X
Μοντέλα

Fiat 128

Χάρη στις καινοτομίες του το αυτοκίνητο αυτό έδωσε, στις αρχές τις δεκαετίας του ’70, νέα πνοή στην κατηγορία των οικογενειακών προτάσεων.

Αντικαθιστώντας το Μάρτιο του 1969 το γερασμένο «1100», το 128 κέρδισε την ψηφοφορία «Car Of The Year 1970», αφού συγκέντρωνε πλήθος νέων στοιχείων στους τομείς της σχεδίασης και των κινητήρων. Παράλληλα, το πρώτο προσθιοκίνητο μοντέλο της Fiat –με τα ανάλογα μηχανικά μέρη να προέρχονται από το «ομόσταυλο» Autobianchi Primula- ήταν εφοδιασμένο με έναν τετρακύλινδρο κινητήρα των 1,1 λίτρων, τοποθετημένο κατά τον εγκάρσιο άξονα και με κλίση προς τα εμπρός, για καλύτερη κατανομή βάρους. Στα υπόλοιπα μηχανικά μέρη υιοθετήθηκαν λύσεις, που σκοπό είχαν τη δημιουργία ενός ευχάριστου και ασφαλούς οικογενειακού αυτοκινήτου. Αυτό διασφαλιζόταν, κυρίως, με τη χρήση ανεξάρτητων αναρτήσεων, που χάριζαν ισορροπημένες «δόσεις» άνεσης ακόμα και στη γρήγορη οδήγηση. Για την προστασία των επιβατών σε περίπτωση σύγκρουσης, υπήρχε αρθρωτός άξονας για το τιμόνι και «χωνευτά» όργανα στο ταμπλό, μαζί με άλλες προστατευτικού χαρακτήρα λεπτομέρειες. Επίσης, διπλό κύκλωμα και βαλβίδα αδρανείας για να αποφεύγεται το μπλοκάρισμα των πίσω τροχών κατά τη διάρκεια μιας αιφνίδιας επιβράδυνσης.
Η σταδιοδρομία
Το 1971 στη Γενεύη οι Ιταλοί παρουσίασαν το «128 Rally», που διέθετε διαφορετική κλιμάκωση κιβωτίου, τροποποιήσεις στο ηλεκτρικό σύστημα κ.ά. και κινούνταν από έναν κινητήρα 1,3 λίτρων. Την ίδια χρονιά, στο Τορίνο, η Fiat εμφάνισε την έκδοση Coupe με αναβαθμισμένο κινητήρα 1,1 λίτρων, ο οποίος απέδιδε 64 ίππους. Δύο ακόμη σημαντικές «παρεμβάσεις», με οφθαλμοφανείς αλλαγές στη μάσκα και διακριτικές στα μηχανικά μέρη, έγιναν το 1972 και το 1974. Αναφορά πρέπει να γίνει στην τρίθυρη παραλλαγή του μοντέλου το 1975 (1,3 λίτρων και 75 ίππων) που έφερε την ονομασία «128 3P», όσο και στο «128 Νuova» του 1976, που συγκέντρωνε πολλές αλλαγές σε μετάδοση, κινητήρες, σχεδίαση και παρέμεινε στη γκάμα της εταιρείας ως το 1985.
Το πρώτο σύγχρονο αυτοκίνητο
H τετράθυρη έκδοση ήταν που συγκέντρωσε τη μεγαλύτερη προσοχή, αν και καλά τα πήγαν από την αρχή και οι πωλήσεις των station wagon. Το τριών όγκων αμάξωμα με τον τετραγωνισμένο χώρο φόρτωσης, πρόσφερε μεγάλους χώρους σε επιβάτες και αποσκευές. Μια και η τεχνολογία έχει κάνει άλματα από τότε, σε βαθμό που τίποτα δε θυμίζει το παρελθόν, μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο προσεγμένο ήταν το αυτοκίνητο σε όλα του τα σημεία. Υπήρξε άλλωστε και μια από τις τελευταίες μεγάλες δημιουργίες του Ντάντε Τζιακόσα, του ευφυέστερου ίσως σχεδιαστή-μηχανικού που ανέδειξε η Αυτοκίνηση. Το 1970, η πρόταση της Fiat για τα αυτοκίνητα πόλης, έδειξε σε όλους το μέλλον…
TEXNIKAXAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 4κύλινδρος σε σειρά
Κυβισμός: 1.116 κ.εκ.
Ισχύς: 55 ίπποι 6.000 σ.α.λ.
Ροπή: 7,9 χλγμ. στις 3.200 σ.α.λ.
Μετάδοση κίνησης: στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: χειροκίνητο 4 σχέσεων
Ανάρτηση εμπρός: ανεξάρτητη, γόνατα ΜακΦέρσον με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική
Ανάρτηση πίσω: ανεξάρτητη, με ψαλίδια βάσης και τηλεσκοπικά αμορτισέρ
Ανώτατη ταχύτητα: 135 χλμ/ώρα
Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 17,4 δλ
Μήκος: 3.856 χλστ.
Πλάτος: 1.590 χλστ.
Ύψος: 1.420 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.448 χλστ.
Βάρος: 805 κιλά
Σπύρος Χατήρας
chatiras@4troxoi.gr
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!