Οι τέσσερις γενιές του Prius, που πρωτοεμφανίστηκε το 1997, το καθιέρωσαν ως το μοντέλο-σύμβολο της υβριδικής τεχνολογίας της Toyota.
H γέννηση της ιδέας γύρω από το Prius, τοποθετείται στις αρχές των ’90s. Ήταν το 1993 όταν οι συζητήσεις μεταξύ των ανθρώπων της εταιρείας γύρω από τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας εκφράστηκαν στο project G21, που παρουσιάστηκε στο 31ο Σαλόνι του Τόκιο.
H 1η γενιά
Το 1997, τελικά, το πρώτο υβριδικό όχημα μαζικής παραγωγής πήρε σάρκα και οστά, με τη λατινική του ονομασία να παραπέμπει στη λέξη «πρωτοπόρος». Το ιδιόμορφο σεντάν σχήμα ξεχώριζε για τις αεροδυναμικές του βελτιώσεις, ενώ το υβριδικό σύστημα αποτελούνταν από έναν 1.500άρη VVT–i βενζινοκινητήρα κύκλου Άτκινσον και ένα μικρό ηλεκτρικό μοτέρ, που προσέφερε οδηγικές επιδόσεις συγκρίσιμες με αυτές των υφιστάμενων αυτοκινήτων παρόμοιου μεγέθους, αλλά με διπλάσια αποδοτικότητα καυσίμου και τις μισές εκπομπές CO2.
H 2η γενιά
Το 2003 η δεύτερη γενιά υιοθέτησε τη χαρακτηριστική fastback «τριγωνική» σιλουέτα, η οποία, χάρη σε μια προσεκτική αεροδυναμική σχεδίαση, διέθετε έναν εξαιρετικά χαμηλό συντελεστή οπισθέλκουσας, 0,26. Το 2005 κατέκτησε τον Ευρωπαϊκό τίτλο του Αυτοκινήτου της Χρονιάς. Η υβριδική τεχνολογία εξελισσόταν γρήγορα και το Toyota Hybrid System II πέτυχε 15% μεγαλύτερη απόδοση και 50% περισσότερη ισχύ από τον ηλεκτροκινητήρα, προς όφελος των επιδόσεων και της αποδοτικότητας. Μία βελτιωμένη μπαταρία, με μειωμένο βάρος αλλά αυξημένη απόδοση, επέτρεψε στο Prius να κινείται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια για πρώτη φορά.
H 3η γενιά
Το 2009 παρουσιάστηκε η τρίτη γενιά, η οποία βελτίωσε την αποδοτικότητα του καυσίμου χάρη σε έναν ακόμα χαμηλότερο συντελεστή αεροδυναμικής αντίστασης, έναν ισχυρότερο βενζινοκινητήρα 1,8 λίτρων και έναν επανασχεδιασμένο ηλεκτροκινητήρα.
Σε αυτήν τη γενιά ήταν που παρουσιάστηκε το 2012 το πρώτο Prius Plug-in (με ηλεκτρική αυτονομία 25 χλμ.) καθώς και το πρακτικότερο Prius+, το οποίο διέθετε δύο επιπλέον καθίσματα στον αυξημένο κατά 50% χώρο αποσκευών του.
H 4η γενιά
Η τέταρτη γενιά, που παρουσιάστηκε το 2015, αν και κατά βάση υιοθέτησε μία παραπλήσια σιλουέτα με τους προγόνους, όπου προσπάθησε για κάτι φουτουριστικό, εντούτοις το τελικό σχεδιαστικό αποτέλεσμα ήταν… σοκαριστικό(!). Για πρώτη φορά υιοθετήθηκε η αρχιτεκτονική TNGA, ενώ ο νέος του κινητήρας προσέφερε μια άνευ προηγουμένου θερμική απόδοση 40%, η οποία τότε αποτελούσε την υψηλότερη τιμή που είχε επιτευχθεί ποτέ από βενζινοκινητήρα μαζικής παραγωγής, ενώ παράλληλα βελτιώθηκε και η plug–in υβριδική έκδοση.
Η 5η γενιά του Prius
Σήμερα, έχοντας πλέον στην πλάτη του τέσσερις γενιές και αρκετές εκατοντάδες χιλιάδες πωλήσεις, το Prius γυρίζει την πέμπτη κατά σειρά σελίδα του και με νέο παρουσιαστικό εντός και εκτός και ένα plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης για την Ευρώπη, ξεκινά μια νέα καριέρα «δίπλα» στα υπόλοιπα Full Hybrid και PHEV μοντέλα του Ιάπωνα κατασκευαστή.
Δείτε εδώ αναλυτικές πληροφορίες για την τελευταία γενιά του Toyota Prius
ΓΕΝΙΑ 1η 2η 3η 4η 5η
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ’ 97-’03 ’03-’09 ’09-’15 ’ 15-’22 ’ 23-
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.) β/κ 496 1.496 1.797 1.797 1.987
ΙΣΧΥΣ (ίπποι)β/κ/η/κ 58 / 40 77 / 68 99 / 82/ 98 72 152 / 163
0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ (δλ.) 13,4 10,9 10,4 10,6 6,7
ΜΗΚΟΣ (χλστ.) 4.275 4.445 4.460 4.645 4.600
ΒΑΡΟΣ (κιλά) 1.240 1.270 1.350 1.375 1.545