Το όμορφο one-off coupe των 750 κ.εκ. της Bandini, με αμάξωμα διαμορφωμένο από την Carrozzeria Zagato, που αξιοποιήθηκε σε αγώνες στην Αμερική...
Tο 1957 η «Bandini Automobili» αποφάσισε να αξιοποιήσει περαιτέρω την επιτυχημένη δεκαετή αγωνιστική της δράση στις μικρές κατηγορίες, παρουσιάζοντας ένα αυτοκίνητο δρόμου, φυσικά διθέσιο coupe. Η δουλειά ανατέθηκε στην Carrozzeria Zagato, στην οποία δόθηκε ένα χαλύβδινο σωληνωτό σασί του αγωνιστικού «GT 750 Siluro». Στην συνέχεια, της ζητήθηκε να διαμορφώσει ένα όμορφο coupe, στη σχεδιαστική λογική του Abarth «750 GT». To τελικό αποτέλεσμα ήταν ένα αυτοκίνητο λίγο μεγαλύτερο από το Abarth σε μήκος, με ύψος μόλις 114 χλστ. και τον προερχόμενο από την Fiat 4κύλινδρο σε σειρά κινητήρα τοποθετημένο μπροστά κατά τον διαμήκη άξονα, αντί για πίσω.
Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο διέθετε μπλοκ από χυτοσίδηρο και δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, κατασκευασμένους από ελαφρά κράματα, καθώς και αλουμινένιες κυλινδροκεφαλές της Bandini. Οκταβάλβιδο και με ημισφαιρικούς θαλάμους καύσης, είχε χωρητικότητα 747 κ.εκ. και απέδιδε 61 ίππους στις 7.000 σ.α.λ.
Από τις πίστες στο μουσείο
Tη χρονιά της παρουσίασής του (1957) το αυτοκίνητο κέρδισε το πρώτο βραβείο στο «Concours d’Elegance» του Rimini. Παρά ταύτα, ο Zagato δεν έκτισε δεύτερη μονάδα του ίδιου τύπου και το «GT 750» της Bandini έμεινε μοναδικό. Ωστόσο, δεν παρατήθηκε σε μια γωνιά να σκουριάζει, αφού το 1959 η αμερικάνικη ομάδα «Racemasters» το πήρε μαζί της στις ΗΠΑ, όπου το χρησιμοποίησε ως αγωνιστικό. Έτσι, το coupe των 747 κ.εκ. βρέθηκε να εκκινεί σε διάσημες πίστες, όπως της Daytona και του Sebring (όπου αποσύρθηκε ύστερα από 27 γύρους με σπασμένο ψυγείο), με οδηγούς τους Victor Lukens και Fred Haynes.
Πολλά χρόνια αργότερα, το Bandini «GT 750» του Ugo Zagato διασώθηκε από το μέλος της «VSCCA» Jerry Greaves. Τελικά, επέστρεψε στην Ιταλία με τη φροντίδα του Dino Bandini, ανηψιού του Ilario. Στις ημέρες μας, κοσμεί με την παρουσία του το «Museo Bandini», που βρίσκεται στο Forli.
Ilario Bandini
Ο γεννημένος το 1911 Ilario Bandini μεγάλωσε, πήγε σχολείο και ανδρώθηκε στην περιφέρεια του Forli, στην Emilia Romagna. Στην ηλικία των 25 ετών και αφού είχε ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του ως μαθητευόμενος μηχανικός, μετανάστευσε στην Ερυθραία της Αφρικής, που τότε ήταν αποικία της Ιταλίας. Το 1939 γύρισε στην πατρίδα του και, με τα λεφτά που είχε μαζέψει από τη δουλειά που έκανε στις μεταφορές εμπορευμάτων και άλλων αγαθών μεταξύ των πόλεων Dekemhare και Asmara, άνοιξε ένα γκαράζ. Από εκεί, ενοικίαζε αυτοκίνητα και παρείχε υψηλές υπηρεσίες σε πελάτες (λιμουζίνα και σωφέρ) που επισκέπτονταν για ψώνια ή αναψυχή το κέντρο του Forli. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε τους αγώνες μοτοσικλέτας στη Faenza, στο Lugo di Romagna και στην Imola. Το 1940 πήρε μέρος στο Mille Miglia, οδηγώντας ένα Fiat Balilla «Coppa d’oro». Ευρηματικός στις δυσκολίες, ο Ilario αντιμετώπισε την έλλειψη καυσίμων στη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, προσαρμόζοντας τους κινητήρες να λειτουργούν με αέριο από ξύλο.
Το 1946 έφτασε η ώρα να βγάλει από την κρυψώνα του ένα Fiat 1100, που είχε με επιτυχία προστατέψει από τους Nazi. Κατόπιν, τροποποίησε σύμφωνα με τα δικά του μέτρα το σασί και την ανάρτησή του, αφήνοντας την επιμέλεια του αλουμινένιου πλέον αμαξώματός του στα έμπειρα χέρια του Τορινέζου Rocco Motto. Έτσι προέκυψε το Bandini 1100, το πρώτο Bandini. Στη συνέχεια, η εταιρεία του διέπρεψε στο χώρο της Αυτοκίνησης για είκοσι χρόνια, αφήνοντας στο κοινό της τις καλύτερες αναμνήσεις. O Ilario πέθανε το 1992, στο αγαπημένο του Forli.
Kινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός 747 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 63.5 mm x 59 mm Σχέση συμπίεσης 8.4:1 Καρμπιρατέρ Weber 35DCO3 twin double Ισχύς 61 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους πίσω τροχούς Συμπλέκτης ξηρός μονόδισκος Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανάρτηση εμπρός ανεξάρτητη με διπλά ψαλίδια, ελικοειδή ελατήρια, υδραυλικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός Ανάρτηση πίσω ημιελλειπτικά φύλλα, τηλεσκοπικά υδραυλικά αμορτισέρ, αντιστρεπτική δοκός Φρένα υδραυλικά ταμπούρα Ύψος 1.140 χλστ. Τροχοί Borrani Ray 12 ιντσών Ελαστικά Pirelli 5.20 x 12 Χωρητικότητα ρεζερβουάρ 45 λίτρα Βάρος αμαξώματος 27 κιλά Βάρος 450 κιλά Περίοδος παραγωγής 1957 Μονάδες παραγωγής 1