκε η πρώτη έχοντας αποσπάσει περισσότερες πρωτιές, ενώ στην τρίτη θέση μόλις με τρεις ψήφους διαφορά τερμάτισε το KIA Ceed. Με την i-Pace η Jaguar κατάφερε να συνδυάσει την αυξανόμενη ζήτηση για SUV οχήματα και τις ανάγκες για οχήματα μηδενικών ρύπων. Οι εκλέκτορες του θεσμού εστίασαν στην καινοτομία, παρά τα ζητήματα που αφορούν στο δίκτυο φορτιστών αλλά και την υψηλή τιμή αγοράς. Με ένα ζευγάρι ηλεκτροκινητήρων (200 ίππων έκαστος) και μία μπαταρία 90 kWh, η i-Pace πρόσφερε τελική ταχύτητα 200 χλμ./ώρα, 4,8 δλ. για τα 100 χλμ. από στάση και αυτονομία 480 χλμ., με την τελευταία πάντως να είναι άμεσα εξαρτημένη από το οδηγικό στυλ.
2020 Peugeot 208
Το σουπερμίνι της Peugeot κατάφερε να αποσπάσει τον τίτλο, τερματίζοντας ξεκάθαρα εμπρός από το ηλεκτρικό ζευγάρι του δεύτερου Tesla Model 3 και της τρίτης Porsche Taycan. Το νέο 208 αποτελεί το έκτο μοντέλο της Peugeot που κατακτά το «Car Of The Year», με τα τρία εξ αυτών να αφορούν την τελευταία εξαετία. Με τεχνολογία που ανοίγει τον δρόμο προς την ημι-αυτόνομη οδήγηση και με τελευταίας γενιάς συστήματα οδήγησης, το νέο 208 αποτελεί σήμερα το σημείο αναφοράς στην κατηγορία του, παρά το γεγονός ότι προσφέρεται σε μία και μοναδική έκδοση αμαξώματος. Διαθέσιμο είτε με αμιγώς ηλεκτρικό κινητήρα, είτε με κινητήρες εσωτερικής καύσεως βενζίνης και πετρελαίου, το 208 ξεχωρίζει για το στυλ του, αλλά και την εικόνα στο εσωτερικό, απόρροια της ποιότητας, των υλικών, του συστήματος πολυμέσων αλλά και των τρισδιάστατων ψηφιακών οργάνων.
Για το καλύτερο αυτοκίνητο της περιόδου 2010-2020 φηφίστε EΔΩ