Δοκιμάζεις την ΒΜW i5 και ζαλισμένος αρνείσαι την πραγματικότητα και την προοπτική της, οπότε αξιοποιείς την ευκαιρία για ταξίδι στο παρελθόν, με την εμβληματική «5άρα» δεύτερης γενιάς.
Μια «πεντάρα», αλλά ποια «πεντάρα;» Ιδού το δίλημμα για κάποιον που θα έμπαινε στον προβληματισμό επιλογής μίας από τις συνολικά οκτώ γενιές της ΒΜW Σειράς 5 που κατασκευάστηκαν σε διάρκεια πενήντα ετών, αρχής γενομένης από το 1972. Ερώτημα που τίθεται υπεράνω της Σειράς Μ. Γιατί σε μια τέτοια περίπτωση, όσο ζεις και οδηγείς, ονειρεύεσαι την Ε60 με τον V10. Να την ακούς και να πυροβολείς με το σεντάν του Πραγματικού Οδηγού, και μόνο η Alfa Giulia QV μπορεί να συγκριθεί μαζί της. All-time Classic BMW.
Σε αυτές τις ειδικές περιπτώσεις, μόνο ο Αρσένης Σινάνογλου έχει την απάντηση-πρόταση, που την υποστηρίζει σεμνά, με λίγα λόγια αλλά με έργο, και να ’μαστε στις Αφίδνες. Στο Μουσείο Ποδηλάτου, καθρέφτης της υψηλού επιπέδου κουλτούρας των Σινάνογλου. Μαζί μας ο Νικόλας Μοσχοβάκος με τη δική του 518i της γενιάς Ε28. O Ν.Μ. Είναι ένας από τους λίγους πραγματικούς petrolheads που διαθέτει ταυτόχρονα BMW και Alfa! Όπως την ωραία, την αθώα εποχή λέγαμε «διαβάζω 4Τροχούς και Drive», ενώ ακόμα και σήμερα λατρεύω την «911» και τις Ferrari.
Γοητευτικό όλο αυτό, και αν ο μηχανικός Βαγγέλης Ρουμπάνης έχει την ευθύνη της συντήρησης, είναι ευθύνη του ιδιοκτήτη η διατήρησή της σε κατάσταση εργοστασίου, όπως ακριβώς το 1986. Τότε που βγήκε από το εργοστάσιο παραγωγής ως «5άρα» δεύτερης γενιάς, αμέσως μετά την Ε12 και πριν από την Ε34. Ελεγχόμενες επιφανειακά οι διαφορές, με τα φωτιστικά σώματα να αποτελούν το σημείο αναφοράς. Με αντίστοιχες τις βασικές διαστάσεις, ενός κλασικού σεντάν τριών όγκων με χώρους για πέντε και ουσιαστικές παρεμβάσεις στα μηχανικά τους που έκαναν τη διαφορά, χωρίς να αλλάζει ο χαρακτήρας.
Η E28 είναι η πρώτη «5άρα», πραγματικά Σειράς Μ, με το 6κύλινδρο διαμάντι και τις 24 βαλβίδες, με απόδοση 286 ίππους από 3,0 λίτρα. Να τον ακούς και να τον απολαμβάνεις σε ένα αθώο, εξαιρετικά εξελιγμένο σεντάν από τους μηχανικούς του Μ Division, όπως «μάγκες». Σεντάν που με τον Κ.Κ. γνωρίσαμε στο Μόναχο και ακόμη ανατριχιάζεις, όπως και με τη σχεδόν μαύρη Μ6, σε αποστολή της Ιντερκάρ.
Η BMW 518i
Το αυτοκίνητο φοράει τον μικρό 4κύλινδρο 1.8, ο οποίος αποτέλεσε φορολογικό ατού σε Ελλάδα και Ιταλία, ενώ για την τροφοδοσία φροντίζει ένα σύστημα ψεκασμού τύπου L-Jetronic, που διαμορφώνει την ιπποδύναμη στους 105 ίππους. Η «δική μας», σε μπλε μεταλλικό χρώμα της αρχοντιάς, που τονίζει το διακριτικό αμάξωμα, φοράει ζάντες της BBS του ονείρου, «δανεικές» από την Ε34. Της ταιριάζουν, δένουν περίφημα και κάθε τέτοια λεπτομέρεια, όπως και το μπλε ύφασμα στο εσωτερικό, ενώ υπογραμμίζουν την αισθητική του ιδιοκτήτη. Ο Νικόλας Μοσχοβάκος, ένας 50άρης οικονομολόγος που λατρεύει το γνήσιο, το διατηρεί με ευλάβεια, το οδηγεί και απολαμβάνει. Σε εκδηλώσεις, κυρίως του ΣΙΣΑ, αλλά και στην καθημερινότητά του. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι χρησιμοποιεί φανατικά ένα προσεγμένο Saab 900 SE, και εδώ ταιριάζει απόλυτα το «πες τι οδηγείς, να αντιληφθώ το χαρακτήρα σου». Το μεράκι σου και ο πολιτισμός σου, με σεβασμό στο πώς διατηρείται το κλασικό σου και, στην περίπτωσή μας, ο άνθρωπος ισορροπεί απόλυτα με τη μηχανή του.
Η E28 κατασκευάστηκε από το 1981 έως το 1988 αρχικά με βενζινοκινητήρες, κυρίως 6κύλινδρους σε σειρά, όπως οι 520i 525i-528i, ενώ το 1983, η 524td έγινε το πρώτο αυτοκίνητο BMW με κινητήρα ντίζελ. Η E28 με την κεντρική κονσόλα στραμμένη προς τον οδηγό, αλλά και ABS που εξελίχθηκε σχετικά, σχεδιάστηκε έτσι ώστε στην αγορά να τοποθετηθεί απέναντι από τις αντίστοιχες Mercedes. Όπως άλλωστε ακόμα και σήμερα, η «5άρα» όγδοης γενιάς, ουσιαστικά είναι η μόνη ανταγωνιστική πρόταση απέναντι στη Σειρά Ε. Διαχρονικά, προσπάθησε να τοποθετηθεί η Volvo ανάμεσα τους, ειδικά την εποχή της Ε12 – τότε η Volvo με το 144S. Όπως όμως και πρόσφατα, με τη σειρά 90S.
Αντίστοιχα επιτυχημένη υπήρξε η παρέμβαση από την Audi σε αρκετές περιπτώσεις, ειδικά με το προσθιοκίνητο 100άρι, σε μια κατηγορία όπου έλαμψε επίσης η Saab με το «9000» και αργότερα «9-5». Όλα τα παραπάνω, όπως και προτάσεις Ιταλών και Γάλλων, μια σειρά σεντάν μεσαίου μεγέθους που ξεπερνούσαν οριακά τα 4,5 μέτρα, ενώ δεν υπερέβαιναν τα 1.200 κιλά. Κατηγορία κύρους, χωρίς να ξεφεύγει από τη γήινη πραγματικότητα, με χαρακτηρισμό: οικογενειακά. Οπότε, ευρύχωρα και ασφαλή. Με την ευκαιρία, δεν ήταν τυχαίο ότι σε αυτά τα μεγέθη σχεδίασε την ανατρεπτική παρέμβασή του ο Ίλον Μασκ με το Tesla S, που άλλαξε τα δεδομένα και ξύπνησε τα θηρία στη Γερμανία.
Στο δρόμο
Έχουν ένα κοινό χάρισμα οι κλασικές BMW, πέρα από την πραγματικά γερμανική αξιοπιστία εποχής, που «χθες» ξεπεράστηκε από τους Ιάπωνες, και πλέον από τους Κορεάτες. Έχεις την αίσθηση ότι οδηγείς σύγχρονο αυτοκίνητο. Τα σαράντα χρόνια που μας χωρίζουν με την 518i προδίδει ουσιαστικά το τιμόνι. Από τη μία βαρύ και ασήκωτο χωρίς υποβοήθηση, και από την άλλη ακριβέστατο, καθρέφτης του DNA των Βαυαρών. Τους έφτασαν κυρίως από Στουτγάρδη μεριά με πενήντα χρόνια καθυστέρηση, αλλά δε θα τους ξεπεράσουν. Σχετικά ελαφρύ το αμάξωμα και νομίζεις ότι οδηγείς αυτοκίνητο με σύγχρονα Bilstein και έχεις ρυθμίσει σε Comfort, όμως χωρίς τις κλίσεις που αντιπαθείς. Ένα κομμάτι συμπαγές μέταλλο που θυμίζει το προχθές της πραγματικής αυτοκίνησης και μάλιστα με τρόπο, ώστε να αδιαφορείς για τον αδύναμο κινητήρα, σε ένα απαιτητικό σασί με απεριόριστες δυνατότητες. Δουλεύει από χαμηλά ο 4κύλινδρος, ο επιλογέας σού επιτρέπει να αξιοποιείς τη λειτουργία του, με πλεονέκτημα τις κοντές σχέσεις, ενώ τα φρένα είναι για μεγαλύτερο κινητήρα. Ενδιαφέρον σύνολο και μόνο με BMW συμβαίνει αυτό, ώστε να ταξιδεύεις στο παρελθόν χωρίς να προδίδεται η διαφορά περίπου μισού αιώνα.
Δεν είναι υπερβολή να σημειώσουμε ότι το σασί της BMW εκφράζει τις αρετές του με τους μικρούς κινητήρες, όπως και η «1602», και προδίδει τις δυνατότητές του με τους μεγάλους της Σειράς Μ. Απλώς, μόνο BMW, και ο σεβασμός του ειδικού συνδέεται κατ’ αρχάς με τη διαχρονική τους αξία και ολοκληρώνεται με τη δυναμική τους οδηγώντας._ Σ. Χ.
BMW 518i E28 (1986)
KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.766 κ.εκ. ΙΣΧΥΣ: 105 ίπποι/5.800 σ.α.λ. ΡΟΠΗ: 135 Nm/4.500 σ.α.λ. ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους πίσω τροχούς ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.620×1.700×1.415 χλστ. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.625 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.160 κιλά 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 12,6 δλ. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 175 χλμ./ώρα
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ