Η πιο επιτυχημένη μοτοσικλέτα της Αdler στη μεταπολεμική Γερμανία, που σταδιοδρόμησε στην αγορά από το 1949 μέχρι το 1956 και αρίθμησε συνολικά 35.000 μονάδες παραγωγής.
Πριν από την έκρηξη του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου η Adler ήταν ένας από τους πιο γνωστούς κατασκευαστές στη Γερμανία παράγοντας ποδήλατα, εξοπλισμό γραφείων και μοτοσικλέτες με κινητήρες από την Sachs. Κυρίως όμως έβγαζε στην κυκλοφορία αυτοκίνητα προσιτά στο κοινό, με τα περισσότερα να ξεχωρίζουν για τις ιδιότυπες τεχνολογικές τους επιλογές και την αεροδυναμική τους. Η ένοπλη σύρραξη έβαλε τέλος σε όλα αυτά, αφού οι Νazi έδωσαν απόλυτη προτεραιότητα στην παραγωγή οπλικών συστημάτων, υποχρεώνοντας το εργοστάσιο να ασχολείται μόνο με τέτοια. Όμως ο πόλεμος κάποτε τελείωσε και ήρθε η ώρα της ανασύνταξης για όλους.
Για την Adler αυτό συνέβη το 1948, ατυχώς χωρίς πια τα αυτοκίνητα, τομέα στον οποίο είχε τόσο διακριθεί τις προηγούμενες δεκαετίες. Η μεγάλη ζήτηση για δίκυκλα χαμηλού κόστους οδήγησε την εταιρεία στην ανάπτυξη ενός μοτοποδηλάτου με κινητήρα 60 κυβικών εκατοστών, σύμφωνο με τις περιοριστικές διατάξεις που είχαν εξαγγείλει οι νικήτριες δυνάμεις στα πρώτα χρόνια της μεταπολεμικής Γερμανίας. Σύντομα τα μέτρα χαλάρωσαν και οι Σύμμαχοι έδωσαν περισσότερες ελευθερίες στους κατασκευαστές, γεγονός που η Adler εκμεταλλεύτηκε όσο καλύτερα μπορούσε. Έτσι, τον Οκτώβριο του 1949, παρουσίασε στο ενδιαφερόμενο κοινό μια μοτοσικλέτα με την κωδική ονομασία «Μ100».
Μ100
Όπως σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις και σύμφωνα με τις παγκόσμιες συνήθειες, η εξάβολτη μοτοσικλέτα της Adler με το σωληνωτό πλαίσιο πήρε το όνομά της από τη χωρητικότητα του κινητήρα της, που ανερχόταν σε 98,175 κυβικά εκατοστά. Το συγκεκριμένο μηχανικό σύνολο ήταν δίχρονο και μονοκύλινδρο, με μέγιστη ισχύ 3,75 ίππων στις 4.800 στροφές ανά λεπτό, η οποία ήταν αρκετή για να προσφέρει στο γερμανικό δίκυκλο τελική ταχύτητα 70 χιλιομέτρων την ώρα. Την τροφοδοσία καυσίμου εξυπηρετούσε ένα καρμπιρατέρ των 16 mm της Amal και από το 1955 ένα των 17 mm της Bing, ενώ τη μετάδοση της κίνησης στον πίσω τροχό ένα εύκολο στην επισκευή του κιβώτιο ταχυτήτων των τριών σχέσεων, που ήταν τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά του κινητήρα. Για τη μεγαλύτερη ευκολία του αναβάτη υπήρχε ρύθμιση για το τιμόνι, με το ταχύμετρο να φωτίζεται και τα τύμπανα των φρένων να έχουν διάμετρο 125 χιλιοστών. Στον αντίποδα, οι πτυσσόμενες πλευρικές στηρίξεις στα υποπόδια αποδείχθηκαν ακατάλληλες και σύντομα αντικαταστάθηκαν από άλλες.
Η σύγκριση με τον ανταγωνισμό
Η μέγιστη ταχύτητα των 70 χιλιομέτρων την ώρα ήταν υψηλότερη από τους περισσότερους ανταγωνιστές της «Μ100» στην κατηγορία των 100 κυβικών εκατοστών, παρά το γεγονός ότι συνοδευόταν από ισχυρούς κραδασμούς, αφού μόνο το NSU Fox με τον τετράχρονο κινητήρα και την ισχύ των έξι ίππων ήταν ταχύτερο. Το μηχανικό της σύνολο αναβαθμίστηκε το 1955, φτάνοντας πια την απόδοση των 4,1 ίππων στις 5.200 στροφές ανά λεπτό. Στο ξεκίνημα της επταετούς σταδιοδρομίας της (1949-1956) η μοτοσικλέτα της Adler κόστιζε 845 γερμανικά μάρκα. Τρία χρόνια αργότερα η τιμή της ανέβηκε στα 900 μάρκα αν ήταν μαύρου χρώματος, ενώ με την προσθήκη χρωμίου πήγαινε στα 935 και αυξανόταν κατά τριάντα αν το χρώμα της ήταν κόκκινο.
Τα μοντέλα που την ανταγωνίζονταν ήταν σταθερά φθηνότερα, με το NSU Fox να είναι πάντα σημαντικά ακριβότερο (1.135 μάρκα). Όσο για την μέση κατανάλωση σε καύσιμο, μετρημένη στα δύο τρίτα της ανώτατης ταχύτητας, δεν ήταν καθόλου άσχημη σε σχέση με τα υπόλοιπα δίτροχα της κατηγορίας (1,9 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα). Το σύνολο της παραγωγής της Adler M100 υπολογίζεται σε 35.000 μονάδες περίπου, επίδοση που την καθιστά την πιο επιτυχημένη εμπορικά μοτοσικλέτα της εταιρείας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Kινητήρας: δίχρονος μονοκύλινδρος Κυβισμός: 98 κ.εκ. Διάμετρος x διαδρομή: 50 mm x 50 mm Σχέση συμπίεσης: 5.7:1 (5.5:1 από το 1955) Καρμπιρατέρ: Αmal 16 mm (Bing 17 mm από το 1955) Ισχύς: 3,75 ίπποι στις 4.800 σ.α.λ. (4,1 στις 5.200 από το 1955) Μετάδοση κίνησης: στον πίσω τροχό Κιβώτιο ταχυτήτων: 3 σχέσεων Ανώτατη ταχύτητα: 70 χλμ./ώρα 0-100 χλμ./ώρα: δλ. Μήκος: 1.990 χλστ. Πλάτος: 650 χλστ. Ύψος: 865 χλστ. Μεταξόνιο: 1.200 χλστ. Ελαστικά: 2.50 x 19 (2.75 x 19 από το 1955) Χωρητικότητα ρεζερβουάρ: 12 λίτρα Βάρος: 70 κιλά Περίοδος παραγωγής: 1949-1956 Μονάδες παραγωγής: 35.000