Οι συνθήκες της ασφάλτου είχαν μεγάλη διαφορά από πέρυσι όπως αποδείχθηκε την Παρασκευή στο GP Τουρκίας και τα χαρακτηριστικά του μονοθεσίου της Mercedes υπερίσχυσαν, σε μια ημέρα που η Red Bull απείχε πολύ από το ιδανικό στήσιμο.
Ο ασφαλτοτάπητας του Istanbul Park μετατράπηκε από… παγοδρόμιο σε μια από τις πίστες που παρέχουν την περισσότερη πρόσφυση. Το χαρακτηριστικό αυτό έριξε έξω τις προσομοιώσεις που είχαν κάνει οι ομάδες στα εργοστάσιά τους, οι οποίες προέβλεπαν ότι θα αντιμετωπίσουν έναν πολύ πιο λείο ασφαλτοτάπητα.
Όταν η Pirelli πραγματοποίησε την επιλογή των ελαστικών για το GP Τουρκίας, δε γνώριζε ότι η FIA θα ψέκαζε την πίστα με νερό υψηλής πίεσης, για να απομακρύνει μεγάλο μέρος της πίσσας και να κάνει τα χαλίκια της ασφάλτου να προεξέχουν πιο έντονα, δίνοντας τη δυνατότητα στα ελαστικά να παρέχουν υψηλές τιμές πρόσφυσης.
Συνήθως η FIA ενημερώνει την Pirelli αν προβεί σε αντίστοιχες κινήσεις, αλλά στην προκειμένη περίπτωση ενδεχομένως να επρόκειτο για μια αργοπορημένη απόφαση από τους διοργανωτές του GP Τουρκίας.
Μαλακές οι γόμες της Pirelli
Όταν η Pirelli ενημερώθηκε για την «υδροβολή» της πίστας, ήταν πολύ αργά να αλλάξει την -όπως αποδείχθηκε- υπερβολικά επιθετική επιλογή ελαστικών για τις συνθήκες που εντέλει επικρατούν στο Istanbul Park. H διαφορά απόδοσης στον ένα γρήγορο γύρο είναι πολύ μικρή μεταξύ της μαλακής και της μέσης γόμας, μόλις 3-4 δέκατα του δευτερολέπτου, ενώ της μέσης με τη σκληρή κυμαίνεται στο μισό δλ.
Θα πρέπει να σημειωθεί όμως, ότι ο άνεμος έπνεε ισχυρότερα την περίοδο που οι περισσότερες ομάδες επέλεξαν να κάνουν τις γρήγορες προσπάθειές τους με τη μαλακή γόμα στο FP2.
O επικεφαλής της Pirelli για την F1, Mario Isola, προβλέπει ότι θα δούμε πολλούς οδηγούς να προσπαθούν να προαχθούν στο τελικό σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών χρησιμοποιώντας τη μέση γόμα στο Q2 (εφόσον είναι στεγνή η πίστα) καθώς η κίνηση αυτή δεν αποτελεί μεγάλο ρίσκο, λόγω της μικρής διαφοράς απόδοσης.
Ο Ιταλός δήλωσε: «Πιστεύω ότι κάποιες από τις ομάδες χρησιμοποιούσαν τα μαλακά ελαστικά σήμερα απλά για να τα ξεφορτωθούν και να επικεντρωθούν στα μέσα και τα σκληρά για τον αγώνα, αν προγραμματίζουν στρατηγική ενός pit stop».
Οι ομάδες θα προσπαθήσουν να αποφύγουν την πιο μαλακή γόμα στον αγώνα, καθώς είναι υπερβολικά μαλακή για το Istanbul Park, όπως απέδειξαν οι… αποτυχημένες προσομοιώσεις αγώνα των Alonso, Ricciardo και Gasly.
Οι υψηλότερες τιμές πρόσφυσης που παρέχει ο ασφαλτοτάπητας, οδήγησαν σε εκτεταμένη υποστροφή, η οποία παρήγαγε graining σε όλες τις γόμες, ιδίως στο εμπρός δεξιό ελαστικό, που υπόκειται στα υψηλότερα φορτία στη στροφή 8. Ο Isola δήλωσε επίσης ότι το graining στον «ώμο» του εμπρός δεξιού ελαστικού επιταχύνει τη φθορά του. Όσο πιο μαλακή η γόμα, τόσο περισσότερο το graining.
Η φθορά κυμαίνεται επίσης σε υψηλά επίπεδα. Παραδόξως, η αυξημένη φθορά βοηθάει τα ελαστικά να ξεπεράσουν την αρχική φάση του graining πιο γρήγορα. Ωστόσο, ακόμα και οι οδηγοί που θα ξεκινήσουν τον αγώνα με τη μέση γόμα, ενδέχεται να μην καταφέρουν να τον ολοκληρώσουν με μόνο μία αλλαγή ελαστικών.
Rake wars
Η υποστροφή είναι ένα φαινόμενο που πλήττει πιο εύκολα τα μονοθέσια με αυξημένη γωνία rake (ανασηκωμένο πίσω μέρος), όπως η Red Bull, απ’ ό,τι σε αυτά που είναι περισσότερο παράλληλα με το έδαφος, όπως η Mercedes.
H γερμανική ομάδα προετοίμασε ένα μεγάλο εύρος ρυθμίσεων παραγωγής διαφορετικών επιπέδων αρνητικής άντωσης, για να προσαρμοστεί σε οποιοδήποτε κι αν ήταν το επίπεδο πρόσφυσης που παρείχε ο ασφαλτοτάπητας. Ωστόσο, το πλεονέκτημα της W12 είναι ότι η συμπεριφορά της παραμένει αρκετά σταθερή σε όλο αυτό το εύρος.
Ωστόσο, λόγω του υψηλού rake, στο μονοθέσιο της Red Bull, υπάρχει πολύ μεγαλύτερη μετακίνηση του κέντρου αεροδυναμικών πιέσεων και κατά συνέπεια τείνει να είναι πολύ πιο ευαίσθητο σε αλλαγές στησίματος, υποφέροντας από υποστροφή.
Η RB16B παρήγαγε την Παρασκευή υπερβολική πρόσφυση στον πίσω άξονα και όχι αρκετή στον εμπρός. Το ίδιο συνέβαινε και με την AlphaTauri του Pierre Gasly, που επίσης διαθέτει μεγάλη γωνία rake. Τόσο ο Γάλλος, όσο και ο Verstappen, ήταν αναγκασμένοι να στρίβουν πολύ περισσότερο το τιμόνι στις στροφές 4 και 5, για να καταπολεμήσουν την υποστροφή.
Με αυτό τον τρόπο όμως, μόλις ο εμπρός άξονας έβρισκε πρόσφυση στο μέσο της στροφής, παρήγαγε μια ξαφνική στιγμή υπερστροφής, καθώς οι εμπρός τροχοί ήταν υπερβολικά στριμμένοι για την πρόσφυση που έχουν τη δυνατότητα να παράσχουν.
Συνήθως, η Red Bull παρουσιάζει πολύ καλή απόκριση στις αργές στροφές, καθώς το αεροδυναμικό κέντρο πιέσεων μετατοπίζεται περισσότερο προς τα εμπρός καθώς επιβραδύνει, απ’ όσο σε ένα μονοθέσιο χαμηλού rake.
Ωστόσο, η αεροδυναμικά παραγόμενη αρνητική άντωση στο πίσω μέρος της RB16B ήταν πολύ δυνατή για να επιτρέψει να συμβεί κάτι τέτοιο στην Τουρκία. Συνεπώς, ο Sergio Perez δεν αντιμετώπιζε τα συνηθισμένα προβλήματα με την αστάθεια του πίσω μέρους, την οποία ο Verstappen χρησιμοποιεί για να υποβοηθήσει το μονοθέσιο να στρίψει.
Αυτό επέτρεψε στον Μεξικανό να κινηθεί ταχύτερα στο γρήγορο γύρο του στην απογευματινή περίοδο ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής. Ωστόσο, η Red Bull χάνει χρόνο στις στροφές όπου δε μπορεί να ισορροπήσει το φορτίο που παράγει η πίσω αεροτομή στον εμπρός αξονα, καθώς το flap της ήταν ήδη ρυθμισμένο στη μέγιστη γωνία πρόσπτωσης. Η Mercedes απείχε αρκετά από αυτό το σημείο.
Η Red Bull θα πρέπει να προσπαθήσει να βρει το κατάλληλο στήσιμο για την RB16B στο Istanbul Park μέσω μελέτης στον προσομοιωτή της, στον οποίο θα οδηγεί ο Alex Albon, με τη βοήθεια της ανάλυσης δεδομένων των μηχανολόγων που βρίσκονται στην πίστα.
H αυστριακή ομάδα σύγκρινε δύο διαφορετικές προσεγγίσεις με τον Verstappen να χρησιμοποιεί ρυθμίσεις περισσότερης αρνητικής άντωσης από τον Perez. Ο Μεξικανός κέρδισε 2 δέκατα του δλ. έναντι του team mate του στο μεσαίο τμήμα της πίστας με τις γρήγορες στροφές και την αρχή της μεγάλης ευθείας, αλλά έχασε στο τελικό κομμάτι με τις αργές στροφές. Η τελική ταχύτητα του Μεξικανού στις ευθείες ήταν εφάμιλλη αυτής των Mercedes.
Ως είχαν τα πράγματα την Παρασκευή, το φαβορί για τη νίκη θα πρέπει να είναι ο Valtteri Bottas, δεδομένου ότι ο Lewis Hamilton θα εκκινήσει 10 θέσεις πίσω από εκεί όπου θα βρεθεί στις κατατακτήριες δοκιμές, λόγω χρήσης 4ου κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Με το στήσιμο που είχε η Red Bull στις ελεύθερες δοκιμές, δύσκολα θα καταφέρει ο Verstappen να προκαλέσει τον Φινλανδό, σε έναν αγώνα που θα έπρεπε κανονικά να είχε τη δυνατότητα να αυξήσει σημαντικά τη βαθμολογική του διαφορά, λόγω της ποινής του Hamilton.
Στις προσομοιώσεις αγώνα με τη μέση γόμα, η Red Bull υπερθέρμαινε τα ελαστικά της και ο ρυθμός του Verstappen ήταν κατά μέσο όρο μισό δλ. στο γύρο πιο αργός από αυτόν του Hamilton και 2 δέκατα του δλ. από αυτόν του Bottas.
Η Red Bull υιοθέτησε πιο επιθετικές ρυθμίσεις μονάδας ισχύος στο τέλος της προσομοίωσης και ήταν αμέσως 0,6 δλ. ταχύτερη, αλλά ακόμα και έτσι ήταν πιο αργή από την Mercedes.
Νέος V6 για Hamilton
Ο Hamilton ήταν ταχύτερος από τον Bottas αλλά ο Βρετανός χρησιμοποιούσε ήδη τον φρέσκο V6 (σε σχέση με τον γηραιότερο του Φινλανδού που χρησιμοποιείται μόνο τις Παρασκευές), τον οποίο η Mercedes έχει συνδυάσει με παλαιότερα υπόλοιπα εξαρτήματα (τούρμπο, μπαταρία, MGU-K, MGU-H και ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου) και καινούργιο σετ εξατμίσεων.
Ένας συνδυασμός του οποίου τη συναρμολόγηση η γερμανική ομάδα επιλέγει να πραγματοποιήσει στο εργοστάσιο. Τα προηγούμενα 7 χρόνια έχει επιχειρήσει κάτι τέτοιο στην πίστα μονάχα μία φορά.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις και της Red Bull, η Mercedes αναγκάστηκε να αντικαταστήσει τον V6 του Hamilton και δεν επρόκειτο για επιλογή τακτικής. Επίσης, ο έλεγχος της (4ης φετινής) μονάδας ισχύος του Bottas που αντικαταστάθηκε στη Ρωσία, διαπιστώθηκε ότι δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά.
Αναφέρεται ότι και οι George Russell και Sebastian Vettel ενδέχεται να χρησιμοποιήσουν 4η μονάδα ισχύος αυτό το Σαββατοκύριακο, κάνοντας… παρέα στον Carlos Sainz στην ουρά του grid.
Έκπληξη Ferrari
H επίδοση που έκανε μεγάλη έκπληξη φυσικά, ήταν ο 2ος χρόνος του Charles Leclerc με τη Ferrari στο FP2. Μάλιστα, ο Μονεγάσκος ήταν ταχύτερος από τον Hamilton στο δεύτερο τμήμα της πίστας, δείγμα ότι ο Βρετανός χρησιμοποιούσε ρυθμίσεις υψηλών τιμών αρνητικής άντωσης.
Επιπλέον, ο Leclerc σημείωσε την επίδοσή του στο δεύτερο γρήγορο γύρο του με το ίδιο σετ μαλακής γόμας ελαστικών, αφότου αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πρώτη του προσπάθεια. Ο Μονεγάσκος έχασε χρόνο στο τελικό τμήμα της πίστας, το οποίο κανονικά θα έπρεπε να ταιριάζει στη Ferrari. Πιθανότατα αυτό συνέβη λόγω της πτώσης απόδοσης των ελαστικών στο τέλος της δεύτερης προσπάθειας.
Η C4 είναι υπερβολικά μαλακή γόμα ελαστικών για την πίστα αυτή και λειτουργεί σε υψηλό θερμοκρασιακό πλαίσιο. Ως αποτέλεσμα, εμπρός ελαστικά δεν προλαβαίνουν να έρθουν στη σωστή θερμοκρασία στην αρχή του γρήγορου γύρου.
Είδαμε αρκετούς οδηγούς να σημειώνουν την ταχύτερη επίδοσή τους με τη δεύτερη προσπάθεια, ωστόσο σε αυτή την περίπτωση, υπερθερμαίνονταν τα ελαστικά του πίσω άξονα στην επιτάχυνση από τις τελευταίες αργές στροφές (12, 13, 14).
Την Παρασκευή στην Τουρκία, κανένα μονοθέσιο δεν είχε τόσο καλή ισορροπία πρόσφυσης μεταξύ των δύο αξόνων όσο η Ferrari. Ο Leclerc δήλωσε: «Παρότι υπάρχει πολύ περισσότερη πρόσφυση από πέρυσι, η αίσθηση είναι παρόμοια. Ολισθαίνεις για να πετύχεις το χρόνο. Όταν το πίσω μέρος ολισθαίνει έτσι, με βολεύει, με βοηθάει να στρίψω το αυτοκίνητο. Μου αρέσει».
Η Ferrari είχε ελαφρύτερο φορτίο καυσίμου και πιο επιθετικές ρυθμίσεις μονάδας ισχύος, καθώς δοκίμαζε την ανθεκτικότητα της καινούργιας μπαταρίας.
Ο Leclerc ήταν πιο αργός στις κορυφές των στροφών από τις Mercedes και Red Bull, αλλά κέρδισε 3 δέκατα του δλ. από τον Hamilton μόνο στις ευθείες. Ωστόσο, στις προσομοιώσεις αγώνα, η Ferrari δεν είχε ελπίδα έναντι της Mercedes.
Αλλά ο ρυθμός αγώνα του Leclerc ήταν σχεδόν εφάμιλλος αυτού του Perez. O Sainz, που επικεντρώθηκε σχεδόν αποκλειστικά στις προσομοιώσεις αγώνα, ήταν μόλις 2 δέκατα του δλ. πίσω από τον Μεξικανό, έχοντας κάνει διπλάσιους (23) γύρους με τη μέση γόμα.
Ο Lando Norris δήλωσε ότι η Ferrari είναι ξεκάθαρα ταχύτερη από τη McLaren στην Τουρκία. Ωστόσο, ο ταχύτερος χρόνος του Βρετανού διαγράφηκε, λόγω παράβασης ορίων πίστας. Η Alpine βρέθηκε πολύ κοντά στη McLaren σε ρυθμό αγώνα, ωστόσο η Aston Martin ήταν αρκετά πιο πίσω, με την AMR21 να υπολείπεται σε αρνητική άντωση.
Η πρόγνωση του καιρού κάνει λόγο για μεγαλύτερη πιθανότητα βροχής στις ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου, απ’ ότι στις κατατακτήριες. Ωστόσο, αν βρέξει, οι συνθήκες στην πίστα ενδέχεται να έρθουν περισσότερο προς τα μονοθέσια που αντιμετώπιζαν προβλήματα υποστροφής την Παρασκευή._Φ.Λ.