40 χρόνια πέρασαν από το Ιταλικό GP του 1978, στο «ναό της ταχύτητας» στη Mόντσα, όπου τραυματίστηκε θανάσιμα ο μεγάλος Σουηδός πιλότος της Lotus Ρόνι Πέτερσον.
Ο Πέτερσον στη Σουηδία το 1973 με τη Lotus 72
O Σουηδός με τη Lotus 79 στα πιτς
Στην περίοδο των ελεύθερων δοκιμών στη Μόντσα, αλλά και στον αγώνα, ο Πέτερσον χρησιμοποίησε την παλαιότερη 78, αφού η 79 του παρουσίασε πρόβλημα στον κινητήρα…
Ο Σουηδός ήταν το θύμα μιας εκτεταμένης εμπλοκής, που έλαβε χώρα στην πρώτη στροφή της πίστας. Οκτώ αυτοκίνητα είχαν προλάβει να περάσουν, όταν ο Πατρέζε που αγωνιζόταν με το δικό του στο όριο της δεξιάς πλευράς είδε τον δρόμο εμπρός του να στενεύει και ένα τοιχίο να του περιορίζει τις επιλογές. Η Arrows κινήθηκε εσπευσμένα προς τα αριστερά, αναγκάζοντας τον Χαντ που ακολουθούσε να μετατοπισθεί προς το κέντρο της πίστας. Εκεί βρισκόταν η Lotus του Πέτερσον που δεν είχε χώρο για να ελιχθεί, καθώς η Ferrari του Ρόιτμαν περνούσε δίπλα του με ταχύτητα. Ο Χαντ χτύπησε τη βολίδα του Σουηδού, ο οποίος με τη σειρά του έπεσε πάνω στα αυτοκίνητα των Πιρονί και Μπραμπίλα προτού καταλήξει στο στηθαίο. Η κατεστραμμένη Lotus ξαναγύρισε βίαια στην πίστα ενώ η φωτιά είχε ήδη εκδηλωθεί. Από εκεί και πέρα επακολούθησε χάος από οργανωτικής πλευράς, με αποκορύφωμα τον τραυματισμό στα πόδια του Γερμανού πιλότου Χανς Στουκ, από το δάγκωμα ενός τρομαγμένου σκύλου, που βρέθηκε να τριγυρίζει μέσα (!) στην πίστα.
Aπό την πρώτη περίοδο του Πέτερσον με τη March (1970-1971), η οποία ήταν πολύ καλή, αν και δεν του έφερε νίκες…
Για τόσο λίγο έχασε τη νίκη στη Μόντσα το 1971 ο Ρόνι (δεξιά), αφού τη γραμμή τερματισμού πέρασε πρώτη (!) η BRM του Χόουντεν Γκάνλι.
O παγκόσμιος πρωταθλητής του 1978 Μάριο Αντρέτι με τη Lotus 79