Η FCA σκοπεύει να δαπανήσει 1,8 δις ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια για να αγοράσει «πιστώσεις εκπομπών» ούτως ώστε να ελαχιστοποιήσει πιθανά πρόστιμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ.
Ο στόχος που έχει τεθεί στην ΕΕ για το 2020 σχετικά με το μέσο όρο των εκπομπών CO2 για το στόλο κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας έχει προσδιοριστεί στα 95 γρ./χλμ. – κάτι που σίγουρα αποτελεί μία σφικτή θηλιά στο λαιμό για κατασκευαστές που δεν διαθέτουν στις τάξεις τους «οικολογικά μοντέλα» με χαμηλές εκπομπές. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ως άνω στόχος αφορά κάθε όμιλο συνολικά. Για παράδειγμα, επομένως, η Lamborghini δεν θα πρέπει να «προσαρμοστεί» στα 95 γρ./χλμ., καθώς η εν λόγω εταιρεία ανήκει στο VW Group, που αξιολογείται συνολικά. Ως εκ τούτου, οι υψηλές πωλήσεις ενός φιλικού προς το περιβάλλον μοντέλου είναι σε θέση να αντισταθμίζουν τις αυξημένες εκπομπές ενός μεγαλύτερου αυτοκινήτου που παράγεται σε αναλογικά λιγότερα αντίτυπα.
«Συμψηφισμός ρύπων» όμως μπορεί να επέλθει και ανάμεσα σε δύο αντίπαλους κατασκευαστές που φυσικά δεν ανήκουν στον ίδιο όμιλο. Έτσι, αν μια εταιρεία ή όμιλος «διαγνώσει» ότι δεν μπορεί να πιάσει το στόχο, προκειμένου να αποφύγει τα πρόστιμα, θα μπορεί σε συνεννόηση με κάποια άλλη, η οποία έχει υπερκαλύψει τα 95 γρ./χλμ. να συμψηφίζει (με το αζημίωτο βέβαια) την όποια υπέρβαση.
Προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθεί η FCA, η οποία αναμένεται να δαπανήσει 1,8 δις ευρώ τα επόμενα τρία χρόνια για να αγοράσει, κυρίως από την αμερικανική Tesla, «πιστώσεις εκπομπών» ούτως ώστε να ελαχιστοποιήσει πιθανά πρόστιμα σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Την αποκάλυψη αυτή έκανε ο Chief Financial Officer της FCA, Richard Palmer, στις 3 Μαΐου κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με αναλυτές με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του αμερικανο-ιταλικού ομίλου.
Έτσι, συμπεριλαμβανομένων 600 εκατομμυρίων ευρώ που δαπανήθηκαν το 2018, η FCA είναι έτοιμη να δαπανήσει τουλάχιστον 2,4 δισεκατομμύρια ευρώ από το 2018 έως το 2021 για πρόστιμα εκπομπών και αγορές «ρυθμιστικών πιστώσεων». Πιο συγκεκριμένα:
- Μετά από διαπραγματεύσεις με την Tesla και άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, η FCA έχει δεσμεύσει 1,8 δις ευρώ για την αγορά των ως πιστώσεων, για τρία χρόνια (2019-2021).
- Φέτος, η FCA θα επιβαρυνθεί με κόστος για συμμόρφωση ύψους 120 εκ. ευρώ στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική. Αυτές οι δαπάνες θα είναι υψηλότερες το επόμενο έτος, αν και η συμφωνία με την Tesla αναμένεται να μετριάσει σημαντικά την αύξηση.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα της FCA στην Ευρώπη θα πέσουν στα 98,5 g/km μέχρι το 2021. από περίπου 123 g /km που ήταν το 2018,. Πράγμα που σημαίνει ότι η αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει με πρόστιμα από την ΕΕ ύψους περίπου 700 εκ. ευρώ. Η συμφωνία της FCA με την Tesla έρχεται να μειώσει σημαντικά τον κίνδυνο αυτό, αν και το τελικό αποτέλεσμα εξαρτάται κατά πολύ από το πόσο η δεύτερη θα καταγράψει υψηλές πωλήσεις στην Ευρώπη.
Θυμίζουμε πως η Tesla πούλησε 21.446 αυτοκίνητα στη γηραιά ήπειρο το πρώτο τρίμηνο του 2019, αριθμός υπερτριπλάσιος από τις 6.228 της αντίστοιχης περιόδου του 2018.
Μόνο για το πρώτο τρίμηνο του 2019, η Tesla κατέγραψε έσοδα από την πώληση «ρυθμιστικών πιστώσεων» ύψους 200,6 εκ. δολαρίων.
Σύμφωνα με τον CEO της FCA, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων είναι αναγκασμένοι αρχικά να πουλούν τα ηλεκτρικά οχήματά τους όχι μόνο χωρίς κέρδος, αλλά με ζημία, κάτι που καθιστά τη στρατηγική αγοράς «ρυθμιστικών πιστώσεων» μια βιώσιμη για τους ίδιους τακτική.
«Πρόκειται για μια συμπληρωματική δράση στις επενδύσεις μας για την ανάπτυξη ενός στόλου ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο οποίος θα απαρτίζεται τα 17 ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2022. Η αγορά πιστώσεων θα αποτελέσει την γέφυρα έως ότου δούμε την αποδοχή του κόσμου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάτι που θα καταστήσει την πώλησή τους οικονομικά πιο ορθολογιστική».
Ο CEO της FCA ξεκαθάρισε πως μέχρι το 2021 το μίγμα της συμμόρφωσης του ομίλου απέναντι στα νέα περιβαλλοντικά πρότυπα θα απαρτίζεται κατά 40% από τα οχήματα συμβατικής τεχνολογίας, κατά 45% από την ηλεκτροκίνηση και κατά 15% από την αγορά «ρυθμιστικών πιστώσεων». Από το 2022, «η ανάγκη συμφωνιών με άλλες εταιρείες θα είναι πολύ μικρή»._Χ.Α.