Το Uno ήταν ένα «μεσογειακού» χαρακτήρα αυτοκίνητο, που έφερε μια νέα πρόταση για τη ζωή και τις καθημερινές μετακινήσεις τη δεκαετία του ’80.
Το Uno ήταν ένα «μεσογειακού» χαρακτήρα αυτοκίνητο, που έφερε μια νέα πρόταση για τη ζωή και τις καθημερινές μετακινήσεις τη δεκαετία του ’80.
Toν Ιανουάριο του 1983 η Fiat παρουσίασε τον αντικαταστάτη του 12ετούς και επιτυχημένου εμπορικά «127», επαναφέροντας στη γκάμα της μια ονομασία που είχε χρησιμοποιήσει και το 1910, σε ένα αυτοκίνητο 15 ίππων: Uno. Καθυστέρησε πολύ να εμφανιστεί, παρά το γεγονός ότι οι πρώτες δοκιμές του είχαν αρχίσει τέσσερα με πέντε χρόνια πριν. Βασικός σκοπός των σχεδιαστών-μηχανικών και των υπεύθυνων του εργοστασίου ήταν το νέο μοντέλο να ακολουθήσει την απλότητα του «127», προτάσσοντας ταυτόχρονα σύγχρονα και ανταγωνιστικά στοιχεία όπως η χαμηλή κατανάλωση, η ευρυχωρία και η καλή εμφάνιση. Στόχος, η περαιτέρω αύξηση του μεριδίου της Fiat στην ευρωπαϊκή αγορά μικρών αυτοκινήτων. Aπό όσους οδήγησαν το Uno, οι περισσότεροι προέβλεψαν ότι αυτός θα πραγματοποιηθεί.
In action…
Το νέο μοντέλο, με τρίθυρο και πεντάθυρο αμάξωμα δύο όγκων, ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του με την έκδοση «45» και το γνωστό κινητήρα των 903 κ.εκ. Οι εκδόσεις «55», «60» και «70» (1.116 κ.εκ.-1.301 κ.εκ.) ακολούθησαν αργότερα, ενώ τον ίδιο χρόνο εμφανίστηκαν κι άλλες «εκδοχές» Uno, με diesel κινητήρες και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων. Τον Ιούνιο του 1985 ήρθε η ώρα του «45 Fire» (999 κ.εκ.), το μηχανικό σύνολο του οποίου τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο Αutobianchi «Y10».
Δύο μήνες νωρίτερα είχε προκύψει το «Turbo i.e.», με κινητήρα 1,3 λίτρων και απόδοση 105 ίππων, που προσέγγιζε σε τελική ταχύτητα τα 200 χλμ/ώρα κι εντυπωσίαζε με το δυναμισμό του. Το «μεγάλο» Uno των 1,5 λίτρων με καταλυτικό κινητήρα ήρθε το 1987 κι η κωδική ονομασία «75» υποδήλωνε και την ιπποδύναμή του. Ο επόμενος χρόνος σήμανε την έλευση του «Trend» (994 και 1.116 κ.εκ.), ενώ το 1989 η σειρά αναβαθμίστηκε, με αλλαγές που εξωτερικά επικεντρώνονταν κυρίως στη μάσκα και τον προφυλακτήρα. Η δεύτερη γενιά του «Turbo i.e.» παρουσιάστηκε την ίδια εποχή, με μεγαλύτερο κινητήρα και περισσότερη ισχύ από τον προκάτοχό του.
Η αναγνώριση
Πράγματι, τα προγνωστικά επιβεβαιώθηκαν και το Uno γνώρισε επιτυχία, παραμένοντας για δέκα χρόνια ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της ευρωπαϊκής αγοράς. Δεν αποδείχθηκε μόνο ένας άξιος διάδοχος του «127», αλλά κατάφερε να δημιουργήσει δική του «σχολή», επεκτεινόμενο και σε πελατειακές κατηγορίες που ο προκάτοχός του λόγω του χαρακτήρα του δεν μπορούσε να αγγίξει: ο λόγος βέβαια γίνεται για τις εκδόσεις «Turbo i.e.», που ξεπέρασαν την ούτως ή άλλως καλή φήμη του «128 Rally», καταφέρνοντας να δημιουργήσουν το υπόβαθρο για ανάλογη παρουσία και στην επόμενη γενιά μοντέλων της Fiat.
«Χωρίς επαναστατικές πρωτοβουλίες, αλλά περισσότερο σαν φυσιολογική τεχνολογική εξέλιξη του γνωστού 127, το Uno έγινε ένα ακόμη best seller για τη Fiat»
CAR WORLD 1984
Τα αυτοκίνητα του Γκρουπ Β, όπως η Lancia 037 Rallye Evolution 2, μεσουρανούν στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ
Πρώτη χρονιά του Άιρτον Σένα στo πρωτάθλημα της Formula 1
Η Renault παρουσιάζει το μεγάλο πολυμορφικό Espace
TEXNIKA XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 903 κ.εκ.
Μέγ. ισχύς: 45 ίπποι στις 5.600 σ.α.λ.
Μέγ. ροπή: 6,8 χλγμ. στις 3.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: ανεξάρτητη, αντιστρεπτική ράβδος
Ανάρτηση πίσω: υστερούντες βραχίονες
Ανώτατη ταχύτητα: 140 χλμ/ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 16,5 δλ.
Μήκος: 3.644 χλστ.
Πλάτος: 1.548 χλστ.
Ύψος: 1.432 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.362 χλστ.
Βάρος: 700 κιλά
Κείμενο: Σπύρος Χατήρας
chatiras@4troxoi.gr
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ