O «Ιταλός» συνεργάτης μας Γιώργος Κούκος, όταν δε σχεδιάζει, πληκτρολογεί με τον ίδιο τρόπο: με την καρδιά του, ειδικά όταν αναφέρεται σε μια Ferrari…
Άραγε πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς την τέχνη, χωρίς την έκφραση μέσω αυτής; Πώς θα ήταν ο κόσμος χωρίς μεράκι, χωρίς το λάθος, χωρίς τις ατέλειες που φέρνουν την τελειότητα σε ένα «φτιασίδι»; Ειλικρινά, δε θέλεις να ξέρεις…
Από νωρίς οι άνθρωποι κατάλαβαν πως τα λειτουργικά τους δημιουργήματα θέλουν να είναι όμορφα. Η αρχιτεκτονική, η πρώτη άσκηση των καλών τεχνών, φρόντισε για αυτό. Κυρίως για να μας μάθει τη δόμηση της σκέψης μας. Να εκφραζόμαστε και να δημιουργούμε. Όσο οι άνθρωποι συνεχίζουν με την ανάγκη της ελεύθερης έκφρασης, θα υπάρχει δημιουργικότητα διαμέσου της τέχνης, και μάλιστα σε όλους τους τομείς. Είτε συγκαταλέγονται στις καλές τέχνες, είτε όχι. Πάντα θα υπάρχουν καλλιτέχνες δημιουργοί, σε κάθε έκφραση του ταλέντου τους, αρκεί να μεταχειρίζονται το αντικείμενό τους με ευαισθησία και ανιδιοτελή αγάπη.
Ο σχεδιασμός αυτοκινήτων δεν απουσιάζει από αυτήν τη λογική. Εμπεριέχει πάθος, αγάπη, ερωτική σχέση με το αντικείμενο, και μάλιστα μερικές φορές η καλλιτεχνική συμπεριφορά είναι συλλογική, κάτι άμεσα αντιληπτό από όλους. Η ομορφιά της αντικειμενικότητας! Έτσι πραγματοποιούνται τα όνειρα, με την έμπνευση που ξεπερνάει τα υλικά, τα οποία άλλωστε οφείλεις να επεξεργαστείς. Με αυτό τον τρόπο, κάποιοι πέφτουμε στη γοητευτική παγίδα και βρίσκουμε το δρόμο μας.
Σε πρώτο πρόσωπο, και αξιοποιώντας την ευκαιρία με αφορμή την παρουσίαση της F355, έτσι έγινα σχεδιαστής αυτοκινήτων. Με οδηγό το συναίσθημα – και πώς να μη συγκινηθείς από μια Ferrari που σκοπός της είναι να σε κάνει να ονειρεύεσαι; Δεν είναι τα πάντα προϊόν ματαιοδοξίας. Υφίσταται και η αγνότητα…
Ferrari F355 (ή «σκέτο» 355)
Την κοιτάζεις και την ερωτεύεσαι με την πρώτη ματιά. Ακούγεται σαν κλισέ, αλλά την ακούς, και είναι αυτός ο συνδυασμός εικόνας και ήχου που σε συναρπάζει αμέσως. Μουσική υψηλού επιπέδου, και αυτός ο 8κύλινδρος ίσως αποτελεί τον κορυφαίο ήχο κινητήρα, ακόμα και για τον εκπαιδευμένο να ακούει τους V12. Ειδικά όταν αλλάζεις από 3η σε 4η ταχύτητα στις 8.500 σ.α.λ., η έκρηξη, σε συνδυασμό με την μπλε φλόγα από την εξαγωγή, εκφράζει μαζί τρόμο και θαυμασμό. Στο κόκκινο όλες σου οι αισθήσεις, καθώς στο αναλογικό ταχύμετρο που λατρεύεις, η βελόνα πλησιάζει και ξεπερνάει πολύ γρήγορα τα 200 χλμ./ώρα. Μονόδρομος το να έχεις τα χέρια σταθερά στο τιμόνι, γιατί εκεί η «355», που αποδεικνύεται καπριτσιόζα και ευαίσθητη, μπορεί εύκολα να «ξεκολλήσει», και δε μαζεύεται από μη επαγγελματία. Όμως, ο τρόπος της εμπεριέχεται στο «πακέτο» της δραματικότητας που προσφέρει η «355». Να υπενθυμίσουμε πως η «355» διαδέχτηκε την «348» και μπορεί να χαρακτηριστεί ως ουσιαστικό της restyling.
Γεγονός πως πρόκειται για ένα τελείως διαφορετικό αυτοκίνητο σε όλους τους τομείς. Ο κυλινδρισμός έχει ανέβει στα 3,5 λίτρα από 3,4 και για πρώτη φορά χρησιμοποιούνται 5 βαλβίδες στον κύλινδρο, τεχνολογία από τη 12κύλινδρη Ferrari F1, οπότε έτσι ορίζεται και ο κωδικός «F355». Ο κινητήρας αποδίδει 380 ίππους στις 8.750 σ.α.λ., το πλαίσιο είναι άκαμπτο και ο ήχος του κινητήρα έρχεται από τον 7ο ουρανό. Πραγματικά θεϊκή η φωνή της και απόλυτη η μουσικότητά της. Το styling της «355» έχει καταβολές από την «308». Πρόκειται για το ίδιο σχεδιαστικό DNA. Όλες οι γραμμές και οι όγκοι έχουν την ίδια ταυτότητα, μόνο που στην «308» όλα είναι πιο ντελικάτα, συνδεδεμένα και με την ιδιαίτερα καλαίσθητη εποχή της.
Από την πλευρά της, η «355» είναι πιο εντυπωσιακή και οι διαστάσεις, κυρίως το πλάτος (1.940 χλστ.), δημιουργούν τον τέλειο συνδυασμό αισθητικής σε σχέση με το έδαφος. Δεν έχει ταίρι σε αυτό όταν την κοιτάζεις από πίσω. Ίσως κάποιοι προτιμούν την τερατώδη Testarossa. Δεκτή η γνώμη τους, που προδίδει και τη διαφορετικότητα ανθρώπων και μηχανών. Η «355» είναι η τελευταία «παλιά» Ferrari με το κλασικό mid-engine styling των προηγούμενων, αλλά και η «πρώτη καινούργια». Εκφράζει τη σύγχρονη φιλοσοφία και σε επίπεδο αεροδυναμικής μελέτης, που το «Μαρανέλο» εξελίσσει έως σήμερα.
Όμως πρόκειται για ένα χειροποίητο σύνολο, με τις μαγικές του ατέλειες να δίνουν ψυχή σε ένα σημαντικό προϊόν με στυλ. Ό,τι δίνει χαρακτήρα και ύφος, που διαφοροποιείται για κάθε ιδιοκτήτη. Όλες τους γεννιούνται διαφορετικές και μετά προσαρμόζονται σε αυτούς που τις υποδέχονται. Ό,τι ισχύει για τα «ζωντανά» αυτού του κόσμου που προσαρμόζονται. Είναι ζωντανές!
Η κίτρινη «355» που φιλοξενούν οι 4ΤΡΟΧΟΙ είναι ξεχωριστή σε σχέση με την επίσης κίτρινη που δοκίμασε ο Σ.Χ. το 1994 στο Φιοράνο. Έχει τη δική της ιστορία, που επιβάλλει έναν ιδιαίτερο σεβασμό ζώντας μαζί της. Ήρθε στο χώρο στάθμευσης στο Τορίνο, βρίσκοντας τη θέση της δίπλα στην κόκκινη 308 GTB (την καλή με τα Weber και το ξηρό κάρτερ). Εννέα χρόνια η συμβίωση με την «308», και τη θέλεις κίτρινη την «355», όπως ήταν η πρώτη Ferrari. Το γνωστό ως «giallo Modena» (κίτρινο της Μόντενα), που το συναντούμε στη σημαία της περιοχής όπου το θρυλικό Μαρανέλο.
Αναζητώντας το όνειρο
Η εμπειρία παίζει το ρόλο της, και αυτήν τη φορά ξέρεις. Πώς και πού να ψάξεις και πώς/τι να μετρήσεις. Ταξιδεύεις στην Ευρώπη και οδηγείς σχεδόν είκοσι αυτοκίνητα για να κατασταλάξεις στο πώς πρέπει να είναι η σωστή «355». Όλες διαφορετικές. Όπως είπαμε είναι χειροποίητες, ενώ το σύστημα διαχείρισης του κινητήρα είναι self adaptive. Φτιαγμένες να προσαρμοστούν στα χαρακτηριστικά των ιδιοκτητών τους. Η «κίτρινη» ήταν η μόνη με το αρχικό εργοστασιακό της χρώμα. Kίτρινη με μαύρη γρίλια πίσω. Με manual κιβώτιο, όπως την ονειρεύτηκες. Οδηγώντας, προέκυψε αμέσως μια οικειότητα. Από την αίσθηση του τιμονιού έως το γνώριμο «κλικ» σε κάθε αλλαγή του επιλογέα, γνωρίζεις ακριβώς πού βρίσκεσαι. Το kit challenge στο σύστημα της εξάτμισης δημιουργεί έναν πολύ δυνατό ήχο, που μετά τις 3.500 σ.α.λ. εκπέμπει τους υψηλούς τόνους, χαρακτηριστικούς της «355».
Αμέσως: Nαι!
Οι σχετικές διαδικασίες και τα 1.400 χλμ. από το Βέλγιο έως το Τορίνο κρύβουν εκπλήξεις, αλλά χαλάλι. Έχεις την «355»! Πέρασαν ήδη έξι υπέροχοι μήνες ταξιδεύοντας στον φυσικό της χώρο, στην Ιταλία, συχνά με φίλους με αντίστοιχη εμπειρία και αυτοκίνητα του επιπέδου της. Άνθρωποι με πάθος για την αυτοκίνηση. Υπήρξαν ευχάριστες στιγμές, αλλά και δυσάρεστες εκπλήξεις, κυρίως σε συνδυασμό με τον εκτελωνισμό και τη διαδικασία για την ιταλική της ταυτότητα. Ακόμη παραμείνει άγνωστη η προέλευση της κίτρινης «355». Υπάρχει ένα κενό στα χαρτιά της, και φαίνεται αυτοκίνητο που πρωτοπουλήθηκε το 2005. Άστοχο, καθώς η παραγωγή της F355 σταμάτησε το 1999. Εξέλιξη-καταστροφή για την αυθεντικότητά της, και η ιταλική γραφειοκρατία, που μας ξεπερνάει, δεν έδειχνε κατανόηση. Ούτε προθυμία να βρεθεί λύση. Τα τυχερά του επαγγέλματος, και η ιταλική καταγωγή πλέον, έστω και άτυπα, άνοιξε την πόρτα του εργοστασίου. Το τηλέφωνο πήρε φωτιά, τα e-mail φόρτωσαν τον αποθηκευτικό τους χώρο και βρέθηκε η διαδρομή της. Η «κίτρινη “355” του Γ.Κ.» γεννήθηκε τον Ιούνιο του 1998 και πουλήθηκε έπειτα από ένα μήνα σε Γερμανό dealer. Από εκεί βρέθηκε σε ιταλικά χέρια και κατέληξε σε Βέλγο dealer, από όπου αγοράστηκε.
Αντί επιλόγου
Στο πιστοποιητικό της ημερομηνίας κατασκευής αναγράφεται η 14η Ιουνίου 1998. Στις 14 Ιουνίου είναι η ημερομηνία των γενεθλίων μου και είμαι ο πρώτος ιδιώτης ιδιοκτήτης του οχήματος! Έπρεπε να καταλήξει σε εμένα, σκέφτηκα. Ήταν τόσο όμορφη και απίστευτη η έκπληξη! Πώς να αντισταθεί κανείς σε τέτοιο πεπρωμένο; Και το όνειρο συνεχίζεται…
Fiorano In-Out
Όπως εύστοχα σημειώνει ο Γιώργος Κούκος, που μας έκανε την τιμή, κάθε Ferrari είναι διαφορετική. Ο κωδικός της προδίδει ένα μέρος της αλήθειας. Σήμερα διαβάζετε για την κίτρινη του Έλληνα designer που ζει στο Τορίνο και μοιράζεται το ελληνικό γεύμα της Κυριακής με τον Σωτήρη Κωβό και τον Αλέξανδρο Λιώκη, αλλά έχουμε και τη δική μας ιστορία. Σε ίδιο χρώμα, και μάλιστα στο Φιοράνο, με προσθήκη εμπιστοσύνης τα όργανα της Peiseler για μετρήσεις σε όλα τα επίπεδα. Εμπειρία, και τότε ο Καββαθάς είχε ξεκλειδώσει το Μαρανέλο όπως ελάχιστοι στον κόσμο.
Η «355»
Ιδιαίτερη, με την προσωπικότητά της να κάνει τη διαφορά τόσο στη μετακίνηση με ποιότητα, που συναντούσες μόνο σε 550-575, όσο και οδηγώντας. Φιλική με 1η-2η, απαιτητική ανεβάζοντας ταχύτητα. Πίστευες πως θα κινηθείς γρήγορα με μία ταχύτητα παραπάνω στο κιβώτιο, αλλά δεν προέκυπτε αρμονία ανάμεσα στο σασί και στον κινητήρα, που έπρεπε να διατηρείται ψηλά. Το αποφύγαμε το τετ-α-κε, αλλά η δοκιμή ήταν περισσότερο ειδική διαδρομή. Θέλει την προσοχή της, απαιτεί σεβασμό, και αυτό την κάνει γοητευτική. Σχόλιο από έναν λάτρη της «550», για πάντα σε σχέση με τη Scuderia. Άλλωστε, όπως σχολιάζει ο γνώστης με εμπειρία, «κάθε νέα Ferrari, όλο και πιο σύγχρονη, όλο και πιο μακριά από το όνειρο»._ Σ. Χ.
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΚΟΣ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ