top icon
Formula 1

Να σπριντ κανείς ή να μη σπριντ;

Στους δύο αγώνες που έχει δοκιμαστεί το κατατακτήριο σπριντ το Σάββατο, οι δύο διεκδικητές του τίτλου έχουν συγκρουστεί. Τυχαίο; Ίσως. Το σπριντ όμως έχει ήδη διχάσει τις απόψεις στον κόσμο της Formula 1.

Στην περίπτωση του Silverstone, το σπριντ σίγουρα έπαιξε το ρόλο του στη σύγκρουση μεταξύ Lewis Hamilton και Max Verstappen, αφού ο Βρετανός είχε μάθει ότι θα πρέπει να επιτεθεί κατά τη διάρκεια του 1ου γύρου, αν θέλει να προσπεράσει τη Red Bull, έχοντας χάσει την pole position έπειτα από μια κακή εκκίνηση το Σάββατο.

Ο Hamilton είχε κακή εκκίνηση και στο σπριντ της Monza, γεγονός που συνέβαλε στη δημιουργία των συνθηκών για τη σύγκρουση μεταξύ των διεκδικητών. Οι δύο εκκινήσεις στα πλαίσια του GP Ιταλίας, βοήθησαν τον Daniel Ricciardo να φτάσει στην πρώτη θέση στον αγώνα.

Το σπριντ της Monza οδήγησε σε διαφορετική σειρά εκκίνησης από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών Παρασκευής και έθεσε τις βάσεις για ένα απροσδόκητο αποτέλεσμα.

Αρνητικός ο Wolff

O διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, δήλωσε το Σάββατο μετά το σπριντ: «Πρώτα απ’ όλα, είναι μπερδεμένοι όλοι. Δεν ξέρω πως είναι για εσάς, αλλά εγώ δεν ξέρω καν ποια διαδικασία είναι πότε».

«Πιστεύω ότι η μορφή του αγώνα σπριντ, όπως είναι αυτή τη στιγμή, δεν προσφέρει πολλά οφέλη γιατί κανείς δε θα πάρει σοβαρό ρίσκο. Οι βαθμοί που δίνονται είναι πολύ λίγοι και ο κίνδυνος να πάει κάτι στραβά, ενόψει του Grand Prix της Κυριακής, που απονέμει βαθμούς μέχρι τη δέκατη θέση, δεν αξίζουν το ρίσκο».

«Αυτό που είδαμε σήμερα είναι ένας συνδυασμός γενικών δυσκολιών στην προσπέραση, επειδή οι ταχύτητες στην ευθεία είναι παραπλήσιες. Αλλά και επειδή ακόμη και στις στροφές 1 και 2, κανείς δεν ρισκάρει».

«Ας δοκιμάσουμε ξανά στη Βραζιλία, να δούμε αν υπάρχει κάτι που θα αλλάξει. Αλλά αυτό ήταν ένα αξιόλογο πείραμα και για μένα -και, αυτή είναι μόνο μια προσωπική γνώμη ή η γνώμη των μηχανικών μου- δεν ‘έχει ψωμί’».

Κάποιοι μπορεί να ισχυριστούν ότι ο Wolff επικρίνει το σπριντ διότι και στις δύο περιπτώσεις που πραγματοποιήθηκε, οδήγησε τον Hamilton να εκκινήσει πιο πίσω το Grand Prix της Κυριακής.

O διευθυντής αγώνων της FIA, Michael Masi, δήλωσε: «Μεταξύ της FIA και της F1, θα συλλέξουμε όλα τα δεδομένα και θα εξετάσουμε όλες τις πληροφορίες τις επόμενες ημέρες. Αλλά το να έχεις κάτι την Παρασκευή, όπως τις κατατακτήριες δοκιμές, δηλαδή να έχεις κάτι σημαντικό την Παρασκευή, σίγουρα έγινε αποδεκτό θετικά από όλους».

«Για το σπριντ, ας δούμε. Είδα διάφορα σχόλια και προφανώς, δεν υπήρχαν τόσες προσπεράσεις και θέαμα όσο αναμενόταν. Ωστόσο, επηρέασε τη σειρά εκκίνησης και έφερε κάποια σύγχυση στο grid του αγώνα».

Ross Brawn

Ross Brawn

Ο διευθύνων σύμβουλος μηχανοκίνητου αθλητισμού της Formula 1, Ross Brawn προσπάθησε -ευλόγως- να τονίσει τα θετικά: «Κατά τη γνώμη μου, υπήρχαν πολλά θετικά να πάρουμε. Ανακάτεψε την κατάταξη και οδήγησε σε μια λίγο διαφορετική σειρά εκκίνησης, η οποία με τη σειρά της δημιούργησε μια διαφορετική δυναμική στον αγώνα».

O Brawn ανέφερε επίσης ότι το σπριντ της Monza σημείωσε τους υψηλότερους δείκτες τηλεθέασης από ποτέ άλλοτε στη συνδρομητική πλατφόρμα F1TV, που μεταδίδει τους αγώνες ζωντανά μέσω διαδικτύου.

Πρόγραμμα τριημέρου

Ο πρόεδρος της FIA, Jean Todt, ο οποίος ήταν κατηγορηματικός στο να μην αποκαλείται το σπριντ «αγώνας», ανέφερε άλλο ένα πρόβλημα που προκύπτει στο πρόγραμμα του τριημέρου από την υιοθέτησή του: «Προς το παρόν, αυτή η μορφή τριημέρου με αφήνει λίγο μπερδεμένο, όσον αφορά αυτό που συμβαίνει μεταξύ 12 και 1 μμ το πρωί του Σαββάτου».

«Αυτή η ώρα ελεύθερων δοκιμών δεν είναι κατανοητή στο κοινό ή τον Τύπο. Μπορεί να ενδιαφέρει μόνο τις ομάδες για να συλλέξουν πληροφορίες: για παράδειγμα, τη φθορά ελαστικών. Από πλευράς σόου, δεν έχει νόημα».

«Είναι μια εξέλιξη των αγώνων. Η σειρά εκκίνησης διαμορφώνεται από το αποτέλεσμα του κατατακτήριου σπριντ. Παρουσιάστηκε μία επιπλέον διαδικασία για το Σάββατο, η οποία δίνει περισσότερο νόημα στη διεξαγωγή των κατατακτήριων δοκιμών την Παρασκευή».

«Αυτό που είναι σημαντικό, είναι το βασικό γεγονός να είναι ο αγώνας της Κυριακής. Δεν πρέπει να υπάρχει σύγχυση όσον αφορά αυτό».

Ο CEO της Formula 1, Stefano Domenicali δήλωσε με τη συνηθισμένη αισιοδοξία του: «Είμαστε ευχαριστημένοι, διότι τα πράγματα προοδεύουν προς τη σωστή κατεύθυνση».

«Κάποιος μπορεί να υποστηρίξει ότι το σπριντ δεν ήταν τόσο ενδιαφέρον. Αλλά στο τέλος της ημέρας, είχαμε μια απίστευτη εκκίνηση, κάτι συνέβη, και βλέπετε ότι υπάρχει μια McLaren στην πρώτη σειρά εκκίνησης».

«Θα συντάξουμε την αναφορά μας στο τέλος της τρίτης διαδικασίας, δηλαδή στη Βραζιλία, και θα δούμε τι είδους πράγματα μπορούμε να παρουσιάσουμε. Νομίζω όμως ότι αυτό που κάνουμε είναι απολύτως σωστό».

Αν και το σπριντ ανακάτεψε την τράπουλα στη σειρά εκκίνησης του GP Ιταλίας, o μελλοντικός οδηγός της Mercedes, George Russell, πιστεύει ότι η διάρκειά του είναι πολύ μικρή για να προσφέρει ευκαιρίες για προσπεράσματα: «Η αίσθηση μου είναι ότι το σπριντ είναι πολύ σύντομο».

«Τα αυτοκίνητα πάνε σχεδόν στο όριο σε κάθε γύρο και αυτό δεν προσφέρει αρκετές ευκαιρίες μεταξύ των αυτοκινήτων να έχουν τη δυνατότητα να προσπεράσουν».

«Κανονικά, όταν βλέπεις προσπέραση, οφείλεται σε διαφορά απόδοσης των ελαστικών. Αν πάνε όλοι εκεί έξω και η Mercedes με τη Red Bull έχουν διαφορά ελάχιστα δέκατα, στη συνέχεια η McLaren και τα επόμενα αυτοκίνητα βρίσκονται εντός μερικών δέκατων και ούτω καθεξής».

«Οι ευκαιρίες προσπέρασης προσφέρονται μόνο μέσω διαφοράς απόδοσης ελαστικών και ένας αγώνας 100 χιλιομέτρων δε σου δίνει αυτή την ευκαιρία».

Αντεστραμμένη σειρά εκκίνησης στο σπριντ

Μια από τις ιδέες που ακόμα υποστηρίζεται από μία μερίδα ανθρώπων, είναι η αντιστροφή της σειράς εκκίνησης για το σπριντ. Ο Wolff από την πλευρά του είναι πολέμιος αυτής της ιδέας και λογικό είναι, αφού τα μονοθέσια της Mercedes διεκδικούν σχεδόν πάντα τις πρώτες θέσεις εκκίνησης.

Ο Wolff δήλωσε ότι διατηρεί την ίδια στάση: «Αλλοιώνει το DNA ενός σπορ αξιοκρατίας. Νομίζω ότι αξίζει να κάνουμε μια προσπάθεια με τα σπριντ, αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι θα τα διατηρήσουμε. Η αντιστροφή της σειράς εκκίνησης μπορεί να γίνει σε μικρότερες κατηγορίες όπου θέλεις να δεις τις ικανότητες προσπέρασης των οδηγών. Ωστόσο, δεν πρέπει να πλησιάσουμε καν σε κάτι τέτοιο στη Formula 1».

Toto Wolff

Toto Wolff

«Όποιο συμπέρασμα και αν βγάλουμε μαζί οι ομάδες, η FIA και η FOM στην Επιτροπή της F1, είτε το διακόψουμε, είτε το συνεχίσουμε, νομίζω ότι πρέπει να το κάνουμε με εξετάζοντας λεπτομερώς την κατάσταση».

«Έχουμε υπερβολικά μεγάλη ευθύνη απέναντι στο σπορ μας, για να αυτοσχεδιάζουμε με αλλαγές στους κανονισμούς. Αν η Βραζιλία αποδειχθεί ένας συναρπαστικός αγώνας, ίσως υπάρχει όρεξη να το συνεχίσουμε. Αλλά μερικές από τις προτάσεις που έχουν προκύψει είναι απλά μπερδεμένες».

Αντίθετη άποψη εξέφρασε ο διευθυντής της Ferrari, Mattia Binotto, o οποίος δήλωσε ότι του αρέσει η ιδέα αντιστροφής της σειράς εκκίνησης για το σπριντ: «Μου αρέσει γιατί πιστεύω ότι για το σόου και το θέαμα μπορεί να είναι ενδιαφέρον».

«Στην αρχή της συζήτησης για τη μορφή μίνι αγώνων, ως Ferrari, ήμασταν εκείνοι που το προτείναμε, γιατί νομίζω ότι όποια και αν είναι η θέση σου στην κατάταξη, κατά κάποιο τρόπο φέρνει επιπλέον θέαμα και αυτό είναι σημαντικό για τους οπαδούς μας. Είναι σημαντικό για την ψυχαγωγία που μπορεί να προσφέρει η F1».

«Σίγουρα το να έχεις τις κατατακτήριες δοκιμές την Παρασκευή, έχοντας μόνο μία ώρα για τους οδηγούς να προετοιμαστούν, και να εισέρχεσαι στη συνέχεια σε καθεστώς parc ferme, είναι κάτι που έχει ενδιαφέρον, γιατί διακινδυνεύει τη συνηθισμένη ισορροπία απόδοσης μεταξύ των ομάδων. Οπότε είμαι υπέρ, σε γενικές γραμμές».

«Είμαι σίγουρος ότι μπορούμε να το βελτιώσουμε όσον αφορά τις λεπτομέρειες. Υπάρχουν πράγματα που μπορούν να βελτιωθούν. Αλλά νομίζω ότι και πάλι μπορούμε να έχουμε ανοιχτό μυαλό για να συζητήσουμε με την F1, τη FIA, τις άλλες ομάδες. Αλλά νομίζω ότι μπορούμε να το κάνουμε μόνο όταν ολοκληρωθούν οι τρεις αγώνες στο πλαίσιο του πειραματισμού».

«Ακούω ότι υπάρχουν διαφορετικές προτάσεις, όπως, για παράδειγμα, από οδηγούς, οι κατατακτήριες δοκιμές της Παρασκευής να ορίζουν τη σειρά εκκίνησης της Κυριακής. Νομίζω ότι (προτάσσεται) η διεξαγωγή ενός μίνι αγώνα το Σάββατο με αντίστροφη σειρά εκκίνησης σε σχέση με την κατάταξη του Πρωταθλήματος καθώς και άλλες ιδέες ενδιαφέροντος, αλλά πιστεύω ότι είναι πολύ νωρίς για να κρίνουμε και να αποφασίσουμε».

Grand Slam

Αν και η ιδέα αντεστραμμένης σειράς εκκίνησης έχει σθεναρούς αντιπάλους, θα μπορούσε να αποτελέσει λύση σε μερικά προβλήματα, με το βασικότερο να είναι ο τρόπος με τον οποίο ορίζεται η σειρά εκκίνησης του αγώνα της Κυριακής.

Αυτό το πρόβλημα θα έβρισκε λύση, καθώς τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών Παρασκευής θα καθόριζαν τη σειρά εκκίνησης τόσο του σπριντ (αντεστραμμένα) όσο και του αγώνα της Κυριακής. Οι βαθμοί θα μπορούσαν να είναι περισσότεροι, π.χ. για τους 6 πρώτους με το σύστημα 9-6-4-3-2-1.

Αν αυτή η βαθμολογία θα είναι ξεχωριστή από το κανονικό Πρωτάθλημα, αυτό είναι ένα άλλο ζήτημα, για το οποίο άφησε κάποια υπονοούμενα ο Domenicali, τα οποία παραθέτουμε παρακάτω.

Πάντως, ακόμα και με τους κανονισμούς parc ferme θα μπορούσε λειτουργήσει η αντεστραμμένη σειρά εκκίνησης του σπριντ. Αν π.χ. κάποιες ομάδες επέλεγαν στήσιμο που θα τους επωφελούσε στο σπριντ, ενδεχομένως να το πλήρωναν στον αγώνα της Κυριακής.

Stefano Domenicali

Stefano Domenicali

Ο Stefano Domenicali, από την πλευρά του, δήλωσε για τα μελλοντικά σχέδια της F1: «Έχουμε τρία σπριντ φέτος. Εκτός από το Silverstone και τη Monza, υπάρχει και η Βραζιλία. Οι αντιδράσεις, η ένταση, ο ρυθμός είναι καλά. Αυτή τη στιγμή επανεξετάζουμε τη μορφή, αλλά μπορώ να φανταστώ ότι θα έχουμε έως και επτά σπριντ».

«Σκεφτόμαστε, μόνο ως ένα παράδειγμα, ένα Grand Slam, έναν επιπλέον τίτλο όπως στο τένις: όποιος κερδίζει τον τίτλο σπριντ και το Πρωτάθλημα, είναι ο νικητής του Grand Slam. Η F1 χρειάζεται αλλαγή και πρέπει να είναι ενδιαφέρουσα για το νεανικό κοινό».

Θα μπορούσαν λοιπόν στο μέλλον, τα σπριντ να αποτελούν ένα είδος παράλληλου πρωταθλήματος, με δική του ίσως βαθμολογία; Η Formula 1 ένα εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα απ’ όσο φαίνεται.

Ο Ross Brawn υπενθυμίζει: «Ας μην ξεχνάμε ότι η μορφή του τριημέρου δεν έχει αλλάξει στην F1 εδώ και δεκαετίες. Θα κάνουμε μια αντικειμενική αξιολόγηση και θα βρούμε έναν τρόπο να προχωρήσουμε»._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ