top icon
Αγώνες

WRC: Rally Turkey debrief (+videos)

Το Ράλλυ Τουρκίας ήταν ο πιο δραματικός αγώνας της χρονιάς, ενώ το γεγονός ότι σχεδόν όλα τα εργοστασιακά πληρώματα αντιμετώπισαν πρόβλημα στην ίδια ειδική διαδρομή, θα μείνει στην ιστορία – Αναλύουμε όσα έγιναν στον 5ο γύρο του WRC, που ολοκληρώθηκε με ανέλπιστη νίκη για τον Elfyn Evans.

Πολλή σκόνη, ακόμη περισσότερα προβλήματα για τους πρωταγωνιστές, διαφορετικά πληρώματα επικεφαλής στο τέλος κάθε ημέρας και 4 συνδυασμοί στην κορυφή έπειτα από 12 ειδικές διαδρομές, διαμορφώνουν την εικόνα του Ράλλυ Τουρκίας, που ήταν αναμφίβολα ο πιο αμφίρροπος αγώνας της φετινής, τουλάχιστον, χρονιάς.

Όσοι παρακολουθούν την εξέλιξη του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλλυ, γνώριζαν εξαρχής πως ασφαλείς προβλέψεις για την εξέλιξη του Ράλλυ Τουρκίας, δεν μπορούσαν να γίνουν. Η φύση των σκληρών χωμάτινων ειδικών διαδρομών περίξ της Μαρμαρίδας, με τις πολλές πέτρες στο οδόστρωμα, καθώς και η υψηλή θερμοκρασία, ήταν δεδομένο ότι θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην έκβαση του αποτελέσματος, δοκιμάζοντας αυτοκίνητα και πληρώματα. Άλλωστε, όπως είχε αποδειχθεί τόσο το 2018 όσο και το 2019, όταν επικράτησαν οι Ott Tanak-Martin Jarveoja (Toyota Yaris WRC) και Sebastien Ogier-Julien Ingrassia (Citroen C3 WRC) αντίστοιχα, στο Ράλλυ Τουρκίας η απόλυτη ταχύτητα περνά σε δεύτερη μοίρα αφού το αποτέλεσμα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οι οποίοι πρωταγωνίστησαν και στον φετινό, απρόβλεπτο αγώνα.

Τα highlights του Ράλλυ Τουρκίας

Παράγοντας 1: Σκόνη (και η διαχρονικότητα του old school)

Η πρώτη ημέρα (Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου) περιλάμβανε μόνο δύο, απογευματινές ειδικές διαδρομές μήκους 25,2 αγωνιστικών χιλιομέτρων, ωστόσο οι δυσκολίες για τα πληρώματα δεν έλειψαν. Παρά το τρίλεπτο κενό μεταξύ των διελεύσεων, η σκόνη που έμενε στη δεύτερη διαδρομή του απογεύματος, δυσκόλεψε τις προσπάθειες των πρωταγωνιστών. Καθώς η κατάταξη στο τέλος της ημέρας καθόριζε τη σειρά εκκίνησης της επόμενης, άπαντες ήθελαν να βρεθούν όσο μπορούσαν ψηλότερα. Έχοντας χάσει λίγο μεν, αλλά κρίσιμο για τα δεδομένα χρόνο, μέσα στη σκόνη των προπορευόμενων αυτοκινήτων, οι Ott Tanak και Thierry Neuville εμφανίστηκαν εκνευρισμένοι στο Stop, κατηγορώντας ανοιχτά τους οργανωτές. Ο Εσθονός άφησε υπόνοιες για έλλειψη ασφάλειας και ο Βέλγος, ανέφερε ότι κάθε χρόνο συμβαίνουν τα ίδια σ@@τά. Δύο δηλώσεις, που αργότερα ο Andrea Adamo απέφυγε διπλωματικά να σχολιάσει, δηλώνοντας με νόημα πως δεν άκουγε καλά τι έλεγαν οι οδηγοί του μέσα από τις μάσκες, ενώ και τα αγγλικά του δεν είναι καλά.

Podium

Αντίθετα, ο Sebastien Loeb που επίσης βρέθηκε στη σκόνη, σημείωσε το δεύτερο χρόνο γενικής, ολοκληρώνοντας την ημέρα επικεφαλής, κατά την επιστροφή του σε δράση έπειτα από 9 μήνες. Με την επίδοσή του, ο Loeb εξέθεσε τους teammates του αφού όπως ανέφερε, όταν αντιλήφθηκε πως δεν υπάρχει λύση, αποφάσισε να δείξει εμπιστοσύνη στις καλές σημειώσεις που είχε κάνει κατά τη διάρκεια των αναγνωρίσεων. Έτσι και έγινε, με τον Daniel Elena να διαπιστώνει γελώντας πως βρίσκονται στην πρώτη θέση μετά από δύο ειδικές διαδρομές. Αυτό, έρχεται σε συνέχεια περσινών δηλώσεων του Loeb, ο οποίος στους πρώτους του αγώνες με τη Hyundai διαπίστωσε πως οι νεότεροι οδηγοί κάνουν εκτενή χρήση των onboards, ώστε να πιέσουν με το “καλημέρα”, πετυχαίνοντας ταχύτερους χρόνους. Ωστόσο, τώρα που η μνήμη δε μπορούσε να βοηθήσει, αφού η ορατότητα είχε μειωθεί λόγω της σκόνης, ο Loeb έδειξε το δρόμο, ακολουθώντας πιστά τις σημειώσεις του, και δικαιώθηκε.

Highlights από τις ειδικές διαδρομές 1-2

Παράγοντας 2: Αξιοπιστίας το ανάγνωσμα

Πρώτος που χτυπήθηκε από πρόβλημα αξιοπιστίας ήταν ο Ott Tanak, που εγκατέλειψε στην πρώτη ειδική του Σαββάτου 19 Σεπτεμβρίου, λόγω υπερθέρμανσης των υγρών στο σύστημα διεύθυνσης του Hyundai i20 Coupe WRC. Στη συνέχεια, τα προβλήματα χτύπησαν το Toyota Yaris WRC του Sebastien Ogier και μάλιστα, δις. Αρχικά, στην επανάληψη της ειδικής που εγκατέλειψε ο Tanak, και ενώ ο Ogier βρισκόταν στην κορυφή με διαφορά μόλις 1,6”, από τον Neuville, ο Γάλλος έχασε χρόνο λόγω προβλήματος στο σύστημα μετάδοσης, που επηρέασε τόσο την κίνηση, αφού το Toyota Yaris WRC συμπεριφερόταν ανά στιγμές ως προσθιοκίνητο, όσο και το κιβώτιο, με τις αλλαγές των ταχυτήτων να γίνονται με δυσκολία. Παρά την προσωρινή επισκευή στην απλή διαδρομή από τον Ogier, το πρόβλημα ερχόταν και έφευγε περιοδικά, χάνοντας κάτι παραπάνω από μισό λεπτό, πέφτοντας στην τρίτη θέση στο τέλος της ημέρας, έχοντας ίδιο συνολικό χρόνο μετά από 132,6 αγωνιστικά χιλιόμετρα, με τον Loeb!

Highlights από τις ειδικές διαδρομές 3-5

Παράγοντας 3: Ελαστικά

O Sebastien Ogier δικαιώθηκε για την πρόβλεψή του πως η πρώτη ειδική διαδρομή της τρίτης ημέρας (Cetibeli μήκους 38,15 χλμ.), θα κρίνει τα πάντα, ωστόσο ούτε ο ίδιος, ούτε ο Thierry Neuville που στο τέλος της δεύτερης ημέρας δήλωνε πως δε θα εφησυχάσει, είχαν φανταστεί αυτό που θα συνέβαινε. Σε μια άνευ προηγουμένου εξέλιξη, 8 από τα 10 αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC αντιμετώπισαν προβλήματα, με δύο εξ (Suninen-Lehtinen, Loubet-Landais) να εγκαταλείπουν και τους Tanak-Jarveoja είχαν πρόβλημα με την ενδοσυνεννόηση.

Toyota

“Πράγματι, δύσκολη ειδική” σκεφτήκαμε, χωρίς να μπορούμε να προβλέψουμε τη συνέχεια. Με εξαίρεση τους Elfyn Evans-Scott Martin και Gus Greensmith-Elliott Edmondson, όλοι οι υπόλοιποι είχαν κλαταρίσματα. Την αρχή έκαναν οι Kalle Rovanpera-Jonne Halttunen και Esapekka Lappi-Janne Ferm, ενώ έπειτα συνέβη κάτι ιδιαίτερα σπάνιο, αν όχι ανεπανάληπτο. Όλα τα πληρώματα της τριάδας έπαθαν κλατάρισμα, με τους Ogier-Ingrassia και Neuville-Gilsoul να σταματούν για αλλαγή, ενώ οι Loeb-Elena ολοκλήρωσαν με τη ζάντα. Αυτό έφερε στην κορυφή τον Evans, που ξεκίνησε την ειδική από την 4η θέση, χαρίζοντάς του τελικά μια ανέλπιστη, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου, νίκη.

Highlights από το shakedown

Οι πρώτες εκτιμήσεις των ανθρώπων της Michelin, ήταν πως το πρόβλημα προέκυψε από τις ζάντες. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε στον Colin Clark και το DirtFish ο επικεφαλής ράλλυ της Michelin, Arnaud Remy, το 90-95% των περιστατικών δεν ήταν πραγματικά κλαταρίσματα, αλλά συνδέονταν με πρόβλημα στις ζάντες. Όπως εξήγησε ο Remy, όταν υπάρχει τρύπα στις ζάντες, ο αέρας θα διαρρεύσει από εκεί και θα προκληθεί μείωση της πίεσης των ελαστικών, οπότε αυτά δε θα χρησιμοποιούνται σωστά και εντέλει, θα επέλθει κλατάρισμα. Με βάση τις εκτιμήσεις της Michelin, αυτό που θα μπορούσε να αλλάξει, ώστε να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον, αφορά στην ενέργεια που μεταφέρεται στους τροχούς και τις ζάντες. Πιθανώς, αυτό θα μπορούσε να επιτευχθεί, όπως ο Remy ανέφερε, με επιπλέον απορρόφηση ενέργειας από τις αναρτήσεις, αφού όπως ο Γάλλος μηχανικός τόνισε, όταν ασκείται μεγαλύτερη δύναμη από όση μπορεί να αντέξει το σύστημα, κάτι θα σπάσει. Στην προκειμένη περίπτωση, αυτές ήταν οι ζάντες.

Highlights από τις ειδικές διαδρομές 6-8

Η απόδοση ομάδων και οδηγών

Οι παραπάνω παράγοντες επηρέασαν σαφώς την εξέλιξη του αγώνα. Πώς τα πήγαν όμως, ομάδες και οδηγοί;

Toyota

Το Toyota Yaris WRC ήταν σαφώς βελτιωμένο στην Τουρκία, δείχνοντας πως δουλειά που έγινε στον τομέα των αναρτήσεων, κατά τη διάρκεια των δοκιμών στην Ελλάδα έπιασε τόπο.Από τη μία, οι Ogier-Ingrassia διεκδικούσαν τη νίκη μέχρι να τεθούν εκτός από προβλήματα αξιοπιστίας. Παρόλα αυτά, παραμένουν στη δεύτερη θέση της βαθμολογίας και είναι δεδομένο, ότι τουλάχιστον πριν τον επόμενο αγώνα της χρονιάς στην Ιταλία, κανείς δε μπορεί να τους ξεγράψει.

Elfyn Evans

Από την άλλη, οι Evans-Martin κέρδισαν έναν αγώνα που λίγες ώρες νωρίτερα, φαινόταν χαμένος,. Όταν στο δεύτερο loop του Σαββάτου, ο Ουαλός έφθειρε υπέρμετρα όλα του τα ελαστικά, ολοκληρώνοντας τη δεύτερη ημέρα 1 λεπτό μακριά από την κορυφή και σχεδόν μισό λεπτό από τις θέσεις του βάθρου, φαινόταν απογοητευμένος. Όμως, η τακτική του να προσέξει υπέρ του δέοντος στην “ειδική-λοταρία” του αγώνα, τον αντάμειψε. Σημειώνοντας τον ταχύτερο χρόνο, αν και όπως ο ίδιος παραδέχθηκε δεν κινήθηκε πολύ γρήγορα, επωφελήθηκε από τα προβλήματα τριών αντιπάλων και έφτασε τελικά στη νίκη. Τώρα, με δύο αγώνες να απομένουν και 18 βαθμούς διαφορά από τον Ogier, ο 32χρονος οδηγός βρίσκεται μπροστά στη μεγαλύτερη πρόκληση της καριέρας του. Θα τα καταφέρει; Ο χρόνος θα δείξει…

Όσο για τον Kalle Roavanpera, o νεαρός Φινλανδός έδειξε για ακόμη μια φορά πως έχει τα εχέγγυα να στεφθεί μελλοντικά πρωταθλητής. Αν και είχε 2 κλαταρίσματα, ένα το Σάββατο και ένα, στην πρώτη ειδική της Κυριακής, συνολικά απέφυγε τις κακοτοπιές και δε βρισκόταν μακριά από τους κορυφαίους συνδυασμούς, προσθέτοντας πολύτιμα αγωνιστικά χιλιόμετρα στις εμπειρίες του. Προφανώς, κανείς δεν περίμενε από τον 19χρονο τις επιδόσεις της Εσθονίας, όπου σημείωσε 5 φορές τον ταχύτερο χρόνο, αφού το οδόστρωμα της Τουρκίας ήταν πολύ διαφορετικό, οπότε η επίδοσή του ήταν για ακόμη μια φορά, εξαιρετική.

Highlights από τις ειδικές διαδρομές 9-10

Hyundai

Γλυκόπικρη γεύση και για τη Hyundai. Οι Thierry Neuville-Nicolas Gilsoul ήταν ο ταχύτερος συνδυασμός του αγώνα, κερδίζοντας 7 ειδικές διαδρομές και χωρίς το κλατάρισμα, θα είχαν επικρατήσει. Ο Βέλγος είναι άτυχος φέτος, αφού έχει μείνει 32 βαθμούς μακριά από την κορυφή χωρίς μεγάλα δικά του λάθη, ωστόσο θα παλέψει μέχρι τέλους, ειδικά από τη στιγμή που ο επίλογος θα γραφτεί στη χώρα του και ο ίδιος, είναι δεδομένα ανάμεσα στους 3 ταχύτερους οδηγούς του πρωταθλήματος.

Hyundai Motorsport

Πλήρωμα του αγώνα για τη Hyundai πάντως, ήταν οι Sebastien Loeb-Daniel Elena. Οι “γερόλυκοι” του WRC έδειξαν πως η τέχνη δεν ξεχνιέται, όντες διαρκώς στη μάχη για το βάθρο, απέναντι σε νεότερους και ταχύτατους οδηγούς, όπως οι Ogier, Evans και Rovanpera. Η τρίτη θέση αποτελεί επιβράβευση των προσπαθειών τους, σε έναν αγώνα που πιθανώς να ήταν ο τελευταίος τους με τη Hyundai, αφού το συμβόλαιο του Loeb λήγει στο τέλος του χρόνου και ο ίδιος, δε γνωρίζει ακόμη τι ακριβώς θα κάνει το 2021.

Όσον αφορά στον Ott Tanak, η επίδοσή του ουσιαστικά δεν μπορεί να κριθεί, αφού έκανε λίγες ειδικές διαδρομές και στις περισσότερες, αντιμετώπισε πρόβλημα. Αυτό που μας μένει, είναι η οργισμένη αντίδρασή του το βράδυ της Παρασκευής, την οποία θα μπορούσε να είχε αποφύγει αφού όπως απέδειξε ο Loeb, υπήρχε και άλλος δρόμος προς την κορυφή…

Highlights από την Power Stage

M-Sport Ford

Μετά την Εσθονία, η M-Sport Ford έλαβε μέρος και στην Τουρκία χωρίς δοκιμές πριν τον αγώνα. Τα Ford Fiesta WRC δεν ήταν ανταγωνιστικά, οπότε και οι οδηγοί τους δικαιολογημένα έδειχναν απογοητευμένοι. Ουσιαστικά, η ομάδα του Malcolm Wilson έχει πετάξει λευκή πετσέτα στη χρονιά, αναμένοντας το 2021, αφού δε θα κάνει δοκιμές ούτε πριν το Ράλλυ Σαρδηνίας. Μακάρι, οι φήμες από την Ιταλία πως η συμμετοχή την επόμενη σεζόν κρίνεται επισφαλής λόγω της κρίσης του κορονοϊού, να μην ευσταθούν καθώς ακόμη και έτσι, η παρουσία των Βρετανών στο θεσμό είναι απαραίτητη.

M-Sport Ford

Από πλευράς οδηγών, ο Teemu Suninen κέρδισε για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα τις εντυπώσεις από τον Esapekka Lappi. Ο Φινλανδός, με συνοδηγό τον Jarmo Lehtinen, ήταν ο ταχύτερος οδηγός της ομάδας και ο μόνος, που πλησίαζε οδηγούς άλλων ομάδων. Όμως, εγκατέλειψε στην διαβόητη ειδική του αγώνα, οπότε δε μάθαμε πόσο ψηλότερα από την 6η θέση, που βρισκόταν, θα μπορούσε να φτάσει. Από την άλλη, ο Lappi έδειχνε έξω από τα νερά του, αφού είναι γνωστό πως αποτελεί οδηγό ψυχολογίας, ενώ σειρά κλαταρισμάτων και ένα σπασμένο αμορτισέρ έκαναν ακόμη πιο δύσκολα τα πράγματα.

Εκείνος που έδειξε τη μεγαλύτερη βελτίωση, πάντως, ήταν ο Gus Greensmith. Με συνοδηγό τον Elliott Edmondson, ο 24χρονος Βρετανός ήταν ανταγωνιστικός απέναντι στους teammates του, όντας σαφώς ταχύτερος σε σύγκριση με την Εσθονία, ενώ παράλληλα απέφυγε τα λάθη. Η απόδοσή του επιβραβεύτηκε με τον τερματισμό στην 5η θέση, που είναι το καλύτερο αποτέλεσμα της καριέρας του στο WRC. Μακάρι, η συνέχεια να είναι ανάλογη αφού μεταξύ άλλων, διαθέτει την οικονομική επιφάνεια ώστε να στηρίξει την καριέρα του, αλλά στην παρούσα φάση, και την M-Sport συνολικά.

Highlights από το WRC 3

Για το τέλος, αφήσαμε τους Pierre Louis Loubet-Vincent Landais. O νεαρός Γάλλος συνεχίζει την εκμάθηση, στον δεύτερό του αγώνα με το ημιεργοστασιακό Hyundai i20 Coupe WRC της 2C Competition και στην Τουρκία, πήρε ένα πολύ χρήσιμο μάθημα, αφού άνοιγε το δρόμο το Σάββατο. Τα πρώτα δείγματα γραφής από τον Loubet είναι θετικά, ωστόσο πραγματικά βήματα προόδου, αναμένουμε από το 2021, όταν και θα έχει αποκτήσει σαφώς μεγαλύτερη εμπειρία με το αυτοκίνητο.

Το επόμενο ραντεβού μας, δίνεται για την επόμενη ημέρα του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, που θα αποτελέσει -μέχρι νεοτέρας αφού εκκρεμεί τι θα γίνει με το Ράλλυ Monza-, τον προτελευταίο γύρο του WRC. Λέτε, να υπάρξει νέος πρωταθλητής, που εφόσον αυτό συμβεί θα είναι ο Elfyn Evans; Δύσκολο, αλλά ποτέ δεν ξέρεις…

Highlights από το WRC 2

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ