Καθώς η νέα «5άρα» είναι προ των πυλών, ας θυμηθούμε εν συντομία τις έξι γενιές που προηγήθηκαν, με μερικούς από τους πλέον χαρακτηριστικούς εκπροσώπους καθεμιάς.
Μετά την «3άρα», η «5άρα» είναι το πλέον καλοπουλημένο μοντέλο της εταιρείας. Η ιστορία μας ξεκινάει το 1972 και μέχρι σήμερα συνολικά πάνω από 7,6 εκατομμύρια οχήματα κυκλοφόρησαν στις έξι γενιές μοντέλων που προϋπήρξαν της σημερινής, με τον κωδικό «G30», που παρουσιάστηκε πριν από λίγες ημέρες (διαβάστε εδώ περισσότερες εντυπώσεις από την οδήγηση της νέας γενιάς της BMW σειράς 5 στην Πορτογαλία).
1972-1981: E12
Η Σειρά 5 ξεκίνησε την καριέρα της ως ο διάδοχος του μοντέλου BMW 2000 «Neue Klasse» και προσέφερε στους πελάτες αισθητά περισσότερο χώρο και άνεση. Σηματοδότησε μια νέα στυλιστική εποχή, προαναγγέλλοντας παράλληλα ένα νέο σύστημα ονομασίας των μοντέλων, που έμελλε να καθιερωθεί μέχρι σήμερα (αν και με την πάροδο των ετών γινόταν ολοένα και πιο ακαταλαβίστικο). Οι βενζινοκινητήρες απέδιδαν από 90 ίππους στην «518» μέχρι 218 ίππους στην M535i (που παρήχθη σε μόλις 1.650 αντίτυπα και θεωρείται ο πνευματικός πρόγονος της Μ5). Η «528» παρουσιάστηκε ως το κορυφαίο μοντέλο της γκάμας το 1975 και αντικαταστάθηκε από την «ψεκαστή» 528i το 1977. Η παραγωγή της πρώτης BMW Σειράς 5 σταμάτησε τον Ιούλιο του 1981, έπειτα από 700.000 πωλήσεις.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 528 (1975)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6κύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 2.788
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 165/5.800
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 3 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.620×1.690×1.425
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.385
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 198
1981-1988: Ε28
Η δεύτερη γενιά εισήγαγε αρκετές καινοτομίες σε μηχανολογικό επίπεδο, όπως το ABS και το ηλεκτρονικό διαγνωστικό σύστημα του κινητήρα. Εμφανισιακά ξεχώριζαν η διαιρούμενη μάσκα δύο τμημάτων και οι στρογγυλοί προβολείς με διαφορετικές διαμέτρους, για τη μεγάλη και τη μεσαία σκάλα. Η γκάμα κινητήρων ήταν παρόμοια με αυτήν του προηγούμενου μοντέλου. Στο λανσάρισμα υπήρχαν βενζινοκινητήρες από 90 ίππους (518) έως 184 ίππους (528i). Μία έκδοση ντίζελ προστέθηκε για πρώτη φορά στην γκάμα το 1983, η 524td. Το 1985 η BMW Motorsport GmbH παρουσίασε την πεμπτουσία του μεγάλου σπορ σεντάν, την πρώτη M5. Ο εν σειρά 6κύλινδρος κινητήρας της, προερχόμενος από τη θρυλική BMW M1, απέδιδε 286 ίππους. Η δεύτερη γενιά της BMW Σειράς 5 σταμάτησε να παράγεται τον Ιούνιο του 1988, έχοντας πουλήσει πάνω από 722.000 μονάδες.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 524td (1983)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6κύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 2.443
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 115/4.800
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.620×1.700×1.415
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.355
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 180
1988-1995: E34
Στην τρίτη γενιά οι διαστάσεις αυξήθηκαν σημαντικά, ενώ η αισθητική παρέπεμπε στην «7άρα», που είχε λανσαριστεί λίγο νωρίτερα. Σε τεχνολογικό επίπεδο ξεχώριζαν: η ψηφιακή διαχείριση του κινητήρα, οι ελλειψοειδείς προβολείς και το κεντρικό κλείδωμα με υπέρυθρες. Για πρώτη φορά υπήρξε έκδοση Touring το 1991 και διέθετε πίσω πόρτα με ανεξάρτητα ανοιγόμενο παρμπρίζ. Η ισχύς των έντεκα κινητήρων της γκάμας, που περιλάμβανε τρεις ντίζελ, ξεκινούσε από τους113 ίππους (518i) και έφτανε στους 340 ίππους (M5). Όλοι οι βενζινοκινητήρες εφοδιάζονταν στάνταρντ με καταλυτικό μετατροπέα κλειστού βρόγχου και ήταν σχεδιασμένοι για να λειτουργούν με στάνταρντ αμόλυβδη βενζίνη. Μία έκδοση all-wheel-drive ήταν διαθέσιμη για πρώτη φορά (525iX). Από το 1992 ήταν διαθέσιμοι οι νέοι V8 κινητήρες των 3,0 και των 4,0 λίτρων. Η παραγωγή της Ε34 ολοκληρώθηκε το 1995, με συνολικές πωλήσεις 1,3 εκατομμυρίων μονάδων.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 540i (1994)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: V8
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 3.982
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 286/5.800
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 5 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.720×1.751×1.412
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.725
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 250
1995-2003: Ε39
Αλουμινένιο πλαίσιο κάνει ντεμπούτο στη Σειρά 5 (E39). Η τέταρτη γενιά έκανε την πρεμιέρα της στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1995. Η BMW Σειρά 5 ήταν το πρώτο όχημα μαζικής παραγωγής σε όλο τον κόσμο που διέθετε πλαίσιο αποκλειστικά από αλουμίνιο, και έτσι ήταν ελαφρύτερο από τον προκάτοχό του, παρά τα επιπλέον στοιχεία εξοπλισμού και ασφάλειας. Οι νέοι κινητήρες από αλουμίνιο συνέβαλλαν περαιτέρω στην εξοικονόμηση βάρους. Το φάσμα ισχύος τεσσάρων ντίζελ και έξι βενζινοκινητήρων ξεκινούσε από τους 136 ίππους (520d) και έφτανε τους 400 ίππους στην M5. Η 528i βρισκόταν περίπου στη μέση της γκάμας και εξελίχθηκε στο πλέον πετυχημένο μοντέλο της σειράς. Η τέταρτη γενιά της BMW Σειράς 5 πέτυχε επίσης νέα ρεκόρ πωλήσεων, με 1,47 εκατομμύρια μονάδες.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 528i (1998)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6κύλινδρος σε σειρά
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 2.793
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 193/5.300
ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 5 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.775×1.800×1.435
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.515
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 236
2003-2010: E60
Στην πέμπτη γενιά ξεκίνησαν οι σχεδιαστικές ακροβασίες (μικρότερες πάντως σε σχέση με εκείνες της αλησμόνητης «7άρας»). Το 2007 έκανε την πρώτη του εμφάνιση το πακέτο EfficientDynamics, προσφέροντας χαμηλότερη κατανάλωση και βελτιωμένη απόδοση. Στο εσωτερικό για πρώτη φορά μπορούσαν να προβάλλονται έγχρωμα πληροφορίες στο παρμπρίζ. Διαθέσιμη αρχικά σε έκδοση σεντάν και από το 2004 και σε μορφή Touring, η Ε60 εγκαινίασε νέα πρότυπα στους τομείς ενεργητικής ασφάλειας, συστημάτων υποστήριξης οδηγού και απόδοσης, ειδικότερα. Η γκάμα κινητήρων περιείχε έξι βενζινοκινητήρες και τέσσερις ντίζελ, που απέδιδαν από 163 ίππους (520d) έως και 507 ίππους (M5). Με εξαίρεση την τελευταία, η 545i ήταν το κορυφαίο μοντέλο της σειράς, μέχρι που αντικαταστάθηκε από την 550i το 2005. Η γενιά αυτή ήταν best-seller στην κατηγορία της για τέσσερις συνεχείς χρονιές (2005-2008), με παραδόσεις 1,4 εκατομμυρίων και πλέον μονάδων.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 545i (2004)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: V8
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 4.398
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 333/6.100
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο steptronic 6 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.841×2.036×1.468
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.705
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 250
2010-2016: F10
Η έκτη γενιά διέθετε ακόμα πιο άκαμπτο αμάξωμα από την προκάτοχό της και ήταν εξοπλισμένη με περισσότερα συστήματα ασφάλειας και υποστήριξης οδηγού. Η BMW Σειρά 5 Gran Turismo προσέθεσε μια τρίτη έκδοση αμαξώματος με μεγάλη πίσω πόρτα. Οι ιπποδυνάμεις ξεκινούσαν από τους 143 ίππους (518d) και έφταναν στους 575 ίππους της M5. Το Νοέμβριο του 2011 η πρώτη BMW Σειρά 5 με υβριδική τεχνολογία κυκλοφόρησε στην αγορά με τη μορφή της BMW Active Hybrid 5 (ισχύς συστήματος 340 ίπποι). Η 535i με τον 6κύλινδρο τούρμπο κινητήρα της προσέφερε απόδοση εφάμιλλη των 8κύλινδρων της προηγούμενης γενιάς και συνδυαζόταν ιδανικά με το αυτόματο κιβώτιο των 8 σχέσεων, ενώ αργότερα αποτέλεσε τη βάση της υβριδικής έκδοσης. Με πωλήσεις 2 εκατομμυρίων και πλέον μονάδων, η έκτη γενιά έχει ξεπεράσει το προηγούμενο μοντέλο κατά 42% και είναι το πιο επιτυχημένο premium business μοντέλο παγκοσμίως.
ΜΟΝΤΕΛΟ: 535i (2013)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 6κύλινδρος εν σειρά, TwinPower Turbo
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (κ.εκ.): 2.979
ΙΣΧΥΣ (ίπποι/σ.α.λ.): 306/5.800
ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο steptronic 8 σχέσεων
ΜxΠxY (χλστ.): 4.907×1.860×1.464
ΒΑΡΟΣ (κιλά): 1.675
ΤΕΛ. ΤΑΧΥΤΗΤΑ (χλμ./ώρα): 250