Λίγο πριν από την πανευρωπαϊκή παρουσίαση επί ελληνικού εδάφους του κορυφαίου σκληροπυρηνικού χάτσμπακ της Audi, επιχειρούμε μια ιστορική αναδρομή σε όλα αυτά που προηγήθηκαν.
Όλα ξεκίνησαν στα μέσα των ’70s από το ταπεινό VW Golf, που με έναν ελαφρώς δυνατότερο κινητήρα και τα αρχικά «GTI» έμελλε να δημιουργήσει ένα ατελείωτο γενεαλογικό δέντρο από γρήγορα χάτσμπακ. Καθώς τα χρόνια περνούσαν, τα μεγέθη μεγάλωναν ολοένα και περισσότερο, για να καταλήξουμε σε τετρακίνητες κατασκευές με μερικές εκατοντάδες ίππων, όπως ακριβώς δηλαδή το RS 3.
H ιστορία της Audi ξεκίνησε πριν από μισό αιώνα, με το λανσάρισμα του περίφημου σλόγκαν «Vorsprung durch Technik», καθώς το «Προβάδισμα μέσω της Τεχνολογίας», όπως είναι η απόδοσή του στα ελληνικά, παραμένει στην καρδιά του κατασκευαστικού DNA της γερμανικής εταιρείας (ενώ πρόσφατα ανακοίνωσε πως αυτό θα μεταφραστεί στο άμεσο μέλλον με το πρόγραμμα Vorsprung 2030). Μετά την έλευση της τεχνολογίας quattro, την εξέλιξη του 5κύλινδρου κινητήρα και τις αγωνιστικές περγαμηνές, το νερό άρχισε να μπαίνει στο αυλάκι.
Στα μέσα των ’90s η δημιουργία του εμβληματικού RS2 Avant έδωσε ουσιαστικά το έναυσμα για το λανσάρισμα της σπορ οικογένειας μοντέλων της Audi, τα οποία έγραψαν την δική τους ιστορία. Έκτοτε η Audi Sport GmbH παρουσίασε 25 στο σύνολο μοντέλα που κοσμούνται από το λογότυπο «RS», μία μικρή γεύση από τα οποία είχαμε την ευκαιρία να αποκομίσουμε στο πλαίσιο μιας επετειακής εκδήλωσης.
Τότε περίπου που παρουσιάστηκε το RS2, θα ξεκινούσε και η σύγχρονη ιστορία του μικρότερου μοντέλου της Audi, του χάτσμπακ Α3 και των γρήγορων εκδόσεων με τον κωδικό «S3».
22 χρόνια Audi S3
H πρώτη γενιά του Audi S3 παρουσιάστηκε το 1999, αποκλειστικά σε 3θυρη έκδοση. Κάτω από το εμπρός καπό φιλοξενούσε τον 4κύλινδρο κινητήρα των 1,8 λίτρων του Ομίλου VW, ισχύος 210 ίππων, που έγιναν 225 από το 2001, δίνοντας στα αυτοκίνητα τελική ταχύτητα 243 χλμ./ώρα και επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα σε 6,6 δλ.
Η δεύτερη γενιά εμφανίστηκε τον Αύγουστο του 2006 με 3θυρο και 5θυρο αμάξωμα, αφού από τον Ιούνιο του 2004 το A3 ως μοντέλο απέκτησε και 5θυρη έκδοση (Sportback). Μηχανική του καρδιά ήταν αυτήν τη φορά ο 2λιτρος TFSI των 265 ίππων, με τις επιδόσεις του να πηγαίνουν ακόμη παραπέρα, καθώς η ταχύτητα περιοριζόταν ηλεκτρονικά στα 250 χλμ./ώρα, με τα 0-100 χλμ./ώρα να έρχονται σε 5,5 δλ. Όπως και ο προκάτοχός του, δε χρησιμοποιούσε κεντρικό διαφορικό Torsen (όπως στα άλλα quattro της Audi), αλλά το σουηδικό σύστημα Haldex Traction, λόγω της εγκάρσιας διάταξης του κινητήρα.
Η τρίτη γενιά του S3 ήρθε το 2013, με τον βάρους 148 κιλών TFSI κινητήρα των 1.984 κ.εκ. να αποδίδει 300 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 380 Nm ροπής, διαθέσιμης από τις 1.800 σ.α.λ. (οι τιμές αυτές αυξήθηκαν στους 310 ίππους και στα 400 Nm στο ανανεωμένο μοντέλο του 2017).
Το ισχυρότερο μηχανικό της σύνολο ασφαλώς επηρέασε θετικά και τις επιδόσεις της, με πιο χαρακτηριστική την επιτάχυνση από στάση, που εκτελούνταν πλέον σε χρόνο 4,8 δλ.
Κάπως έτσι φθάσαμε στην τελευταία γενιά του S3, την οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και να συγκρίνουμε στις αρχές της χρονιάς που διανύουμε.
10 χρόνια Audi RS 3
Η ιστορία της κορυφαίας υλοποίησης του χάτσμπακ της Audi ήταν πάντοτε άρρηκτα συνδεδεδμένη με το 5θυρο Sportback αμάξωμα, την τετρακίνηση με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και φυσικά τον περίφημο σε ήχο και απόδοση 5κύλινδρο κινητήρα.
Στα τέλη του 2010 παρουσιάστηκε το πρώτο RS 3 (που βασιζόταν στη δεύτερη γενιά του Α3), την οποία οδηγήσαμε λίγο αργότερα. Σε αυτή την πρώτη γενιά η ιπποδύναμη ξεκινούσε από τον αριθμό «340».
Λίγο μετά την παρουσίαση της τρίτης γενιάς του Α3 ακολούθησε, το 2014, το δεύτερο RS 3, με την απόδοση να έχει αυξηθεί στους 367 ίππους.
Το 2017, μαζί με την παρουσίαση της ανανεωμένης έκδοσης των 400 ίππων, το RS 3 για πρώτη φορά θα ήταν διαθέσιμο και με σεντάν αμάξωμα. Με αυτό το τελευταίο RS 3 των 400 ίππων ζήσαμε μερικές μοναδικές στιγμές στον Ελικώνα (μαζί με τη Mercedes–AMG A45), αλλά και στο Αυτοκινητοδρόμιο των Μεγάρων (μαζί με τα Ford Focus RS και Honda Civic Type–R).
H αγωνιστική έκδοση
Η Audi, όμως, εκτός από την πολιτική εκδοχή του RS 3, δημιούργησε το 2016 την αγωνιστική έκδοση (βασισμένη στο σεντάν αμάξωμα), για τη συμμετοχή στους αγώνες Τουρισμού με το Audi RS 3 LMS TCR, το οποίο για τη συγκεκριμένη χρήση είχε ονομαστική ισχύ 340 ίππων από τον 2λιτρο 4κύλινδρο κινητήρα που μετέδιδε τη δύναμη στους εμπρός μόνο τροχούς. Στη δεύτερη γενιά του αγωνιστικού RS 3 LMS TCR, που παρουσιάστηκε στις αρχές του 2021, η Audi προχώρησε σε πολλές αναβαθμίσεις του αγωνιστικού της όπλου, το οποίο πλέον βασίστηκε στην τελευταία γενιά του Α3.
H νέα γενιά
H νέα γενιά του RS 3 έχει ήδη παρουσιαστεί ταυτόχρονα σε sportback και σεντάν εκδόσεις. Το μεγάλο νέο δεν έχει να κάνει αυτήν τη φορά με την απόδοση του 5κύλινδρου φυσικά κινητήρα, αλλά με το καινοτόμο σύστημα RS Torque Splitter, τον νέο κατανεμητή ροπής που μέσω δύο πολύδισκων συμπλεκτών (έναν σε κάθε ημιαξόνιο) μοιράζει τη ροπή μεταξύ των πίσω τροχών με πλήρως μεταβλητό (και αναμενόμενα διασκεδαστικό!) τρόπο.
Τα αποτελέσματα δεν άργησαν μάλιστα να φανούν, με το νέο RS 3 να σημειώνει ρεκόρ ταχύτερου γύρου στην πίστα του Nurburgring, στην κατηγορία των compact αυτοκινήτων.
Μείνετε λοιπόν συντονισμένοι για τις πρώτες εντυπώσεις από την οδήγηση του νέου RS 3, που θα ακολουθήσουν σε λίγες ημέρες.