Ήταν σχεδόν δεδομένο ότι κάποια στιγμή θα προέκυπτε μια σύγκρουση μεταξύ των δύο διεκδικητών του φετινού τίτλου, με σοβαρές -ευτυχώς μονάχα βαθμολογικά- συνέπειες για κάποιον εκ των δύο. Το GP Μ. Βρετανίας ήταν εκεί όπου συνέβη η επίμαχη επαφή μεταξύ των διεκδικητών του φετινού τίτλου της Formula 1.
Το δραματικό ήταν ότι συνέβη σε μία από τις ταχύτερες στροφές του Πρωταθλήματος, οδηγώντας σε ένα σφοδρό ατύχημα. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που οδήγησαν στο περιστατικό που εκτυλίχθηκε την Κυριακή.
Μέχρι την Κυριακή, στις μάχες που έδιναν μεταξύ τους Verstappen και Hamilton, ο Βρετανός υποχωρούσε -συνήθως. Ο Verstappen δεν υποχωρεί σχεδόν ποτέ. Δεν αφήνει ούτε εκατοστό στους αντιπάλους του. Πόσο μάλλον σε αυτόν με τον οποίο μονομαχεί για τον τίτλο.
Στο Silverstone όμως, η κατάσταση ήταν διαφορετική από τις προηγούμενες φορές που οι δυο τους βρέθηκαν τόσο κοντά μεταξύ τους στην πίστα. Για αυτό και είχαμε διαφορετικό αποτέλεσμα.
Οι λόγοι
Ο Hamilton βρισκόταν 33 βαθμούς πίσω στο Πρωτάθλημα. Γνώριζε ότι αν ο Verstappen διατηρούσε την πρωτοπορία μετά τους πρώτους γύρους, δύσκολα θα είχε την ευκαιρία να αποσπάσει τη νίκη από τον Ολλανδό. Οι πρώτοι γύροι ήταν η μοναδική του ευκαιρία και δη, επί πατρίου εδάφους.
Το κατατακτήριο σπριντ του Σαββάτου επίσης έπαιξε το ρόλο του στην έκβαση της μάχης μεταξύ των δύο πρωταγωνιστών. Πέραν του γεγονότος ότι ο Hamilton έχασε την pole position που επάξια είχε κερδίσει στις κατατακτήριες δοκιμές της Παρασκευής, γνώριζε από τον πρώτο γύρο του Σαββάτου ότι η επιλογή να πάει προς την εξωτερική της Copse ήταν λανθασμένη. Οπότε έκανε προσποίηση ότι θα πάει προς τα αριστερά και βούτηξε για την εσωτερική στην ευθεία.
Verstappen and Hamilton collide!
The title rivals come together at Copse, pitching Verstappen into a high-speed crash.
The Dutchman was able to walk away but he has been taken to hospital for precautionary checks#BritishGP ?? #F1 pic.twitter.com/ol1s9dRJoa
— Formula 1 (@F1) July 18, 2021
Εντέλει, δεν κατάφερε ποτέ να περάσει εμπρός από τον Verstappen στην ευθεία, με τον Ολλανδό να διατηρεί προβάδισμα ελάχιστων εκατοστών. Ωστόσο -πιο κρίσιμα- ο Verstappen βρισκόταν στην αγωνιστική γραμμή.
Ο Ολλανδός έκανε δύο κινήσεις με το τιμόνι για να εισέλθει στη στροφή, καθώς στην πρώτη είχε καταλάβει ότι ο Hamilton βρισκόταν εκεί. Στη δεύτερη, απλά πίστευε ότι ο Βρετανός θα είχε υποχωρήσει.
Ωστόσο, ήταν εμφανές από την πρώτη κιόλας στροφή ότι κανείς εκ των δύο δεν ήταν διατεθειμένος να υποχωρήσει. Αναπόφευκτα, σε τέτοιες περιπτώσεις, κάποια στιγμή, είναι δεδομένο ότι κάτι θα συμβεί. Αμφότεροι οι οδηγοί θα μπορούσαν να έχουν αποφύγει την επαφή.
Ο Verstappen είχε στριμώξει όσο μπορούσε τον Hamilton στα δεξιά, πριν κατευθυνθεί προς την αγωνιστική γραμμή, ακριβώς για να επηρεάσει όσο περισσότερο μπορούσε αρνητικά την τροχιά του αντιπάλου του. Και το κατάφερε. Ο Hamilton δεν ήταν καθόλου κοντά στην κορυφή (apex) της στροφής γεγονός που συνέβαλε, φυσικά, στην επαφή.
Αν ο Verstappen είχε αφήσει λίγο περισσότερο χώρο, ίσως είχε καταφέρει να αποφύγει την επαφή. Βέβαια, ρίσκαρε να πάθει αυτό που συνέβη στον πολύ πιο συντηρητικό Leclerc και να χάσει τη θέση.
Προσέγγιση και ωριμότητα
Θα επηρεάσει την προσέγγιση του Verstappen η γνώση ότι πλέον ο Hamilton δε θα είναι πάντα διατεθειμένος να υποχωρήσει στη μεταξύ τους μάχη; Αυτό μένει να διαπιστωθεί. Το πως θα ανταποκριθεί σε ένα αντίστοιχο σενάριο στο μέλλον, ίσως αποκαλύψει και κάποια πράγματα για τον τρόπο με τον οποίο θα επιλέξει να προσεγγίσει το υπόλοιπο της σεζόν.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση τα ρίσκαρε όλα, ενώ είχε περισσότερα να χάσει. Το ερώτημα είναι αν αυτή ήταν συνειδητή επιλογή -κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να αλλάξει- ή αν ο Verstappen είναι απλά «καλωδιωμένος» έτσι ως οδηγός -τουλάχιστον σε αυτό το στάδιο της καριέρας του- και δεν έχει τη δυνατότητα να αλλάξει την προσέγγισή του.
Η δυνατότητα ελέγχου της προσέγγισης είναι δείγμα ωριμότητας ενός οδηγού που ελέγχει απόλυτα τις πράξεις του στην πίστα. Ο Ολλανδός το έχει κάνει ήδη στο παρελθόν, με πιο τρανό παράδειγμα την πλήρη μεταμόρφωσή του τη σεζόν του 2018.
Εκείνη τη χρονιά, ενώ στους πρώτους έξι αγώνες είχε συγκρουστεί με κάποιον ή κάτι σε κάποια διαδικασία του αγωνιστικού τριημέρου, από το βάθρο του GP Καναδά και έπειτα, έγινε ένας από τους πιο σταθερούς οδηγούς του grid.
Αυτό υποδεικνύει ότι έχει τη δυνατότητα να αλλάξει προσέγγιση. Το ζήτημα είναι αν θέλει να το κάνει και αν το κρίνει απαραίτητο ή όχι.
Τη στιγμή της επαφής βέβαια, ο εμπρός άξονας του Hamilton βρισκόταν παράλληλα με τον πίσω άξονα της Red Bull του Verstappen, ο οποίος βρισκόταν στην αγωνιστική γραμμή. Για αυτό και οι αγωνοδίκες επέβαλαν ποινή στον Βρετανό, καθώς αυτός είχε μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης. Σίγουρα όμως δεν προκάλεσε επίτηδες τη σύγκρουση.
Δίκαιη ποινή;
Το αν θεωρείται δίκαιη η ποινή που δέχθηκε ο Hamilton εξαρτάται από το μέτρο σύγκρισης… Αν αυτό είναι η ενέργεια του Norris στο GP Αυστρίας στη μονομαχία του με τον Perez, τότε μπορεί να θεωρηθεί και επιεικής. Αν κάποιος υιοθετεί τη φιλοσοφία «αφήστε τους να παλέψουν» τότε μπορεί να θεωρηθεί εντός των ορίων του «αγωνιστικού συμβάντος».
Εφόσον η FIA έχει αποφασίσει να τιμωρεί ακόμη και ένα περιστατικό όπως αυτό μεταξύ Norris-Perez, δεν υπήρχε περίπτωση να μην επιβληθεί ποινή για το συμβάν του Βρετανικού GP δεδομένης της ταχύτητας διέλευσης από το σημείο στο οποίο έγινε η επαφή.
Το ζήτημα είναι που ορίζει η FIA τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ επιτρεπτού και αθέμιτου. Αυτό δυστυχώς φαίνεται να μην είναι σταθερό. Υποτίθεται ότι οι συνέπειες ενός συμβάντος -στη συγκεκριμένη περίπτωση, η σφοδρότητα (51 G) της πρόσκρουσης του Verstappen στα ελαστικά- δεν επηρεάζουν τις απόψεις των αγωνοδικών. Ωστόσο έχουμε δει πολλές φορές να μην ισχύει κάτι τέτοιο.
Επιθετική η Red Bull
Ο Verstappen, όπως είναι φυσικό, πιστεύει ότι η ποινή που επιβλήθηκε στον Hamilton ήταν επιεικής και πέρασε στην επίθεση μέσω των κοινωνικών δικτύων, χαρακτηρίζοντας ασεβείς τους πανηγυρισμούς του Βρετανού την ώρα που ο ίδιος βρισκόταν στο νοσοκομείο για προληπτικούς ελέγχους.
Συνάδει με την εν γένει πιο επιθετική πρoσέγγιση -ή τουλάχιστον με λιγότερο τακτ από αυτήν της Mercedes- που είχε η Red Bull στις εκκλήσεις προς την FIA ενώ το ζήτημα είχε ήδη κατευθυνθεί προς τους αγωνοδίκες. Ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko, πήγε ακόμη παραπέρα, ζητώντας αποκλεισμό από έναν αγώνα για τον Hamilton!
Σίγουρα ο Βρετανός δεν έκανε κάτι το οποίο να δικαιολογεί μια τέτοια μεταχείριση, παρά τη σφοδρότητα του ατυχήματος του Verstappen. Προφανώς, οι άνθρωποι της Red Bull προσπάθησαν να προασπίσουν τα συμφέροντά τους και είναι λογικό να το κάνουν. Είναι μέρος του παιχνιδιού που εκτυλίσσεται εκτός πίστας και ο καθένας επιλέγει πως θα το χειρίζεται.
Επίσης, είναι και τα συναισθήματα, καθώς η Red Bull το βλέπει από την οπτική γωνία ότι κατείχε την πρωτοπορία και ο Hamilton στέρησε τη δυνατότητα στον Verstappen να κάνει πάνω από μισό γύρο στον αγώνα. Επιπλέον, ο Βρετανός πήρε και τη νίκη.
Ρατσισμός
Είναι λυπηρό να προκύπτουν ζητήματα εκδήλωσης ρατσισμού στον 21ο αιώνα. Ακριβώς όπως συνέβη με τους ποδοσφαιριστές της Εθνικής Αγγλίας που έχασαν τα πέναλτι στον τελικό του Euro 2020, ο Hamilton δέχθηκε ρατσιστικές επιθέσεις στα κοινωνικά δίκτυα, τις οποίες καταδίκασαν η ομάδα της Mercedes και η FIA με κοινή τους ανακοίνωση.
Είναι ίσως σημεία των καιρών, στην εποχή της κοινωνικής δικτύωσης, όπου τα όρια ελευθερίας λόγου και κακόβουλης εκμετάλλευσης της ευκαιρίας αυτής είναι δυσδιάκριτα για άτομα με παλαιολιθικές κομπλεξιστικές αντιλήψεις. Τα υπονοούμενα περί ελλείψεως εξέλιξης ως προς το ανθρώπινο είδος, δυστυχώς ισχύουν για αυτούς που τα έκαναν…
ΥΓ: Αξίζει μια ιδιαίτερη μνεία στον Sebastian Vettel, o οποίος μετά τον αγώνα επιδόθηκε στη συλλογή σκουπιδιών που άφησαν πίσω τους οι θεατές του GP Μ. Βρετανίας._Φ.Λ.
Podcast
Στον ακόλουθο σύνδεσμο, στις 19:00 το απόγευμα της Δευτέρας, θα μεταδοθεί ζωντανά το podcast F1 Debrief, με την ανάλυση των συμβάντων του GP Μ. Βρετανίας. Με χαλαρή διάθεση, όρεξη για κουβεντούλα και φυσικά, τη δική σας συμμετοχή μέσω chat. Η ηχογράφηση της εκπομπής θα παραμείνει σε αυτή τη διεύθυνση για μελλοντική πρόσβαση. Καλή ακρόαση!