Xρονιά – ορόσημο είναι το 2023 για το Citroen 2CV, καθώς φέτος το all-time-classic γαλλικό μοντέλο συμπληρώνει 75 χρόνια από την πρώτη εμφάνισή του στον κόσμο της Αυτοκίνησης.
Το Citroen 2CV, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα μοντέλα στα χρονικά της αυτοκίνησης κατασκευάστηκε συνολικά σε 5.114.969 μονάδες, περιλαμβανομένων όλων των ειδικών εκδόσεων ή των παραγώγων του. Είναι χαρακτηριστικό πως οι αριθμοί αυτοί επιτεύχθηκαν σε εποχές που η παγκόσμια ετήσια παραγωγή δε βρισκόταν ούτε στο 30% της σημερινής, γεγονός που αυξάνει ακόμα περισσότερο το μέγεθος της επιτυχίας του.
Το «τρένο» των πωλήσεών του σε όλο τον κόσμο επιταχύνθηκε από το γεγονός ότι υιοθέτησε απλές και ευφυείς τεχνολογικές λύσεις χαμηλού κόστους, ενώ η λιτή αισθητική του ενσωματώθηκε με τον καλύτερο τρόπο στην καθημερινή ζωή. Το Citroen 2CV κατέληξε να γίνει το σύμβολο της απλότητας, της οικονομίας και του αντικομφορμισμού. Επίσης, αγκαλιάστηκε από τα ρεύματα φιλοσοφίας και τη διανόηση της δεκαετίας του ’60, αφού με ευκολία εντασσόταν στον τρόπο ζωής τους και στο μυαλό τους ήταν ένα «εργαλείο αμφισβήτησης».
Όλα ξεκίνησαν το 1936, όταν οι Pierre Michelin και Pierre-Jules Boulanger, που τότε διοικούσαν τη Citroen, ζήτησαν από το γραφείο έρευνας και σχεδιασμού της εταιρείας να δουλέψει για τη δημιουργία ενός μικρού λαϊκού αυτοκινήτου, με χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης. Στη Citroen δούλευε τότε ως σχεδιαστής ένας παράξενος τύπος ονόματι Andre Lefebvre. Ο άνθρωπος εκείνος είχε ήδη δείξει τα πρώτα μηνύματα της τόλμης του, ετοιμάζοντας ένα πρωτοποριακό μονοθέσιο για τα Grand Prix εκ μέρους της Voisin, ενώ είχε περάσει για λίγο και από τη Renault.
Το πρόγραμμα εξέλιξης του οπωσδήποτε παράξενου οχήματος που σχεδίασε μαζί με τον Flaminio Bertoni ονομάστηκε «TPV» (Toute Petit Voiture, που σημαίνει πολύ μικρό αυτοκίνητο) και οι προδιαγραφές ζητούσαν να συνδυάζει το τέλειο κράτημα του δρόμου με εξαιρετικά φρένα και την άνεση μεγάλου αμερικανικού αυτοκινήτου. Ακολούθησε η κατασκευή μερικών πρωτοτύπων, η εξέλιξη των οποίων σταμάτησε με το ξέσπασμα του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου. Μετά την απελευθέρωση της Γαλλίας το 1944, η Citroen αποφάσισε να συνεχίσει το πρόγραμμα του TPV. Σε αυτό έπαιξε ρόλο το γεγονός ότι και η Renault ετοίμαζε ένα ανάλογο μοντέλο, το οποίο σχεδιάστηκε μυστικά κάτω από τη μύτη των γερμανικών κατοχικών δυνάμεων (πρόκειται για το 4CV, που εξελίχθηκε σε ισχυρό αντίπαλο του μοντέλου της Citroen στις αγορές).
Τον Οκτώβριο του 1948, το πρώτο 2CV παρουσιάστηκε στο Σαλόνι του Παρισιού. Από την αρχή ο κόσμος το αγκάλιασε, και περισσότεροι από 1.200.000 επισκέπτες έφτασαν στο περίπτερο της Citroen για να το δουν από κοντά. Ωστόσο, οι πωλήσεις δεν ξεκίνησαν πριν από το 1949, γιατί δεν είχε αποφασιστεί τι είδους κινητήρα θα χρησιμοποιούσε. Τελικά κατέληξαν στην επιλογή ενός 2κύλινδρου, επίπεδου και αερόψυκτου. Το μυστικό της άνεσης και της ασφάλειας του 2CV βρίσκεται στη μοναδική του ανεξάρτητη ανάρτηση, που αποτελείται από υστερούντες βραχίονες πίσω και οδηγούντες μπροστά.
Οι βραχίονες συνδέονται κατά το διαμήκη άξονα (ο εμπρός αριστερός με τον αντίστοιχο πίσω και ο πίσω δεξιός με τον αντίστοιχο μπροστά) με διαμήκεις ράβδους που καταλήγουν σε ένα οριζόντιο ελατήριο. Στα άκρα των βραχιόνων είναι τοποθετημένοι οι τροχοί, ενώ οι βάσεις τους εδράζονται σε μεγάλα ρουλεμάν, σε εγκάρσια κυλινδρικά τμήματα, τα οποία βρίσκονται στο εμπρός και το πίσω άκρο του πλαισίου. Η διάταξη αυτή επιτρέπει στους βραχίονες να περιστρέφονται διατρέχοντας μεγάλα τόξα, με αποτέλεσμα η διαδρομή των τροχών να είναι ασυνήθιστα μεγάλη. Με αυτό τον τρόπο, οι κραδασμοί απορροφούνται και οι επιβάτες απολαμβάνουν άνετο ταξίδι.
Στη διάρκεια των 42 ετών της σταδιοδρομίας του στην αγορά (1948-1990), η χωρητικότητα του κινητήρα του αυξήθηκε από τα 375 κ.εκ. στα 602 κ.εκ., με τον αρχικό σχεδιασμό του να παραμένει αναλλοίωτος. Η συνολική παραγωγή του αρίθμησε 3.867.932 μονάδες, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα που βασίστηκαν σε αυτό.