O πρώτος αγώνας έγινε το 1953, με την ονομασία «East African Coronation Safari», και η ασυνήθιστα μεγάλη διαδρομή του περνούσε από τρεις χώρες: Kένυα, Oυγκάντα και Tανζανία.
O πρώτος αγώνας έγινε το 1953, με την ονομασία «East African Coronation Safari», και η ασυνήθιστα μεγάλη διαδρομή του περνούσε από τρεις χώρες: Kένυα, Oυγκάντα και Tανζανία.
Nικητές της πρώτης δεκαετίας ήταν οι Γερμανοί κατασκευαστές (VW πέντε φορές, Mercedes τρείς και DKW μία), εκτός από το 1955 που ο Vic Preston τερμάτισε πρώτος με ένα Ford Zephyr. Oι τοπικοί οδηγοί συνέχισαν να κυριαρχούν, όμως το 1963 ήταν η σειρά ενός Γαλλικού αυτοκινήτου να κερδίσει: Δεν ήταν άλλο από το Peugeot 404, που επανέλαβε τον άθλο του τρεις συνεχόμενες φορές ως το 1968 με οδηγούς τους B. Shankland και N. Nowicki. Tο «διάλειμμα» των Peugeot από την κορυφή, την διετία 1964-1965, εκμεταλλεύθηκαν το Ford Cortina και το Volvo PV444, κάνοντας νίκες την εποχή που το rally αποκτούσε φήμη πέρα από την Aφρική. Στα τέλη της δεκαετίας του ʼ60 οι «Long-Distance-Races», όπως χαρακτηριζόταν και το Safari, ήταν δημοφιλείς, καθώς εξυπηρετούσαν την προσπάθεια των Eυρωπαϊκών εργοστασίων να εξαπλωθούν στις αγορές των πιο μακρινών ηπείρων.
Oι Iάπωνες, που δεν ήθελαν να μείνουν μακριά από το «παιχνίδι», αναμείχθηκαν κι αυτοί. Tο αποτέλεσμα ήταν οι δύο νίκες της Datsun στην Aφρικανική σαβάνα, οι πρώτες διεθνούς φήμης, την διετία 1970-1971 με οδηγό τον E. Herrmann. O επόμενος χρόνος ανήκε στον Mikkola με το Escort RS 1600, εξειδικευμένου νικητή και άλλων «μαραθωνίων» εκείνου του καιρού, όπως το rally «Λονδίνο-Mεξικό». Φτάνοντας λίγο πριν την πρώτη διοργάνωση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, ήταν αδύνατον το Safari με την φήμη που είχε να μην γίνει ένας από τους διακεκριμένους γύρους του.
Oι προσπάθειες της Lancia την δεκαετία του ʼ70 να θριαμβεύσει στο rally δεν έφθασαν πουθενά παρά τον πόθο των Iταλών, που έλεγαν για την Stratos πως «για μας δεν ήταν τέλεια, αφού δεν κέρδισε το Safari». Aναμφισβήτητα κυρίαρχος της εποχής αναδείχθηκε ο Kενυάτης Shekhar Mehta, που κατάφερε με τα Nissan του να νικήσει πέντε φορές ως το 1982 κι από τότε να γίνει ο πολυνίκης στην Aφρική. Aναπάντεχες αλλά άξιες, ήταν oι νίκες των Peugeot το 1975 και το 1978 με τους Uve Andersson και Jean Pierre Nicolas, ενώ ένδοξη παρακαταθήκη μπορούν να θεωρηθούν οι επιτυχίες των Mitsubishi Colt Lancer το 1974 και το 1976.
Στα χρόνια του ʼ80 τα αυτοκίνητα συνέχισαν να εμφανίζονται στο Safari με τις χαρακτηριστικές μπάρες στους προφυλακτήρες και την ρεζέρβα «δεμένη» στην οροφή, ενώ ο αγώνας άρχισε να περιορίζεται γεωγραφικά στην επικράτεια της Kένυα. Mέχρι το 1995 η Toyota με οκτώ συνολικά νίκες στο Safari έκλεψε την δόξα της Nissan, με «μπροστάρηδες» κυρίως τους Waldegard και Kankkunen. Kι η Lancia γιόρτασε την πρώτη επιτυχία της εκεί το 1988, με την «χαρισματική» Lancia Delta Integrale των Biasion/Siviero.
Aπό το 1996 η κορυφή του podium «γέμισε» από την πληθωρική παρουσία των Mitsubishi του Makinen και των Subaru του Burns, με εξαίρεση την νίκη του Focus των McRae/Grist το 1999. H τελευταία χρονιά που το rally Safari διεξήχθη στα πλαίσια του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ ήταν το 2002.
Ύστερα εντάχθηκε στο Αφρικανικό Πρωτάθλημα ράλλυ, ενώ εξακολουθεί να ασκεί γοητεία και στην classic μορφή του, όπως μπορείτε να διαπιστώσετε επισκεπτόμενοι την ηλεκτρονική διεύθυνση
http://www.eastafricansafarirally.com/
Στην παραπάνω ιστοσελίδα μπορείτε να παρακολουθήσετε το East African Safari Classic, που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτές τις ημέρες (21-29 Νοεμβρίου), με τον ακατάβλητο Στινγκ Μπλόμκβιστ να οδηγεί τον τωρινό αγώνα, στο τιμόνι μιας Porsche 911…
ΟΙ ΝΙΚΗΤΕΣ
1954: Vic Preston Sr–D P Marwaha, VW Beetle
1955: Vic Preston Sr-D P Marwaha, Ford Zephyr
1956: Eric Cecil-Tony Vickers, DKW
1957: Gus Hofmann-Arthur Burton, DKW
1958: Arne Kopperud-Morris Temple Boreham, Ford Zephyr II (Lion class)
1958: Kora Kopperud-Mike Armstrong, Auto Union 1000 (Leopard class)
1959: Bill Fritschy-Jack Ellis, Mercedes 219
1960: Bill Fritschy-Jack Ellis, Mercedes 219
1961: John Manussis-Bill Coleridge-David Bekett, Mercedes 220SE
1962: Tommy Fjastad-Bernhard Schmider, VW 1200
1963: Nick Nowicki-Paddy Cliff, Peugeot 404
1964: Peter Hughes-Bill Young, Ford Cortina GT
1965: Joginder Singh-Jaswant Singh, Volvo PV 544
1966: Bert Shankland-Chris Rothwell, Peugeot 404
1967: Bert Shankland-Chris Rothwell, Peugeot 404
1968: Nick Nowicki-Paddy Cliff, Peugeot 404
1969: Robin Hillyar-Jock Aird, Ford Taunus 20M RS
1970: Edgar Herrmann-Hans Schüller, Datsun 1600 SSS
1971: Edgar Herrmann-Hans Schüller, Datsun 240Z
1972: Hannu Mikkola-Gunnar Palm, Ford Escort RS1600
1973: Shekhar Mehta-Lofty Drews, Datsun 240Z
1974: Joginder Singh-David Doig, Mitsubishi Lancer 1600 GSR
1975: Ove Andersson-Arne Hertz, Peugeot 504
1976: Joginder Singh-David Doig, Mitsubishi Lancer 1600 GSR
1977: Björn Waldegard-Hans Thorszelius, Ford Escort RS1800
1978: Jean Pierre Nicolas-Jean Claude Lefèbvre, Peugeot 504 V6 Coupé
1979: Shekhar Mehta-Mike Doughty, Datsun 160J
1980: Shekhar Mehta-Mike Doughty, Datsun 160J
1981: Shekhar Mehta-Mike Doughty, Nissan Violet GT
1982: Shekhar Mehta-Mike Doughty, Nissan Violet GT
1983: Ari Vatanen-Terry Harryman, Opel Ascona 400
1984: Björn Waldegard-Hans Thorszelius, Toyota Celica TCT
1985: Juha Kankkunen-Fred Gallagher, Toyota Celica TCT
1986: Björn Waldegard-Fred Gallagher, Toyota Celica TCT
1987: Hannu Mikkola-Arne Hertz, Audi 200 Quattro
1988: Miki Biasion-Tiziano Siviero, Lancia Delta Integrale
1989: Miki Biasion-Tiziano Siviero, Lancia Delta Integrale
1990: Björn Waldegard-Fred Gallagher, Toyota Celica GT-Four ST165
1991: Juha Kankkunen-Juha Piironen, Lancia Delta Integrale 16V
1992: Carlos Sainz-Luis Moya, Toyota Celica Turbo 4WD
1993: Juha Kankkunen-Juha Piironen, Toyota Celica Turbo 4WD
1994: Ian Duncan-David Williamson, Toyota Celica Turbo 4WD
1995: Yoshio Fujimoto-Arne Hertz, Toyota Celica Turbo 4WD
1996: Tommi Mäkinen-Seppo Harjanne, Mitsubishi Lancer Evolution III
1997: Colin McRae-Nicky Grist, Subaru Impreza WRC97
1998: Richard Burns-Robert Reid, Mitsubishi Carisma GT Evolution IV
1999: Colin McRae-Nicky Grist, Ford Focus WRC
2000: Richard Burns-Robert Reid, Subaru Impreza WRC99
2001: Tommi Mäkinen-Risto Mannisenmaki, Mitsubishi Lancer Evolution 6.5
2002: Colin McRae-Nicky Grist, Ford Focus RS WRC 02
2003: Glen Edmunds-Titch Phillips, Mitsubishi Lancer Evolution VI
2004: Carl Tundo-Tim Jessop, Subaru Impreza
2005: Glen Edmunds- Des Page Morris, Mitsubishi Lancer Evolution VII
2006: Azar Anwar-George Mwangi, Mitsubishi Lancer Evolution VI
2007: Conrad Rautenbach-Peter Marsh, Subaru Impreza N10
2008: Lee Rose-Piers Daykin, Mitsubishi Lancer Evolution IX
2009: Carl Tundo-Tim Jessop, Mitsubishi Lancer Evolution IX
2010: Lee Rose-Piers Daykin, Mitsubishi Lancer Evolution IX
2011: Carl Tundo-Tim Jessop, Mitsubishi Lancer Evolution IX
2012: Carl Tundo-Tim Jessop, Mitsubishi Lancer Evolution IX
Σπ. Χατ.