Εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να παρθούν οι οριστικές αποφάσεις για τον «Καθαρό Δακτύλιο» της Αθήνας, που θα τεθεί σε ισχύ από τις 25 Οκτωβρίου 2021.
Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις επί του θέματος, ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας δήλωσε σε ραδιοφωνική εκπομπή του ΣΚΑΪ στις 14 Οκτωβρίου ότι επειδή τα αυτοκίνητα προδιαγραφών ρύπων Euro 5 και Euro 6 είναι πλειοψηφία στον κυκλοφορούντα στόλο, η υπόθεση θα συζητηθεί σε διευρυμένη κυβερνητική σύσκεψη που, στην οποία θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις. Με βάση αυτό, το ενδεχόμενο να μην υπάρξει περιορισμός της ελεύθερης κυκλοφορίας στον Δακτύλιο των αυτοκινήτων τεχνολογίας Euro 5 και Euro 6 είναι εξαιρετικά πιθανό.
Αρκετά είναι ακόμη τα σχέδια που λαμβάνονται υπόψιν για το νέο «Καθαρό Δακτύλιο», μαζί με εκείνο που αναφέρεται σε ελεύθερη καθημερινή είσοδο μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκεται η πρόταση για την καταβολή ενός Τέλους Δακτυλίου ή Περιβαλλοντικού Τέλους ή sticker που είχε προτείνει παλαιότερα ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, όπως επίσης και μια νέου είδους επιδότηση απόσυρσης παλιών αυτοκινήτων. Τα προαναφερθέντα μπορούν να αντικαταστήσουν τον Δακτύλιο και με αυτή την μέθοδο όλοι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών να δύνανται μέσω της ετήσιας συνδρομής ή κάρτας/sticker (με χρηματικό ποσό από 20 έως 120 ευρώ, που θα εναρμονίζεται με τους ρύπους του κάθε οχήματος) να εισέρχονται στο κέντρο της πόλης. Πρόκειται για δοκιμασμένη λύση, με μεγάλη επιτυχία σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις.
Σκέψεις υπάρχουν ακόμα και για κάποιο είδος απόσυρσης, που θα είναι δύο μορφών: απόσυρση ενός παλιού οχήματος και ταυτόχρονη αντικατάστασή του με ένα νέο ή μόνο απόσυρση ενός παλιού οχήματος από την κυκλοφορία (η επιδότηση σε αυτή την περίπτωση ίσως κυμανθεί από 1.000 ως 1.500 ευρώ). Η νέου είδους απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων θα αυτοχρηματοδοτηθεί από τα έσοδα που θα φέρει η είσοδος των τροχοφόρων στο κέντρο της πόλης, έναντι του περιβαλλοντολογικού τιμήματος που σας προαναφέραμε. Δηλαδή, οι οδηγοί που θα μπαίνουν στο κέντρο με τα ρυπογόνα οχήματά τους θα «πληρώνουν» κατά μία έννοια την ανανέωση του στόλου. Αν το μέτρο αυτό υιοθετηθεί, υπάρχουν εκτιμήσεις ότι τα ετήσια έσοδα από την είσοδο των οχημάτων στο κέντρο της πόλης θα φτάσουν τα 100 εκατ. ευρώ, οπότε αυτά θα χρηματοδοτήσουν την απόσυρση.
Όλα τα παραπάνω είναι ακόμη σενάρια δημιουργικών συζητήσεων και υποθέσεις εργασίας μεταξύ κυβερνητικών στελεχών, συγκοινωνιολόγων και επιστημόνων. Οι τελικές αποφάσεις για τον «Καθαρό Δακτύλιο» θα ληφθούν εντός των επόμενων ημερών, σε σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου. Τότε μόνο θα ξέρουμε οριστικά τί θα ισχύσει και ποια μορφή θα έχει.