Ο Sir Stirling Moss έφυγε σήμερα, αλλά τα επιτεύγματά του θα μείνουν για πάντα, όπως και το στίγμα του που το άφησε ανεξίτηλο στο παγκόσμιο motorsport – ακόμα κι αν δεν κατάφερε ποτέ να γίνει πρωταθλητής της Formula 1.
Ο Stirling Craufurd Moss γεννήθηκε στις 17 Σεπτεμβρίου 1929, στο Λονδίνο. Ο πατέρας του, Alfred, οδοντίατρος στο επάγγελμα, ήταν ένας εξαιρετικός οδηγός αγώνων, που όταν πήγε να σπουδάσει στις ΗΠΑ, αγωνίστηκε μέχρι και στα 500 μίλια της Ινδιανάπολης. Η μητέρα του, Aileen, ήταν επίσης μία δραστήρια οδηγός αναβάσεων και ράλλυ στην Αγγλία. Το motorsport υπήρχε στο αίμα των Moss, κι ο μικρός Stirling δεν άργησε να πιάσει τιμόνι στα χέρια του.
Μόλις στα εννιά του έτη οδήγησε μία Austin Seven, δώρο του Alfred στον γιο του, κι ενώ όλοι περίμεναν τελικά ο Stirling να ασχοληθεί με το επάγγελμα του πατέρα του και να γίνει οδοντίατρος, τελικά τον κέρδισαν ολοκληρωτικά τα αυτοκίνητα.
Μεγαλώνοντας, στα εφηβικά του χρόνια, ο Stirling άρχισε να παίρνει μέρος σε τοπικούς αγώνες ταχύτητας και ράλλυ με MG, ενώ κατάφερε να πείσει τον πατέρα του να δανειστεί την BMW του, με την οποία έτρεχε σε αναβάσεις. Λίγο μετά, έπιασε στα χέρια του μία Cooper 500, με την οποία μεγαλούργησε στα βουνά. Η 500 ήταν ένα αυτοκίνητο-σχολείο για τους φερέλπιδες οδηγούς της εποχής, και ο Moss το ήξερε αυτό, βλέποντας την ανέλιξη που είχαν οι συναθλητές του οδηγώντας το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Για αυτόν τον λόγο έκανε τα πάντα για να αγοράσει μία, από την «αντιπροσωπεία» της Cooper – δηλαδή, το γκαράζ που διατηρούσαν τα αδέρφια τότε και είχαν μερικά αυτοκίνητα προς πώληση. Ο Alfred δέχτηκε να βάλει ένα μέρος των χρημάτων, με τον νεαρό Stirling να πουλά ό,τι μπορούσε για να μαζέψει τα υπόλοιπα χρήματα. Στα 18α γενέθλιά του, ο Moss θα είχε πια τη δική του Cooper, ξεκινώντας μία σχέση αγάπης, λατρείας ακόμα, ανάμεσα στον ίδιο και τη βρετανική εταιρεία, μέσα κι έξω από τις πίστες.
Το 1951, ο Moss υπογράφει με τη Ferrari και συμμετέχει μαζί της σε ορισμένους αγώνες. Στις δοκιμές του Μπάρι, όμως, η ομάδα τον ενημέρωσε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή ότι το αυτοκίνητο που επρόκειτο να οδηγήσει εκείνος δόθηκε στον Piero Taruffi. Από εκείνη τη μέρα, ο Stirling υποσχέθηκε στον εαυτό του ότι θα έπαιρνε εκδίκηση για αυτήν την αδικία προς το πρόσωπό του.
Τα επόμενα χρόνια, ο Moss άρχισε να δείχνει το πόσο ευέλικτος ήταν, πόσο εύκολα περνούσε από τη μία κατηγορία στην άλλη, κατακτώντας νίκες σε αγώνες όπως οι 12 ώρες του Sebring και το Mille Miglia. Ειδικά αυτή η νίκη στους ιταλικούς δρόμους, το 1955, αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα κατορθώματα στην ιστορία των αγώνων. Ο Βρετανός οδηγούσε μία Mercedes-Benz 300 SLR, με πλοηγό του τον Αμερικανό δημοσιογράφο Denis Jenkinson. Ο Jenkinson είχε την ιδέα να ετοιμάσει σημειώσεις των διαδρομών ώστε να βοηθήσει τον Moss να φτάσει πιο γρήγορα στον τερματισμό, στη Μπρέσια. Πράγματι, ο Βρετανός πήρε την καρώ σημαία μέσα σε 10 ώρες, 7 λεπτά και 48 δευτερόλεπτα – ένα ρεκόρ που έχει μείνει ακόμα, με δεδομένο ότι ο αγώνας σταμάτησε δύο χρόνια αργότερα. Ο Juan Manuel Fangio ηττήθηκε, όντας 2ος, αλλά δυστυχώς για τον Moss, αυτή θα ήταν μία από τις ελάχιστες φορές που θα κατάφερνε να αφήσει στη σκιά του τον τεράστιο Αργεντινό.
Στη Formula 1, ο Stirling Moss ήταν εξαιρετικά γρήγορος, αλλά πλήρωσε την επιλογή του να οδηγεί κατά κανόνα για βρετανικές ομάδες. Οι νίκες του με τη Maserati και τη Mercedes δεν ήταν αρκετές για να τον πείσουν να μείνει εκεί, ενώ λίγο μετά αρνήθηκε και μία πρόταση της Ferrari, επιλέγοντας τη Vanwall και την Cooper για τα επόμενα χρόνια της καριέρας του, μέχρι το 1961 που σταμάτησε.
Μέσα σε αυτά τα χρόνια, ο Βρετανός θα ερχόταν δεύτερος στο πρωτάθλημα τέσσερις συνεχόμενες χρονιές, από το 1955 ως το 1958, ενώ από το 1959 ως το 1961 ήρθε 3ος, αποδεικνύοντας την ταχύτητά του, αλλά και το πόσο αδικημένος υπήρξε από τις συγκυρίες και τις λανθασμένες αποφάσεις που πήρε στο δεύτερο μέρος της καριέρας του.
Ως οδηγός, ο Moss ήταν τρομερά αθλητικός για την εποχή του, και όχι τυχαία. Στόχος του ήταν να ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο και να κερδίζει αγώνες, ώστε να εξασφαλίσει τα προς το ζην για την οικογένειά του.
Γεννημένος νικητής, ο Sir Stirling Moss (που έγινε ιππότης το 2000 από τον Πρίγκιπα Κάρολο) αποτέλεσε για χρόνια το πρότυπο του οδηγού της πρώτης μεταπολεμικής δεκαετίας. Οδηγούσε ό,τι ήταν γρήγορο και ικανό για νίκη, κάτι που αποτυπώνεται από τα ρεκόρ του. Οι 212 νίκες που πήρε συνολικά στην καριέρα του σε 529 αγώνες είναι ενδεικτικές όχι μόνο του ταλέντου του, αλλά και της επιμονής του να δοκιμάζει διάφορες κατηγορίες αυτοκινήτων, από τα ράλλυ μέχρι τα sportscars και τα μονοθέσια Formula 1.
Μέχρι και το 2018, ήταν ιδιαίτερα δραστήριος, κάνοντας δημόσιες εμφανίσεις, χάρη και στη συνεργασία του με τη Mercedes-Benz, της οποίας ήταν πρεσβευτής.
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, αποφάσισε να απομακρυνθεί από το προσκήνιο, μέχρι σήμερα, τις 12 Απριλίου, όταν κι έφυγε πλήρης ημερών, στα 90 του έτη, έχοντας στο πλευρό του την σύζυγό του. Ήταν ο τελευταίος μίας γενιάς που ξεκίνησε αυτό που σήμερα απολαμβάνουν δισεκατομμύρια άνθρωποι ανά την υφήλιο.
Θα τον θυμόμαστε για πάντα ως έναν εκ των κορυφαίων μίας άλλης εποχής._Δ.Μ.