top icon
Μοντέλα

Familia, το πρώτο ευρωπαϊκό Mazda…

H πρώτη γενιά του Familia υπήρξε ο πρόγονος όλων των οικογενειακών μοντέλων της Mazda και το πρώτο επιβατικό αυτοκίνητο της εταιρείας που πέρασε τα ιαπωνικά σύνορα…

 

H Mazda Motor Corporation ιδρύθηκε στη Χιροσίμα το 1934 και το πρώτο της λογότυπο ήταν το περίγραμμα των τριών βουνών που περιβάλλουν την πόλη. Δύο χρόνια αργότερα ξεκίνησε την παραγωγή μικρών τρίκυκλων φορτηγών, ιδανικών για μικρομεταφορές και μετακομίσεις, δραστηριότητα που εξάσκησε επιτυχημένα για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Το ταξίδι της στον «κανονικό» κόσμο της Αυτοκίνησης ξεκίνησε στις 28 Μαΐου 1960, ημερομηνία που παρουσίασε στην ιαπωνική αγορά το πρώτο μοντέλο παραγωγής της, το R360, που ανήκε στην εγχώρια κατηγορία των ελαφρών αυτοκινήτων (kei cars). Τετραθέσιο, με δίθυρο αμάξωμα και μεταξόνιο 1,80 μέτρα, ζύγιζε 380 κιλά. Διέθετε τετράχρονο δικύλινδρο κινητήρα V2, τοποθετημένο στο πίσω μέρος, χωρητικότητας 356 κ.εκ. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο απέδιδε 16 ίππους, οι οποίοι ήταν ικανοί να δώσουν στο αυτοκίνητο τελική ταχύτητα 84 χλμ./ώρα. Στη συνέχεια η Mazda αποφάσισε να προσθέσει στη γκάμα της ένα ακόμη επιβατικό μοντέλο, που θα πλαισίωνε στην ιαπωνική αγορά το επιτυχημένο R360. Αυτό θα είχε μεγαλύτερες διαστάσεις και θα ήταν ακριβότερο, καθώς θα απευθυνόταν σε διαφορετικό πλέον αγοραστικό κοινό, με αυξημένες ανάγκες και απαιτήσεις. Η δουλειά προχώρησε γρήγορα και το πρωτότυπο του νέου αυτοκινήτου, κωδικοποιημένο ως 700, εκτέθηκε δημόσια από την εταιρεία στο 8ο Motor Show του Τόκιο το 1961.

Giugiaro design

Η τελική έκδοση παραγωγής, με συμπυκνωμένες διαστάσεις και επιμελημένη από τον Giorgetto Giugiaro που τότε δούλευε για την Carrozzeria Bertone, παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1963. Οι σχεδιαστικές επιρροές της Chevrolet Corvair, που την εποχή εκείνη εισήγαγε καινά δαιμόνια στο αυτοκινητιστικό design εμπνέοντας πολλούς με τις καθαρές γραμμές της, ήταν αισθητές στην εξωτερική της εμφάνιση.

Κινητήρες

Το μηχανικό σύνολο που εκτέλεσε χρέη κινητήρα στο ξεκίνημα της εμπορικής του σταδιοδρομίας ήταν o ελαφρύς αλουμινένιος τετρακύλινδρος σε σειρά των 782 κ.εκ. (με κωδικό SA και υποκοριστικό White Engine), ισχύος 42 ίππων, που αυξήθηκαν κατά τρεις ύστερα από την αναβάθμισή του το 1966. Τον Ιανουάριο του 1967 ανέλαβε καθήκοντα και ο 4κύλινδρος σε σειρά των 985 κ.εκ. (ΡΒ), απόδοσης 58 ίππων στο sedan και 52 στο van. Νωρίτερα, τoν Νοέμβριο του 1965, κάτω από το καπό της πρωτοεμφανιζόμενης έκδοσης coupe, τοποθετήθηκε ο τροποποιημένος κινητήρας των 985 κ.εκ. (PC), που ανέβαζε την ισχύ του αυτοκινήτου στους 68 ίππους.

Ιστορικό

Η πρώτη γενιά του Familia κατασκευαζόταν στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Hiroshima. Ως τον Φεβρουάριο του 1968, που έδωσε τη θέση της στη διάδοχό της αρίθμησε περίπου 400.000 μονάδες παραγωγής, από τις οποίες οι 130.473 ήταν με sedan και coupe αμάξωμα (περίπου 10.000 Familia εξήχθησαν στις αγορές της Ωκεανίας, κύρια βέβαια στην Αυστραλία). Τα μόνα extra στοιχεία που μπορούσε να ζητήσει ο αγοραστής, πληρώνοντας το επιπλέον κόστος, ήταν οι προβολείς ομίχλης και κάποια παραπάνω εξωτερικά φιλετάκια από χρώμιο. Κατά τις εμπορικές συνήθειες της εποχής εκείνης, στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, το πρώτο Familia που έφτασε στην αγορά ήταν το van. Toν Απρίλιο του 1964 ήρθε η ώρα του τρίθυρου Wagon, με την τετράθυρη έκδοση να παίρνει τη θέση της στη γκάμα του μοντέλου τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς. Ένα μήνα αργότερα ακολούθησε το δίθυρο sedan, μαζί με το pickup. Η παραγωγή του sedan ολοκληρώθηκε τον Νοέμβριο του 1967, ενώ τελευταία αποσύρθηκε η έκδοση van.

Το ιαπωνικό μοντέλο ήρθε σε φυσικά και στην Ευρώπη, ενώ η ελληνική αγορά ήταν μία από τις πρώτες που το υποδέχτηκε. Πρώτος αντιπρόσωπος της Mazda στη χώρα μας, όπου τα Familia της πρώτης και -κυρίως- της δεύτερης γενιάς έκαναν αξιόλογες πωλήσεις, ήταν από το 1966 η εταιρεία «Εμπορική Αυτοκινήτων Πολυδωρόπουλοι ΑΕ». Το 1982 η «ΕΛΜΑ ΑΕΒΕΑ» ανέλαβε επίσημος αποκλειστικός εισαγωγέας και διανομέας των μοντέλων της Mazda στην Ελλάδα. Η EΛΜΑ ανήκε στον όμιλο εταιρειών της οικογένειας Κορτέση, η οποία είχε παρουσία στο χώρο του αυτοκινήτου από τις αρχές της δεκαετίας του ’30. Το καλοκαίρι του 2014 η αυτοκινητοβιομηχανία της Mazda αποσύρθηκε από την ελληνική αγορά, ασφαλώς όχι για πάντα. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ελληνική αντιπροσώπευση όσον αφορά τις πωλήσεις, όμως υφίσταται πλήρες δίκτυο τεχνικής υποστήριξης μέσω 25 επίσημων επισκευαστών, συνεργατών της «Mazda Austria ΕΠΕ».

H Mazda και ο Wankel

Η σχέση της Μazda με τους περιστροφικούς κινητήρες Wankel αρίθμησε τέσσερις σχεδόν δεκαετίες ζωής και ήταν τόσο πλούσια σε δραστηριότητα, που απαιτεί ένα ξεχωριστό αφιέρωμα μόνο γι αυτήν. Η ιαπωνική εταιρεία ήταν η μόνη στον κόσμο που επέμενε να εξελίσσει τέτοιου είδους μηχανικά σύνολα, παρά το «χτύπημα» που δέχτηκαν τα τελευταία την περίοδο της πρώτης ενεργειακής κρίσης, όταν κρίθηκαν ασύμφορα εξαιτίας της υπερβολικής τους κατανάλωσης σε καύσιμο. Η Μazda, αναγνωρίζοντας τα προτερήματά τους στους τομείς των επιδόσεων, εξόπλιζε με αυτά τα αποκλειστικά sport μοντέλα της. Η συνεργασία αυτή έχει προσφέρει πολλά και στους δύο, αρχής γενομένης από το Cosmo των 110 ίππων του 1968, όταν το μηχανικό σύνολο που εφηύρε ο καθηγητής Wankel ήταν μόλις 14 χρόνων.


MAZDA FAMILIA 1000 SEDAN Kινητήρας 4κύλινδρος σε σειρά Κυβισμός 987 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή 68 mm x 68 mm Σχέση συμπίεσης 8.6:1 Ισχύς 58 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. Ροπή 7,9 χλγμ. στις 3.500 σ.α.λ. Μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς Κιβώτιο ταχυτήτων χειροκίνητο 4 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα 135 χλμ/ώρα Μήκος 3.700 χλστ. Πλάτος 1.465 χλστ. Ύψος 1.385 χλστ. Μεταξόνιο 2.190 χλστ. Βάρος 720 κιλά


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ