Συνδυασμός που απαιτεί την υποστήριξή μας, με το σεβασμό ως προαπαιτούμενο για την προβολή-επικοινωνία της αγωνιστικής Mercedes SL500 που μοιράστηκαν στο Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις οι Αντώνης Γκάνος-Πέτρος Κώνστας. Οι χρόνοι τους και το αποτέλεσμα αποτελούν λεπτομέρεια. Πρόκειται για σημαντική εικόνα σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον, κάτι που συνεπάγεται γνώση σε βάθος και ευαισθησία. Υπολογίστε ότι το κόστος -σε κάθε του διάσταση- ξεπερνάει σε τιμή και σε χρόνο εξέλιξης την αξία δύο Escort, στοιχείο που αντικατοπτρίζει το βάθος του εγχειρήματος, όπως και την ποιότητά του, η οποία απεικονίζεται ιδανικά στις εξαιρετικές φωτογραφίες του συνεργάτη μας Ηλία Παππά.
Μακεδόνες!
Έδρα τους η Θεσσαλονίκη, και δεν επιλέξαμε τυχαία την ευρύτερη περιοχή για την παρουσίαση, τιμώντας και ό,τι μας συνδέει με τις ρίζες του motorsport στη Β. Ελλάδα, με επίκεντρο τον ΑΟΘ και ανθρώπους που έχουν αποτελέσει έμπνευση για εμάς. Από τους αείμνηστους Καλεμτζάκη, Ψηφίδη, Παρταλιό, μέχρι σήμερα, στον εμβληματικό Σωκράτη Τσολακίδη – προσωπικότητα με πλουραλισμό σε δραστηριότητες που ξεπερνούν το κράνος και το μπάκετ. Οι Ολυμπιακοί Αγώνες έχουν τον γυμναστή Βασίλη και οι δικοί μας τον Σωκράτη. Πρωταθλητές!
Τον Αντώνη Γκάνο, δημιουργό-μηχανικό, ιδιοκτήτη και οδηγό της βαμμένης στα πολεμικά χρώματα «500άρας», τον γνωρίζουμε περισσότερο από τριάντα χρόνια. Ξεκίνησε ως συνοδηγός του αείμνηστου Κώστα Τανούση. Για πολλά χρόνια υπήρξαμε συναθλητές, όπως και με τον συνοδηγό του, Πέτρο Κώνστα. Πρόκειται για έναν gentleman του χώρου. Ο Αντώνης «διδάχτηκε» φορτώνοντας εικόνες από τους… μακεδονομάχους πανελλήνιους πρωταθλητές και οδήγησε σειρά από μικρά αυτοκίνητα-σχολείο, αξιοποιώντας και την ευαισθησία των Toyota και Nissan για το χώρο.
Ήταν σημαντικό ότι ήθελε -και ξέρει- και να εξελίσσει, ενώ από τα χέρια του πέρασαν το μπλε 205 Rallye του Λαϊνά, αδελφάκι του κόκκινου που οδήγησε ο Κοκκίνης, το περίφημο «309» του Κοτζαβασίλογλου, ένα από τα Astra του Καλτσούνη και άλλα. Θαυμαστής του Γιώργου Αγγελίδη, όπως και όλοι μας όταν εκείνος οδηγούσε όπως κανείς στον κόσμο την 190-16 V, τον μιμήθηκε με επιτυχία. Αντίστοιχα, απολαμβάνει αυτό το σπάνιο σε ποιότητα πάτημα της Mercedes στην καθημερινότητά του, ενώ, όντας και γνώστης της αγωνιστικής ιστορίας, επιχείρησε και κατάφερε την υπέρβαση με την αγωνιστική SL500-W107. Το αυτοκίνητο που δεν είδαμε στο Παγκόσμιο τότε, το ’81 με τον Ρερλ, που δεν πήρε το ρίσκο, παρά το πάθος του Γερμανού επικεφαλής Erich Waxenberger. Μηχανικός που συντόνιζε τη συμμετοχή των Mercedes στο WRC όπως και στο ΡΑ, ενώ πίστευε πως το άστρο της μπορούσε να λάμψει συνολικά στο Πρωτάθλημα. Ο Ρερλ αμφισβήτησε την προοπτική του εγχειρήματος και οπισθοχώρησε. Η επιλογή του όμως δεν περιόρισε το θαυμασμό όλων μας για το μέγεθός του, και ο Γκάνος είναι από αυτούς που αποστήθισαν το βιβλίο του Γερμανού «Σωστή Οδήγηση», όπου καταθέτει με απλό και κατανοητό τρόπο τα μυστικά που αφορούν την τέχνη του.
Mercedes SL500 Group IV
Δεν την είδαμε στο Παγκόσμιο, αλλά στη Χαλκιδική το 1982, στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, με τον Γερμανό Bohme στα χρώματα του R6. Είναι σαφείς οι διαφορές της με τις αντίστοιχες SLC, με αμάξωμα πιο κοντό κατά 36 εκ., αλλά και ελαφρύτερο κατά 100 κιλά. Με τον αλουμινένιο 8κύλινδρο σε διάταξη V κινητήρα να ξεπερνάει τους 300 ίππους. Ο ήχος του και ο όγκος της σε άνετη προσαρμογή στις γρήγορες ειδικές διαδρομές της Χαλκιδικής αναστάτωσαν τον Αντώνη, που ζούσε το όνειρο. Υπομονή 35 χρόνια, και το 2015 ήρθε από την Αμερική μια SL500 παραγωγής. Στόχος η βελτίωσή της, και μάλιστα με χωμάτινες προδιαγραφές, ώστε να είναι εφικτή η συμμετοχή στο Ιστορικό Ακρόπολις – και όχι μόνο. Ειδικά εξαρτήματα δεν υπάρχουν, γνώση έχουν μόνο ελάχιστοι Γερμανοί μηχανικοί που συμμετείχαν στο αρχικό εγχείρημα – κάποιοι από αυτούς εργάζονται στο Mουσείο της Mercedes και άλλοι στον προετοιμαστή Fricker. Γνωστός σε εμάς ο προετοιμαστής και από την 190-16V του Αγγελίδη.
Ως δείγμα για το απαραίτητο… copy paste χρησιμεύει η αγωνιστική SLC του Βάλντεγκαρντ. Παρ’ ότι σταθμευμένη στο μουσείο, οι φωτογραφίες σε λεπτομέρειές της παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του αυτοκινήτου. Σκληρή δουλειά με κέφι και μεράκι από τον Γκάνο και τους Δημήτρη Μπεκιαρούδη, Μιχάλη Κυρλαγκίτση της JamSport. Τίποτα στην τύχη, προσοχή στις λεπτομέρειες, και το όνειρο υλοποιείται. Η πρώτη δοκιμή της πραγματοποιείται στο Τριάδι λίγες ημέρες πριν από το Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις του 2023, και είναι εντυπωσιακό το πώς προσαρμόζεται το θηρίο στο κακό χώμα. Έχουν δουλέψει έξυπνα, εκμεταλλευόμενοι την εμπειρία τους στον ελληνικό χωματόδρομο, και το ατού μεταφράζεται σε 1.450 κιλά αντί των 1.650 της έκδοσης παραγωγής!
Μια μικρή παρέα με δημιουργική διάθεση καταφέρνει την υπέρβαση με χαμηλό μπάτζετ, αλλά με γνώση και πάθος, υπομονή, και αυτόν τον σεμνό τρόπο που σε δικαιώνει.
Από το μπάκετ (Του Αντώνη Γκάνου)
«Το αυτοκίνητο γρανίτης. Για να εξελίξεις, για παράδειγμα, ένα Escort σε νικητή, απαιτείται παρέμβαση στο 80% της έκδοσης παραγωγής. Στη Mercedes αρκεί να παρέμβεις στο 20% και το αποτέλεσμα εντυπωσιάζει, ξεπερνώντας τις προσδοκίες. Βαρύ, με τον κινητήρα μας να μην ξεπερνάει τους 250 ίππους, αλλά είναι εντυπωσιακό το πώς λειτουργεί -με δύναμη από τις 2.200 σ.α.λ.- και το πώς συνδυάζεται με το 4άρι αυτόματο κιβώτιο. Η μέγιστη απόδοση στις 5.500 σ.α.λ., ο κόφτης στις 6.000, με το κιβώτιο να ανταποκρίνεται εξαιρετικά τόσο στο ανέβασμα όσο και στο κατέβασμα. Υποστηρικτικό των φρένων (αεριζόμενα δισκόφρενα εμπρός-πίσω, με μεγαλύτερα τα πίσω) είναι και το -από τότε- αγωνιστικά τοποθετημένο (δηλαδή κάθετα) χειρόφρενο, που παίζει το ρόλο του σε διάφορες περιπτώσεις.
Σε επίπεδο αμαξώματος αποδεικνύεται ευέλικτη παρά το μέγεθός της, με ατού το ελεγχόμενο κατά 80% διαφορικό. Μακριά η τελική σχέση μετάδοσης, κοντή η 4η σχέση, μεγάλοι οι τροχοί, και στις 6.000 σ.α.λ. ξεπερνάμε τα 180 χλμ./ώρα.
Για τη συνέχεια φροντίζει η ανάρτηση και στα κακά κομμάτια οδηγείς θηρίο-πολεμική μηχανή, αντίστοιχο ενός τανκ που ισοπεδώνει τα πάντα στο πέρασμά του. Όλα αυτά βέβαια με την υποστήριξη του συνοδηγού μου, Πέτρου Κώνστα, που, έμπειρος, σοβαρός, αλλά και ενθουσιώδης, έκανε τη διαφορά και εκτός μπάκετ. Σημαντικό είναι ότι οι φίλοι των αγώνων στα βουνά και οι συναθλητές μας, όπως και ευρύτερα οι γνώστες του χώρου, μας υποδέχθηκαν με ενθουσιασμό και σεβασμό, κάτι που δημιουργεί… υποχρεώσεις για τη συνέχεια».
Yποστήριξη
Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν αρκεί η προσπάθεια. Απαιτείται υποστήριξη. Η συμμετοχή προβάλλει τα λιπαντικά Mabanol, που στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει ο Αντώνης Γκάνος. Επιπλέον, πάνω του «επικοινωνείται» ο αγώνας κατά των γυναικολογικών καρκίνων, της Β΄ Μαιευτικής και Γυναικολογικής Κλινικής του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, αλλά και τα διακριτικά της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Γυναικολογικής Ογκολογίας ESGO – Racing Against Cancer._ Σ. Χ.
ΥΓ.: Ευχαριστούμε τον Γιώργο Πετρόπουλο, τον PetroRetro, για τη μεσολάβηση ώστε να πραγματοποιήσουμε αυτή την ξεχωριστή παρουσίαση σε σχέση με το αγωνιστικό Ιστορικό Αυτοκίνητο.
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: HΛΙΑΣ ΠΑΠΠΑΣ