Η πορεία της ανοιχτής 911 ξεκινά το 1982, με τις ρίζες της ωστόσο να βρίσκονται πολύ πιο πίσω. Συγκεκριμένα, στη δεκαετία του ’60.
Τα ανοιχτά αυτοκίνητα ανέκαθεν τραβούσαν την προσοχή της Porsche – και φυσικά εκείνη των φανατικών οπαδών της. Πολύ περισσότερο δε στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, όπου τα «ξεσκούφωτα» αυτοκίνητα πάσης φύσεως και μορφής είχαν πάντα τη δική τους, μοναδική αίγλη. Και συνάμα μία εξέχουσα θέση σε μερίδιο αγοράς. Μπορεί η πρώτη Cabriolet εκδοχή της εμβληματικής «911» να παρουσιάστηκε το 1982, περίπου δύο δεκαετίες μετά την πρεμιέρα του αντικαταστάτη της «356», εντούτοις ήταν η πρώτη Targa, σχεδόν δεκαεπτά χρόνια νωρίτερα, εκείνη που… έστρωσε το δρόμο για το ανοιχτό 2+2 θέσεων σπορ μοντέλο από το Τσουφενχάουζεν. Βέβαια, για όσους διαθέτουν καλό μνημονικό σε σχέση με την 70χρονη πορεία των Γερμανών στην κατηγορία των σπορ κατασκευών, η σκούφια όλων των 911 Cabriolet τα τελευταία 27 χρόνια κρατά από την ξεχασμένη πλέον 901 Cabriolet, ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε «πειραματικά» το 1964 και μόλις σε δεκατρία αντίτυπα, εκ των οποίων μόλις δύο διατηρούνται «εν ζωή» μέχρι σήμερα.
Η 901 Cabriolet γεννήθηκε σε συνεργασία με το γνωστό οίκο Κarmann, φορώντας για την περίσταση ένα 2λιτρο 6κύλινδρο μπόξερ κινητήρα. Όμως η «901», όπως χαρακτηριστικά ονομαζόταν έως τότε ο αντικαταστάτης της «356» (που μετέπειτα -μετά την ήττα των Γερμανών στη μάχη… ονοματοδοσίας με την Peugeot- πήρε την ονομασία «911»), ουδέποτε είδε το δρόμο για τη γραμμή παραγωγής της Porsche. Ο λόγος; Η αγορά των ΗΠΑ, η οποία ανέκαθεν επηρέαζε, και μάλιστα αποφασιστικά, τις εξελίξεις για τη δημιουργία μιας «μαζικής» και γνήσια ανοιχτής έκδοσης για λογαριασμό της «911». Η αλήθεια είναι πως η Porsche έδινε από τότε μεγάλη σημασία στη δημοτικότητα των αυτοκινήτων της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ας μην ξεχνάμε ότι η εκεί αγορά ήταν από τις πρώτες που υποδέχθηκαν τις «κλειστές» 911, καθώς εκείνες έφτασαν στην Αμερική ήδη από το Φεβρουάριο του 1965, και μάλιστα με αρχική τιμή πώλησης τα μόλις 6.500 δολάρια. Όμως, ακριβώς την περίοδο εκείνη, ο ΝΗΤSA, ο αντίστοιχος με το «δικό μας» EuroNCAP οργανισμός ασφαλείας, απαγόρευσε την εισαγωγή στις ΗΠΑ ανοιχτών μοντέλων που δεν παρείχαν προστασία σε οδηγό και επιβάτες σε περίπτωση ανατροπής. Αυτός ήταν και ο λόγος για τον οποίο η 901/911 Cabriolet εγκαταλείφθηκε, με την έκδοση Τarga να σχεδιάζεται εξαρχής ως «αντίδοτο», ενσωματώνοντας το χαρακτηριστικό πλέον ατσάλινο roll-bar πλάτους 20 χλστ. στο πίσω μέρος. Όσο για την ονομασία της, που σε μια αρκετά ελεύθερη απόδοση από τα ιταλικά σημαίνει «ασπίδα», προέρχεται από το πρώτο συνθετικό του περίφημου αγώνα της Σικελίας, Τarga Florio – η Porsche ήθελε με αυτόν τον τρόπο να υπενθυμίσει τις επτά νίκες που μέχρι τότε είχε επιτύχει εκεί, αρχής γενομένης το 1956, με κύριους αντιπάλους τις Ferrari και τις Αlfa Romeo.
H πρώτη Targa
H Porsche παρουσίασε την πρώτη της Targa στη Διεθνή Έκθεση της Φρανκφούρτης το 1965, δύο χρόνια μετά την εμφάνιση εκεί της «κλειστής» αδελφής της. Οι 911 Targa εφοδιάστηκαν με το νέο εκείνη την εποχή επίπεδο 6κύλινδρο κινητήρα των 2,0 λίτρων, όμως πολλές από αυτές κυκλοφόρησαν ως «912» και με τον μικρότερο 4κύλινδρο 1.6 των 90 ίππων, που κινούσε τις παλαιότερες «356». Μέχρι το 1968, η Targa εφοδιαζόταν με πλαστικό πίσω παράθυρο, το οποίο εκείνη τη χρονιά αντικαταστάθηκε, σε μόνιμη πλέον βάση, από κρύσταλλο. Το 1970 το μοντέλο αναβαθμίστηκε, αποκτώντας το μηχανικό σύνολο των 2,2 λίτρων της εταιρείας, ενώ ένα χρόνο αργότερα φόρεσε τον αντίστοιχο 2.4, και το 1973 τον ακόμα μεγαλύτερο των 2,7 λίτρων, λίγους μήνες πριν από το ντεμπούτο της «τρομερής» 911 Turbo των 300 ίππων. Σε λιγότερο από πέντε χρόνια, οι Targa έγιναν 3λιτρες, συμμετέχοντας πιστά έκτοτε σε κάθε μικρή ή ευρείας έκτασης ανανέωση της «911». Το 1982, όταν στο σώμα της έκδοσης φιλοξενείται ο νέος μπόξερ κινητήρας των 3,6 λίτρων των Γερμανών, η Porsche πραγματοποιεί για πρώτη φορά στα χρονικά το ντεμπούτο της «φουλ» ανοιχτής εκδοχής του εμβληματικού μοντέλου της.
Η πρώτη 911 Cabriolet…
… βασιζόταν στην «911» δεύτερης γενιάς (G Series), και με το «καλημέρα» εντυπωσίασε με την κατασκευή της αναδιπλούμενης οροφής της, η οποία δεν έχανε το σχήμα της κλειστή, ακόμα και όταν το αυτοκίνητο έφτανε την -τότε- τελική ταχύτητα των 245 χλμ./ώρα. Η νέα τεχνολογία τριών τόξων της οροφής δε βασιζόταν σε χαλύβδινα σκέλη κάτω από το ύφασμα, αλλά σε στοιχεία τύπου πάνελ που κάλυπταν το 50% της επιφάνειάς της, προσφέροντας συγχρόνως πρόσθετη ενίσχυση σε επίπεδο ακαμψίας. Ακόμα κι έτσι, πάντως, η αναδίπλωση της οροφής κάτω από τα δύο πίσω καθίσματα ήταν απόλυτα εφικτή. Οι πωλήσεις του αυτοκινήτου ξεκίνησαν… κατακαλόκαιρο, και συγκεκριμένα τον Αύγουστο του 1982, με την πρώτη ανοιχτή «911» να κοστίζει τότε στη Γερμανία 64.500 μάρκα – περίπου 5.000 περισσότερα από την αντίστοιχη Targa. Η περαιτέρω εξέλιξη ήταν η «εφαρμογή» ενός ηλεκτροκίνητου μηχανισμού για το άνοιγμα και το κλείσιμο της οροφής (στάνταρντ μόνο στην 911 Turbo), χαρακτηριστικό που είδαμε για πρώτη φορά το 1987. Έτσι, ο οδηγός είχε τον απόλυτο έλεγχο της θέσης του «πανιού», με την αρωγή ενός μόνο κουμπιού και μίας λυχνίας στο ταμπλό, που έδειχνε στον χειριστή την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Τεχνικά, η διάταξη της τελευταίας αποτελούνταν από δύο ηλεκτρικά μοτέρ, τα οποία έπρεπε να κινήσουν δεκατρία τόξα ενίσχυσης της οροφής, που με τη σειρά της «κούμπωνε» σε 22 διαφορετικά σημεία άρθρωσης στο πλαίσιο του αυτοκινήτου – λειτουργίες που ελέγχονταν πλήρως από μία κεντρική μονάδα ελέγχου. Έκτοτε, η 911 Cabriolet ακολουθεί αδιάλειπτα τα τεχνολογικά (και όχι μόνο) χνάρια των κλειστών εκδόσεων, διατηρώντας αναλλοίωτες τις βασικές αρχές της. Από την «911» με τον κωδικό «964», που έδωσε το «παρών» στις κατά τόπους αγορές από το 1988 έως και το 1994, και τη μετέπειτα 911/993 που παρέδωσε τη σκυτάλη στην 911/996 το 1998, έως τις πιο πρόσφατες 911/997 (2004-2012) και 911/991 (2011-2018).
… και η πιο πρόσφατη
Η νέα 911/992 Cabriolet διαθέτει -τι άλλο;- μαλακή αναδιπλούμενη οροφή, ενσωματώνοντας ένα σταθερό κρύσταλλο στο πίσω μέρος, για απρόσκοπτη θέαση σε όσους την ακολουθούν. Χάρη στο διαφοροποιημένο υδραυλικό μηχανισμό της, ο οποίος εκτός από ταχύτητα στη διαδικασία εξασφαλίζει και μειωμένο βάρος, η οροφή μπορεί να ανοίξει και να κλείσει σε χρόνο κοντά στα 12 δλ., ακόμα και όταν η Γερμανίδα καλλονή βρίσκεται εν κινήσει με ταχύτητες που δεν ξεπερνούν τα 50 χλμ./ώρα. Απαραίτητο συστατικό της όλης «συνταγής» είναι και το πτυσσόμενο -μέσω ηλεκτρομηχανισμού- πίσω αλεξήνεμο, που περιορίζει τους στροβιλισμούς του αέρα στην καμπίνα στις υψηλές ταχύτητες. Στο εσωτερικό, οι σχεδιαστικές επιρροές από τις «911» της δεκαετίας του ‘70, είναι πολλές. Όπως ασφαλώς και οι ομοιότητες με το σαλόνι της 911 Coupe. Αν μη τι άλλο, και στις δύο περιπτώσεις κυρίαρχα στοιχεία είναι το κεντρικά τοποθετημένο αναλογικό στροφόμετρο εμπρός από τον οδηγό, το οποίο πλαισιώνεται από 2+2 οβάλ οθόνες, καθώς και η οθόνη των 10,9 ιντσών στην κεντρική κονσόλα του συστήματος Porsche Communication Management, ενώ κάτω από αυτήν έχουν εγκατασταθεί πέντε διακόπτες, για άμεση πρόσβαση σε βασικές λειτουργίες του αυτοκινήτου._ Χ. Α.